12 دی 1394 رژیم آل‌سعود، شیخ نمر باقر النمر، روحانی شیعه عربستانی را به سبب حمایت از حقوق مشروع و پایمال شده شیعیان عربستان به شهادت رساند.
کد خبر: ۱۱۱۳۲۲۸
مردی که تمام قد دربرابر آل‌سعود ایستاد

شیخ نمر، منتقد سیاستهای حکومت سعودی بود و بارها بازداشت شده و به زندان افکنده شد. وی به اتهامات بیاساسی همچون محاربه، داشتن عقاید انحرافی، خودداری از تبعیت نسبت به حکومت، تشویق به سرنگونی نظام سیاسی و تشویق به ترور اتباع خارجی مستقر در کشور از تابستان 2012 زندانی بود و اول آذر 1393 توسط رژیم آلسعود به اعدام محکوم شد. صدور حکم اعدام برای شیخ نمر، واکنشها و مخالفتهای گستردهای از سوی محافل حقوق بشری و شیعیان سراسر جهان در پی داشت.

نِمِر باقر النِمِر متولد سال 1379 ه.ق (1338 خورشیدی) در منطقه العوامیه استان قطیف در شرق عربستان به دنیا آمد. پدر او علی بن ناصر آل نمر، از خطبای معروف منطقه به شمار میرفت. از دیگر عالمان این خاندان میتوان به آیتالله محمد بن ناصر آل نمر اشاره کرد. او تا مقطع دبیرستان در مدارس شهر العوامیه درس خواند. سپس برای تحصیل علوم دینی به ایران مهاجرت کرد و از سال 1400ق در حوزه امام قائم (عج) در تهران - که آیتالله سید محمدتقی حسینی مدرسی آن را تأسیس کرده بود- مشغول تحصیل شد. وی پس از ده سال تحصیل در ایران، عازم زینبیه دمشق شد.

فعالیت اجتماعی و سیاسی

شیخ نمر سال 2003 نماز جمعه را در العوامیه برپا کرد. او پیش از این مرکز مذهبی الامام القائم(عج) را در العوامیه تأسیس کرده بود. این مرکز را سنگ بنای تأسیس مرکز اسلامی در سال 2011 دانستهاند. شیخ نمر در العوامیه به فعالیتهایی نظیر احیای نقش مساجد، اقامه نمازجمعه، گسترش مباحث فکری و نظری، انتشار کتاب، مقالات و نوشتههای متعدد، تسهیل ازدواج، پررنگ کردن نقش اجتماعی زنان، آموزشهای دینی به جوانان و نوجوانان و مبارزه با فساد اجتماعی اهتمام داشت.

او همچنین تلاشهایی جدی برای بازسازی قبور ائمه مظلوم در بقیع انجام داد. او از سال 2004 تا 2007، هرسال خواستار برگزاری بزرگداشت سالروز تخریب قبور ائمه بقیع میشد، اما هر بار رژیم عربستان سعودی با آن مخالفت میکرد.

شیخ نمر همواره در سخنرانیهای خود رژیم سعودی را به اعمال سیاست‌‌های تبعیضآمیز طایفهای سازمانیافته، بویژه در مناطق شرقی عربستان و بخصوص در دو منطقه الاحساء و القطیف متهم میکرد.

او فوریه 2009 به مقامات سعودی هشدار داد که اگر شأن و حیثیت ما به ما بازگردانده نشود، من شیعیان را به جدایی از عربستان فرا میخوانم. کرامت ما مهم تر از تمامیت کشور است. او در این سخنرانی خواهان برگزاری انتخابات آزاد شده بود. شیخ نمر النمر در یکی از خطبههایش بهخاطر مواضع و دیدگاههای تندش در قبال رژیم سعودی گفته بود: میدانم فردا برای بازداشت من بهسراغم خواهید آمد. خوش میآیید! این منطق و راه و روش شماست: بازداشت و شکنجه و کشتار، ما از قتل و کشتار نمیهراسیم، ما از هیچچیز نمیترسیم .

او به ارث بردن تاج و تخت میان حاکمان کشورهای عربی را غیرشرعی خوانده و مشروعیت دست به دست شدن پادشاهی در عربستان را زیر سؤال برده و آلسعود و آل خلیفه را پیرو انگلیس دانسته بود.

نمر همواره بهطور آشکار از فساد و استبداد و دیکتاتوری نظام سیاسی آلسعود انتقاد و همگان را به اصلاح و تحکیم پایههای آزادی و انتقال قدرت و نیز موافقت با تأسیس احزاب دعوت میکرد. این روحانی برجسته شیعه نسبت به توهین به کرامت شهروندان عربستانی بویژه شهروندان شیعی حساسیت ویژهای نشان میداد. از نگاه او رژیم سعودی شیعیان را شهروندان درجه دو به شمار می‌‌آورد و آنها را از هر گونه حق و حقوق شهروندی محروم کرده است. او تأکید میکرد، از کرامت و حقوق شهروندان شیعی عربستانی حمایت خواهد کرد. شیخ نمر پیوسته در سخنرانیهای خود، خواهان ایجاد تغییرات سیاسی، به رسمیت شناختن آزادیهای عمومی، به رسمیت شناختن حقوق اقلیتها و کنار گذاشتن تبعیض طایفهای در عربستان بوده است.

شیخ نمر از سال 2003، شش بار از سوی دولت عربستان سعودی بازداشت شد و آخرین بازداشت به زندانی شدن بلندمدت او و محاکمه و سرانجام شهادتش انجامید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها