بازخوانی جام جم آنلاین از فرامین مقام معظم رهبری درباره مفاسد اقتصادی

تسامح با فساد، هم دستی با فاسدان است / مفسد اقتصادی، همیشه در دولت جای پا پیدا می کند

رسیدگی به وضعیت معیشتی آحاد مردم بویژه تامین نیازها و مشکلات محرومان و فقرای جامعه همواره از منویات خاصه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی(ره) بشمار می آمد. حال اینکه توجه مسئولان به سطح زندگی و رفاه اقشار جامعه و نیز مبارزه با فساد اقتصادی به عنوان شاه‌بیت کلام امروز رهبری معظم انقلاب در دیدارهای ایشان با سران نظام مورد تاکید قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۱۰۹۸۸۰
تسامح با فساد، هم دستی با فاسدان است / مفسد اقتصادی، همیشه در دولت جای پا پیدا می کند

به گزارش جام جم آنلاین، حضرت آیت الله خامنه ای همواره دست در طول دو دهه اخیر سرفصل ها و خط مشی راهکار نجات اقتصاد کشور از رکورد و تورم را برای مدیران ارشد نظام تبیین کرده اند و بارها نسبت به غفلت از وضع معیشتی مردم و عدم توجه به مفاسد اقتصادی هشدارهای لازم را به مسئولان داده اند.

بخشی از بیانات و مواضع مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت مبارزه با فساد اقتصادی

مسئولان کشور باید با فقر و فساد و تبعیض مبارزه کنند

مسؤولان کشور - چه در قوه‌ی مجریه، چه در قوه‌ قضایّیه و چه در قوه مقنننه - باید با فقر و فساد و تبعیض در این مملکت مبارزه کنند. اگر بخواهند وضع امنیت کشور را، وضع معیشت مردم را، وضع عزت بین‌المللی ما را تأمین کنند، راهش مبارزه‌ با همین هاست. انواع و اقسام فسادها را باید شناسایی کنند و با آن مبارزه‌ی جدّی نمایند؛ نه در حرف و زبان. ( 7 دی 1379/ خطبه‌های نماز عید فطر )

تسامح در مبارزه با فساد، هم دستی با فاسدان است

فرازهایی از فرمان 8 ماده ای مقام معظم رهبری درباره مبارزه با مفاسد اقتصادی

1. با آغاز مبارزه جدی با فساد اقتصادی و مالی یقینا زمزمه ها و به تدریج فریادها و نعره های مخالفت با آن بلند خواهد شد. این مخالفت ها نباید در عزم راسخ شما مسئولان تردید بیفکند! به مسوولان خیرخواه در قوای سه‌گانه بیاموزید که تسامح در مبارزه با فساد، به نوعی همدستی با فاسدان و مفسدان است. اعتماد عمومی به دستگاه‌های دولتی و قضایی در گرو آن است که این دستگاه‌ها در برخورد با مجرم و متخلف قاطعیت و عدم تزلزل خود را نشان دهد.

2. ممکن است کسانی به خطا تصور کنند که مبارزه با مفسدان و سوء استفاده کنندگان از ثروت های ملی موجب ناامنی اقتصادی و فرار سرمایه ها است. به عکس این مبارزه موجب امنیت فضای اقتصادی و اطمینان کسانی که می خواهند فعالیت سالم اقتصادی داشته باشند تولید کنندگان این کشور خود نخستین قربانیان فساد مالی و اقتصاد ناسالمند.

3. کار مبارزه با فساد را چه در دولت و چه در قوه ی قضاییه به افراد مطمئن و برخوردار از سلامت و امانت بسپارید. دستی که می خواهد با ناپاکی دربیفتد باید خود پاک باشد و کسانی که می خواهند در راه اصلاح عمل کنند باید خود برخوردار از صلاح باشند.

4. ضربه ی عدالت باید قاطع ولی در عین حال دقیق و ظریف باشد. مدیران درستکار و صالح و خدمتگزار که بی گمان اکثریت کارگزاران در قوای سه گانه کشور را تشکیل می دهند نباید مورد سوءظن و در معرض اهانت قرار گیرند و یا احساس ناامنی کنند چه نیکو است که تشویق صالحان و خدمتگزاران نیز در کنار مقابله با فساد و مفسد وظیفه ای مهم شناخته شود.

5. بخش های مختلف نظارتی در سه قوه از قبیل سازمان بازرسی کل کشور دیوان محاسبات و وزارت اطلاعات باید با همکاری صمیمانه نقاط دچار آسیب در گردش مالی و اقتصادی کشور را به درستی شناسایی کنند و محاکم قضایی و نیز مسئولان آسیب زدایی در هر مورد را یاری رسانند.

6. وزارت اطلاعات موظف است در چارچوب وظایف قانونی خود نقاط آسیب پذیر در فعالیت های اقتصادی دولتی کلان مانند معاملات و قراردادهای خارجی و سرمایه گذاری های بزرگ طرح های ملی و نیز مراکز مهم تصمیم گیری اقتصادی و پولی کشور را پوشش اطلاعاتی دهد و به دولت و دستگاه قضایی در تحقق سلامت اقتصادی یاری رسانند و به طور منظم به رییس جمهور گزارش دهد.

7. در امر مبارزه با فساد نباید هیچ تبعیضی دیده شود. هیچکس و هیچ نهاد و دستگاهی نباید استثنا شود . هیچ شخص یا نهاد نمی تواند با عذر انتساب به این جانب یا دیگر مسئولان کشور خود را از حساب کشی معاف بشمارد با فساد در هر جا و هر مسند باید برخورد یکسان صورت گیرد.

8. با این امر مهم وحیاتی نباید به گونه ی شعاری تبلیغاتی و تظاهر گونه رفتار شود. به جای تبلیغات باید آثار و برکات عمل مشهود گردد به دست اندرکاران این مهم تاکید کنید که به جای پرداختن به ریشه ها و ام الفسادها به سراغ ضعفا و خطاهای کوچک نروند و نقاط اصلی را رها نکنند. (بخش‌ ‎هایی از فرمان هشت ماده‌ای مبارزه با مفاسد اقتصادی 10 اردیبهشت 1380)

مفسد اقتصادی، همیشه در دولت جای پا پیدا می کند

اما رهبری انقلاب به این جملات بسنده نکرده اند در طول سال های گذشته مسئله‌ی مبارزه با فساد اقتصادی هم خیلی مهم قلمداد نموده اند. معظم له در این رابطه می فرمایند؛ البته متأسفانه همیشه اینجور است که مفسد اقتصادی در مرکز دولتی جاپا پیدا میکند. یعنی یک کسی را پیدا میکند که به او کمک کند، به او پاس بدهد، تا او آبشار بزند. تا کسی در داخل حصار نباشد که به آن متجاوز کمک کند، آن متجاوز نمیتواند فساد اقتصادی بکند.

لذا مسئولین دولتی موظفند نسبت به بروز و نفوذ فساد اقتصادی در دستگاه‌های دولتی بشدت حساس باشند. شما وقتی که مثلاً در صنعت دامداری کشور یک نمونه‌ای را پیدا کردید که نشان داد فلان بیماری وارد این مرغداری شده، دیگر رحم نمیکنید؛ چون میدانید اگر چنانچه ملاحظه کردید، ضایعات منحصر به این چند هزار مرغ نخواهد بود؛ دامنه‌اش وسیع خواهد شد؛ لذا بی‌ملاحظه نابود میکنید، محو میکنید. اگر یک جا احساس کردید و دیدید در دستگاه‌های دولتی - این، مخاطبش مسئولین دولتی هستند - شائبه‌ی فساد وجود دارد، نباید هیچ ملاحظه بکنید. (26 مرداد 1390/ در دیدار با فعالان اقتصادی )

حرف کافی نیست، ستون فقرات اقتصاد مقاومتی با عمل سر پا می شود

رهبری در در یکی دو سال اخیر بجد پیگیر تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی از سوی مسولین بوده و هستند. بطوری که در یکی از دیدارهای خود با مردم ابراز داشتند؛ همان‌طور که عرض کردیم مشکلاتی که وجود دارد اوّلاً با گفتن و حرف زدن حل نمی‌شود؛ اقدام و ابتکار و عمل لازم است. ثانیاً حلّ‌ مشکلات مجموعه‌ی اقتصادی کشور را در درون کشور باید پیدا کرد؛ ستون فقرات هم عبارت است از تولید؛ ستون فقرات اقتصاد مقاومتی که ما عرض کردیم، عبارت است از تقویت تولید داخلی؛ اگر این کار تحقّق پیدا کرد و همّتها متوجّه به این مسئله شد، مسائل کار بتدریج حل میشود، کار ارزش پیدا میکند، کارگر ارزش پیدا می‌کند، اشتغال عمومی می‌شود، بیکاری که یک معضلی است در جامعه بتدریج کم می‌شود و از بین می‌رود. اساس کار، مسئله‌ی تولید است. (۹اردیبهشت۱۳۹۴/ در دیدار جمعی از کارگران کشور به‌مناسبت روز کارگر )

به رییس جمهور گفتم، آمارها نباید قابل خدشه نباشند

رهبر انقلاب اسلامی، در نشستی دیگر با مسئولان نظام «احساس مسئولیت مسئولان» را موضوعی «فوری، ضروری و واجب» خواندند و گفتند: در قبال مسائل فرهنگی و معیشت مردم، به‌شدت مسئول هستیم و اگر حتی یک جوان مومن در اثر عملکرد ما خدای‌ناکرده از راه منحرف شود، ما مسئولیم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: به رئیس‌جمهور محترم هم گفته‌ام که بیان شاخص‌های کلان خوب است البته اگر آمارها قابل خدشه نباشد، اما به هر حال اینها در زندگی و معیشت مردم در کوتاه مدت و میان مدت اثر نمی‌گذارد.

رهبر انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه راههایی برای اثرگذاری عینی در زندگی مردم وجود دارد، افزودند: شکایات مردم و دیدگاههای صاحبنظران به‌دست ما می‌رسد و باید در مسائلی نظیر تولید، اشتغال، از بین بردن رکود به معنای واقعی کلمه، قاچاق و واردات و صادرات به‌گونه‌ای عمل کرد که مردم تاثیر آن را در زندگی خود، کاملاً احساس کنند اما اکنون، اینگونه نیست. (19 اسفند 95/ بیانات رهبری در دیدار با اعضای خبرگان)

اما اهتمام و دغدغه مقام معظم رهبری در خصوص بهبود وضعیت اقتصادی مردم و تحقق اقتصاد مقاومتی که از بایسته های امروز چرخه اقتصادی ما محسوب می شود به این جا ختم نمی گردد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری ، ایشان در اولین روز سال 96 در اجتماع عظیم زائران و مجاوران حرم رضوی(ع) با تأکید بر ضرورت حل همه مشکلات کشور در سایه «مدیریت‌های متدین، انقلابی، کارآمد و پر انگیزه»، افزودند: تمرکز مسئولان بر تولید داخلی، و مطالبه‌گری ملت در این زمینه موجب حل مشکلات فراوان بویژه «بیکاری جوانان» خواهد شد و ملت عزیز ایران در سال جدید در تحقق خواست اصلی و مهم اینجانب یعنی حضور پر شور همه واجدان شرایط در انتخابات، بر عزت و اقتدار و آبروی ایران خواهد افزود و با درخشش واقعی در انتخابات، شکوه خود را به رخ دشمنان خواهد کشید.

اما امروز، دولت و مسئولان گوش به فرمان رهبر مشکلات مردم را حل کنند

نظر به مشکلات عدیده ای که در زندگی و رفاه مردم بوجود آمده بنظر می رسد وزرای کابینه دولت دوازدهم بیش از این باید رهنمودهای مقام معظم رهبری را بعنوان یک دغدغه جدی در حل مشکلات صنفی مردم به کار گیرند. حال که رهبری انقلاب سرچشمه گران بهایی از راه های از بین بردن معضلات سیاسی- اقتصادی و اجتماعی را در اختیار دولت ها قرار داده اند شایسته است مسئولان بیش از این در امور محوله مسامحه نکرده و برای حل مشکلات معیشتی مردم مطابق با فرامین رهبری انقلاب فکری عاجل کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها