بررسی‌ها و گمانه‌زنی‌های جام‌جم روی خط گاهشمار جشنواره‌های ششگانه فجر

فجر انقلاب در گذر هنـر

جدول گاهشمار برگزاری جشنواره‌های مختلف فجر، یکی یکی پر می‌شود و در حالی که در دهه مبارک فجر به سر می‌بریم اهالی موسیقی و تئاتر، بار خودشان را به منزل رسانده‌اند و سینماگران درست در میانه تنور داغ جشنواره خود هستند.
کد خبر: ۱۱۱۹۳۰۴
فجر انقلاب در گذر هنـر
از آغازین‌سال‌های پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون، جشنواره‌های فجر به پاسداشت این روزهای خاطره‌انگیز حماسه و استواری ایستاده‌اند و هر سال موجی از رضایتی و نارضایتی راه انداخته‌اند. بنیادین‌ترین انتظاری که از جشنواره‌های فجر می‌توان داشت، همچنان مبتنی است بر این‌که چنین رویدادهایی که هر یک مهم‌ترین اتفاقات هنری سال در حوزه خود محسوب می‌شوند، چقدر توانسته‌اند گفتمان انقلاب را که همانا خاستگاه برگزاری جشنواره‌های فجر است، تقویت کنند. جشنواره موسیقی، حالا 15 روزی است نت سکوت می‌نوازد و تئاتری‌های فجر هم چند روزی است به استراحت زمستانی رفته‌اند. پرونده فجر اما هنوز باز است. پس از جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، نوبت به شاعران و اهالی مد و لباس فجر خواهد رسید تا گاهشمار رویدادهای هنری پایان سال را کامل کنند. همه این جشنواره‌ها را به‌اختصار مروری کرده‌ایم.

جشنواره موسیقی

سیوسومین دوره: از بیستم تا سیام دیماه 1396

سال آغاز: 1364

مقدمه: سی و سومین جشنواره موسیقی فجر امسال در حالی برگزار شد که همچنان منتقدان و موافقانی دارد. عدهای میگویند جشنواره فجر بــه عنوان یک جشنــواره بینالمللی نه تنها کمکی به موسیقی ما نمیکند، بلکه با نزاعهای درونجشنوارهای به بدنه موسیقی ضربه وارد کرده و عدهای دیگر هم معتقدند دبیر آن یعنی حمیدرضا نوربخش توانسته ساز و کارهای مناسبی برای برگزاری یک جشنواره استاندارد بیابد.

چه خبر بود؟ اگر بخواهیم انصاف داشته باشیم باید بگوییم در کل، جشنواره پرشوری را پشت سر گذاشتیم. چند اجرا از گروه‌‌های خارجی، سالنها را بر خلاف انتظار پر کردند و موسیقی ایرانی نیز توانست بر حق خود همچنان پافشاری کند. پاپها هم اگرچه از سالن ایرانیان نالیدند، اما توانستند مخاطبان خود را راضی از آن سالن وزنهبرداری بیرون بفرستند.

ارزیابی مسئول: حمیدرضا نوربخش، دبیر سیوسومین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر معتقد است بنا بر رویکرد دو دوره قبل، توانسته جشنواره بینالمللی موسیقی فجر را به تعریف جشنواره نزدیکتر کند. او میگوید: بخش بینالملل جشنوارهساز و کار حرفهایتری پیدا کرد، چون با عمده جشنوارههای معتبر بینالمللی و مراکزی، ارتباط برقرار کردیم.

جشنواره تئاتر

سیوششمین دوره: بیستوهشتم دیماه تا نهم بهمنماه 1396

سال آغاز: 1361

مقدمه: از آنجا که تئاتر چند سالی است با تعاریف گذشته خود مبتنی بر این که مخاطب محدود دارد و هنر اقلیت محسوب میشود، فاصله گرفته و با اجرای بیش از صد نمایش در شبهای تهران و استقبال چشمگیر از بسیاری از آنان روبهرو هستیم، انتظار میرفت جشنواره تئاتریها هم پررونق باشد. همینطور هم بود و از برخی حرف و حدیثها که بگذریم، جشنواره مورد توجه عموم هم قرار گرفت. چیزی که تئاتریها اغلب انتظار آن را ندارند.

چه خبر بود؟ جز چند حاشیه، باقی وجوه جشنواره، از رویدادی استاندارد خبر میداد؛ هم جوایز به کسانی رسید که درخشیدند و هم از اجراهای برگزیده سالی که گذشت، استقبالی خوبی به عمل آمد. یک نکته برجسته هم تجلیل استادانی ماندگار چون هوشنگ آزادیور در مراسم اختتام بود که به یکی از بهترین تصاویر جشنواره امسال بدل شد.

ارزیابی مسئول: حالا که چند روزی از اختتام جشنواره تئاتریها گذشته و آرامش بر صحنههای تئاتر حاکم است، مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتوگویی کوتاه با جامجم معتقد است برای ارزیابی وجوه مختلف برگزاری این دوره باید کارشناسی دقیق صورت گیرد.

مهدی شفیعی در این باره میگوید: «این ارزیابی باید توأمان از منظر مخاطب، مدیران و گروههای نمایشی صورت پذیرد» اما شفیعی مهمترین دستاورد این دوره از جشنواره را حضور باکیفیت برخی گروههای شهرستانی میداند و میگوید: «بارزترین نقطه قوت جشنواره امسال، حضور باکیفیت برخی استانها بود. استانهایی این بار درخشیدند که فرآیند تولید هنرهای نمایشی را حرفهای کردهاند. این نشان میدهد اگر دیگر استانها نیز، نگاهشان را فراجشنوارهای کنند و در طول سال مبتنی بر ساز و کارهای مناسب به تولید بپردازند، در طولانیمدت موفقتر خواهند بود.»

جشنواره هنرهای تجسمی

دهمین دوره: از سوم بهمن تا چهارم اسفند 1396

سال آغاز: 1387

مقدمه: جشنواره اهالی هنرهای تجسمی شاید با سکوت و طمأنینه بیشتری همراه باشد، اما کم نیست رویدادهای هیجانانگیز و نمایشگاههایی که با دیدنشان پی میبرید نقاشان و عکاسان و مجسمهسازان و هنرمندان هموطنتان در همین سکوت چهها که نمیکنند. این جشنواره این روزها با مرکزیت موسسه فرهنگی هنری صبا در فرهنگسرای نیاوران، موزه فلسطین و موسسه فرهنگی اکو در حال برگزاری است.

چه خبر است؟ مجتبی آقایی، مانند چند دوره پیش، دبیر کل جشنواره است. برای اولین بار از گالریهای فعال تهران خواسته شده آثار خود را با رویکرد معرفی هنرمندانشان به جشنواره ارائه کنند. شهرستانها حضور فعالتری دارند و 25 استان امسال مشارکت کردهاند. یک بخش جدید هم اضافه شده است؛ هنرمندان برگزیده رقابتهای جهانی.

جشنواره فیلم

سیوششمین دوره: از دوازدهم تا بیستودوم بهمنماه 1396

سال آغاز: 1361

سیوششمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر این روزها در حال برگزاری است؛ فجر سینماگران بیشک مورد توجهترین و پرسروصداترین رویداد بهمنماهی است. درباره این رویداد، هر روز در صفحه 12 جامجم خواهید خواند. از همین رو، اینجا بهاشارهای میگذریم و کار را به همکارانمان ساناز قنبری و علی رستگار در صفحه سینما میسپاریم.

جشنواره شعر

دوازدهمین دوره: اسفند 1396

سال آغاز: 1384

مقدمه: شاعران بسیار دیر به قافله جشنوارههای فجر پیوستند؛ این در حالی بود که طبعا این شعر بود که در خیابانها از زبان حماسهسازان بیان میشد و در آن دهه مبارک، بنیانهای حکومت پهلوی را متزلزل میکرد. با این حال، حالا شعر هم یکی از جشنوارههای فجر است و حالا هم دبیرش تعیین شده که جواد محقق است و هم اعضای هیات علمیاش اما خبری از تاریخ دقیق برگزاری جشنواره نیست. فقط این را میدانیم که امسال هم بنیاد شعر و ادبیات داستانی جشنواره را برگزار خواهد کرد.

چه خبر خواهد بود؟ سیدعلی موسوی گرمارودی، محمدعلی مجاهدی، محمدسرور مولایی، قربان ولیئی، علیمحمد مؤدب، عباس باقری، محمد گودرزی دهریزی و سیدقاسم سیدان ناظمی، بهعنوان اعضای هیأت علمی و همچنین جواد محقق و مهدی قزلی، دبیران علمی و اجرایی دوازدهمین جشنواره بینالمللی شعر خواهند بود.

براساس آییننامه اجرایی دوازدهمین جشنواره بینالمللی شعر قرار است دبیرخانه این جایزه مرحله اول غربالگری آثار سه حوزه «شعر بزگسال»، «شعر کودک و نوجوان» و «درباره شعر» (چاپ نخست، منتشر شده در سال 1395) را زیر نظر هیات علمی انجام داده و کتابهای بالا آمده از این مرحله را برای قرار گرفتن در مراحل بعدی داوری به هیات داوران هر بخش معرفی کند.

جشنواره مد و لباس

هفتمین دوره: از ششم تا سیزدهم اسفند

سال آغاز: 1390

مقدمه: وقتی چند سال پیش، کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور شروع به کار کرد، مد و لباس هم به بدنه جشنوارههای فجر پیوست تا طراحان لباس و فعالان صنعت مد هم بتوانند هر سال رویدادی بزرگ به پهنای فجر را تجربه کنند. خردسالترین جشنواره فجر، امسال نیز مانند سالهای گذشته نقطه پایان جمله فجر را خواهد گذاشت و پرونده همه جشنوارهها را میبندد و تا سال بعد و بهمنماهی پر از جشنوارههایی دیگر.

چه خبر خواهد بود؟ جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر هر سال، هم تغییراتی در شیوه برگزاریاش میدهد و هم به گسترش بخشهای مختلف خود میپردازد. جشنواره امسال هم پر از بخشهای جدید است که سعی دارند به کارآمدی و کاربردیترشدن خروجی جشنواره کمک کنند. حالا شمارش معکوس مهلت ثبت نام شرکت در هفتمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر آغاز شده؛ فقط تا پایان امروز، یکشنبه 15 بهمن فرصت دارید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها