جام‌جم نقش جمهوری اسلامی در کمک به کشورهای همسایه را بررسی می‌کند

بازسازی در عصر پساتروریسم

نقش جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با گروه‌های تروریستی و کمک به کشورهای منطقه جهت مقابله با دشمنان، موضوعی است که همگان اعم از دوست و دشمن به آن معترف هستند.
کد خبر: ۱۱۲۲۵۷۶
بازسازی در عصر پساتروریسم

به گزارش جام جم، همکاری‌ها و مشارکت ایران در مبارزه علیه گروه‌های تروریستی و حل بحران‌های منطقه‌ای از جمله سوریه، عراق، افغانستان و... از جمله نمونه‌های تلاش‌های کشورمان برای مقابله با تروریسم و همکاری با کشورها در این زمینه است.

در این میان نمی‌توان نقش جمهوری اسلامی ایران را در بازسازی کشورها پس از نابودی تروریسم و حل بحران‌ها نادیده گرفت، چرا‌که جمهوری اسلامی ایران همواره در جهت کمک به بازسازی و توسعه اقتصادی کشورهای منطقه همانند دیگر حوزه‌های امنیتی، سیاسی ادامه داده و مانند دوران مبارزاتی آنها در کنار مردم و دولت‌های مشروعشان ایستاده و در این ارتباط مشارکت صادقانه‌ای در زمینه رفع ویرانی‌ها دارد. در این زمینه می‌توان به نقش و تلاش ایران در جهت بازسازی عراق اشاره کرد.

همان‌گونه که این روزها شاهد برگزاری کنفرانس بازسازی عراق در کویت و حضور محمد جواد ظریف به عنوان نماینده کشورمان در آن بودیم.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه دیروزدر دیدار با حیدر العبادی، نخست وزیر عراق تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران همانگونه که در مبارزه علیه تروریست ها در کنار دولت و مردم عراق بوده در بازسازی عراق نیز از هیچ گونه همکاری و مشارکت با دولت عراق دریغ نخواهد کرد و عراق را یک شریک مهم سیاسی و اقتصادی می داند.

وی افزود: با توجه به علاقه مردم و بنگاه‌های اقتصادی و تجاری ایرانی به حضور در عراق امیدواریم حجم مناسبات بویژه در زمینه های اقتصادی و تجاری دو کشور جهش قابل توجهی داشته باشد.

وی همچنین در دیدار با صباح خالد احمد صباح، وزیر خارجه کویت، اجلاس بازسازی عراق به میزبانی کویت را حائزاهمیت دانست و ابراز امیدواری کرد کمک کشورهای همسایه و جامعه جهانی بتواند هرچه سریع‌تر ویرانی‌های به بار آمده را توسط تروریست‌ها ترمیم کند.

وزیر خارجه همچنین در جمع خبرنگاران پس از ورود به کویت از اهمیت ثبات و پیشرفت عراق سخن گفت و افزود: ایران همواره در کنار مردم عراق بوده است.

ظریف بر متعهد ماندن کشورمان بر تعهدات قبلی خود در جهت بازسازی عراق تاکید کرده و ادامه داد: ایران کشوری است که به تعهدات خود که در کنفرانس قبلی بازسازی عراق متعهد شده بود، عمل کرده است و ما اکنون در حوزه انرژی از جمله گاز و برق با عراق همکاری می‌کنیم.

متهم شدن ایران از سوی حامیان تروریسم

جمهوری اسلامی ایران همواره بر حفظ استقلال کشورهای منطقه و حل بحران‌ها و مشکلات موجود در این کشورها از طریق نیروهای داخلی تاکید دارد.

در این میان سیاست اصولی و تغییر ناپذیر جمهوری اسلامی ایران کمک به صلح و ثبات منطقه‌ای است و در این ارتباط از هر فرصتی به منظور دعوت از کشورهای دیگر برای گفت‌وگو و پایان دادن به معضلات موجود در منطقه استفاده کرده است.

تلاش‌های ایران برای حل بحران‌های منطقه‌ای در حالی است که برخی کشورهای دیگر که خود حامی تروریسم و دخالت‌های غیر سازنده در امور داخلی کشورهای منطقه هستند، جمهوری اسلامی ایران را متهم به مداخله در امور کشورهای منطقه می‌کنند.

تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در گفته‌های اخیرش با تکرار برخی ادعاهای بی‌اساس، از ایران خواسته تا نیروهایش را از سوریه، عراق، یمن و لبنان خارج کند، چرا که مدعی است حضور ایران در این کشورها عاملی برای عدم ثبات است.

ادعاهای تیلرسون در حالی است که ایران بارها تاکید کرده است فقط بنا به درخواست کشورها و در جهت کمک به آنها از طریق کمک‌های مستشاری و... در آن کشورها حضور دارد.

علی‌اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل و رئیس هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی هم دیروز در حاشیه همایش بزرگ اساتید بسیجی دانشگاه آزاد در جمع خبرنگاران با اشاره به ادعای غربی‌ها در خصوص خروج ایران از سوریه، بیان کرد: ایران با دعوت قانونی دولت سوریه در این کشور حضور دارد، لذا کشورهایی که بدون دعوت قانونی دولت سوریه به این کشور ورود کردند، باید از سوریه بیرون بروند.

همکاری‌های منطقه‌ای کمترین‌آسیب را به همراه دارد

از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران همواره بر لزوم همکاری کشورهای منطقه برای ایجاد امنیت و آرامش در منطقه تاکید دارد. همان‌گونه که وزیر خارجه نیز در بدو ورودش به کویت در پاسخ به این پرسش که آیا در جریان این سفر ایده تشکیل مجمع گفت‌وگوهای منطقه‌ای را دنبال خواهید کرد یا نه، ابراز کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره بر موضوع همکاری بین کشورهای منطقه و خلیج فارس تاکید کرده است.

وی با بیان این‌که این موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با منطقه است، عنوان کرد: ما تاکید داریم این منطقه بدون همکاری کشورهای منطقه با یکدیگر روی امنیت و آرامش را نخواهد دید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها