امروز می‌خواهیم با شما درباره محبوب‌ترین نخل خانگی صحبت کنیم؛ نخلی که به‌دلیل کم‌توقعی و قدرت بالای تطبیق با شرایط محیطی نه‌فقط در ایران بلکه بسیاری از علاقه‌مندان به گل و گیاه در سراسر دنیا برای نگهداری‌اش تمایل زیادی دارند.
کد خبر: ۱۱۱۶۵۴۶
محبوبترین نخل خانگی

صحبت از نخل شامادورا است؛ گیاهی که گرچه بومی آمریکاست و برای نخستین‌بار در قسمت مرکزی این قاره دیده شده و پرورش یافته است، اما همان‌طور که پیش از این هم توضیح دادم به‌دلیل قدرت بالای انطباق با شرایط محیطی در اغلب مناطق دنیا، پرورش آن مرسوم است.

شامادورا مانند اغلب گیاهان تنوع گونه‌ای بالایی دارد که بیشترین تفاوت آن بخصوص برای نگهداران غیرحرفه‌ای این گیاه در اندازه آن است؛ یعنی از سایزهای کوچک که داخل گلدان‌های ریز قرار می‌گیرد بگیریم تا شامادورایی که ارتفاعش ممکن است به دو متر هم برسد.اما از نظر زیبایی یک ویژگی مشترک در تمام شامادوراها وجود دارد و آن هم برگ‌های فوق‌العاده باطراوت آن است؛ برگ‌هایی که رشد دسته‌ای دارند و در عین ظرافت، تیز و برنده هم هستند.

شرایط نگهداری:

نور: این نخل با نور کم هم خودش را سازگار می‌کند، اما به این معنی نیست که گیاه کلا به هیچ نوری نیاز ندارد! اگر می‌خواهید شامادوراتان بهترین رشدش را داشته باشد، آن را در محیطی روشن با نور فیلتر شده قرار دهید. بهترین مکان قرار دادن این نخل در جلوی پنجره شمالی است.

آبیاری: مانند اکثر نخل‌ها، شامادورا هم از آبیاری بیش از حد خوشش نمی‌آید و از خیس ماندن طولانی‌مدت خاکش بیزار است.

کود دهی: گیاه را در طول فصل رشد، یک یا دو بار، با کود‌های کامل که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز گیاه است، تغذیه کنید. کوددهی را در فصل سرما یعنی در چنین روزهایی کاملا قطع کنید و در آستانه بهار دوباره از سر بگیرید.

تعویض گلدان: به‌طور کلی این گیاه خیلی سریع بزرگ نمی‌شود و نباید بیشتر از یک سال در میان به تعویض گلدان نیاز پیدا کنید.

چند عارضه مرسوم:

اگر برگ‌ها رنگ‌پریده و کم‌جان شده‌اند احتمالا از کمبود نور یا مواد غذایی است و گیاه را به‌جای پرنورتر ببرید. اگر نوک برگ‌ها قهوه‌ای شده‌ از کمبود رطوبت یا کمبود پتاس و کلسیم است و شاید هم بخاطر آبیاری نامنظم باشد. از آب جوشیده برای آبیاری استفاده کنید. اگر برگ‌ها زرد شده‌ از آبیاری زیاد یا نور کم و هوای زیاد گرم است. اگر لابه‌لای برگ‌ها سفید و شبیه تارعنکبوت شده است، گیاهتان گرفتار کنه شده و باید سراغ سمپاشی بروید.

نسیبه سادات میرباقر - مهندس کشاورزی

ضمیمه چاردیواری جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها