واکاوی ماموریت‌های ایران‌ هراسانه نیکی هیلی در دولت ترامپ

رایس دوم

مدت‌هاست که گفته می‌شود رکس تیلرسون در جایگاه وزارت خارجه دولت دونالد ترامپ دوام زیادی نمی‌آورد. نه به این خاطر که تجربه دیپلماتیک کمی دارد، بلکه به این سبب که از پس گاف‌های پی‌درپی رئیسش در عرصه‌های بین‌المللی برنیامده و قادر نیست به‌طور مستقل در عرصه روابط دیپلماتیک ایفای نقش کند.
کد خبر: ۱۱۰۶۰۴۴

شاید برای همین است که به‌جای تیلرسون از نیکی هیلی به‌عنوان وزیر خارجه آینده آمریکا نام برده می‌شود. دیپلمات تندرویی که بخوبی جای جان بولتون، نماینده تندرو پیشین آمریکا در سازمان ملل را پر کرده و تبدیل به چهره‌ای شده است که حاضر است دوشادوش ترامپ، به این کشور و آن دولت حمله کرده و هیزم آتشی را فراهم آورد که رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواهد به جان جهان بیندازد.

دستاورد این روزهای هیلی البته فقط شده است همان رای‌های منفی جهان علیه تصمیمات شتابزده ترامپ، و این گویی همان چیزی است که رئیس‌جمهور آمریکا از نماینده‌اش در سازمان ملل می‌خواهد! مثلا در جریان رای‌گیری اخیر سازمان ملل درباره فلسطین، هیلی تنها توانست رای دولت‌هایی چون «توگو، هندوراس، گواتمالا، جزایر مارشال، میکرونزی، نائورو و پالائو» را با واشنگتن همراه کند؛ ترجمانی از انزوای کاخ سفید در محیط بین‌الملل. این انزوا که به‌نوعی شکستی واضح برای هیلی بود، چنان بر او گران آمد که پس از رای‌گیری مجمع عمومی سازمان ملل گفت: آمریکا از حالا به‌گونه‌ای دیگر به سازمان ملل خواهد نگریست!

دیپلمات منفور آمریکایی کیست؟

«نیمراتا نیکی رانداوا» مشهور به «نیکی هیلی»، دیپلمات 45ساله آمریکایی است که والدین او مهاجرانی «فارسی‌زبان» از ایالت پنجاب هند بوده‌اند.

هیلی مانند بسیاری دیگر از سیاستمداران حلقه نزدیک به دونالد ترامپ، بیش از آن‌که دانش‌آموخته علم سیاست باشد، یک بازرگان محسوب می‌شود. وی در مقطع کارشناسی در رشته حسابداری از دانشگاه کلمسون فارغ‌التحصیل شده و سپس با پیوستن به کسب و کاری که مادرش در زمینه تولید پوشاک زنانه راه انداخته بود، توانست به همراه خانواده به موفقیت تجاری و اقتصادی دست پیدا کند. او در سال 1998 به عضویت هیات‌مدیره اتاق بازرگانی شهرستان ارینجبرگ، کارولینای جنوبی درآمد و در سال 2003 عضو هیات‌مدیره اتاق بازرگانی لکسینگتون، کارولینای جنوبی شد.

هِیلی البته در 33 سالگی به تجاربی سیاسی دست یافت. مثلا از 2005 تا 2011 نمایندگی شهرستان لکزینگتون را در مجلس نمایندگان کارولینای جنوبی بر عهده داشت و سپس از 2011 تا 2017، به مقام یکصد و شانزدهمین فرماندار ایالت کارولینای جنوبی انتخاب شد. وی اولین زنی بود که به مقام فرمانداری در کارولینای جنوبی رسید. همچنین او پس از بابی جیندال، دومین فرماندار هندی-آمریکایی در ایالات متحده محسوب می‌شد و در طول دوران فرمانداری، جوان‌ترین فرماندار در ایالات متحده بود. وی برای تمام موقعیت‌های سیاسی‌اش، مورد حمایت میت رامنی، سارا پیلین و جنبش «تی پارتی» بود، یعنی از پشتوانه تندروترین لایه‌های حزب جمهوری‌خواه استفاده می‌کرد.

یک سال پیش بود که دونالد ترامپ تصمیم گرفت این چهره سیاسی جمهوریخواه را به‌عنوان سفیر ایالات متحده در سازمان امنیت معرفی کند. مجلس سنا با 96 رای موافق در مقابل 4 رأی مخالف با این تصمیم موافقت کرد.

نوک حمله ایران‌هراسی

او بلافاصله پس از آغاز به ‌کار به‌عنوان نماینده آمریکا در سازمان ملل، بر مواضع ضدایرانی خود افزود و در حمایت‌های عجیبش از تل‌آویو نشان داد که تا چه اندازه نزدیک به لابی صهیونیستی است.

مثلا وی پس از فعالیت در شورای امنیت، در اظهارنظری که حکایت از موضع او علیه مردم فلسطین داشت، گفت: «سازمان ملل گزارشی مسخره ارائه داد که اسرائیل را به آپارتاید تشبیه می‌کرد. به دبیرکل گفتم باید گزارش را پس بگیری. او گزارش را پس گرفت و مدیری که مسئول گزارش بود استعفا داد. باید بدانند که یک کلانتر جدید آمده!» او پنجم آوریل 2017 نیز در سخنان خود در شورای امنیت سازمان ملل، یک روز پس از حمله شیمیایی 2017 خان شیخون مدعی شد: «روسیه، اسد و ایران علاقه‌ای به صلح ندارند و اگر در پاسخ کاری صورت نگیرد چنین حملاتی تکرار خواهند شد.»

در تازه‌ترین اقدامات نیز نیکی هیلی کنفرانسی خبری در مقابل بقایای یک موشک برگزار کرد و این اتهام را مطرح کرد که این موشک ایرانی از سوی ایران به انصارالله یمن داده شده تا به سمت ریاض شلیک شود.

او در نطق 23 آذر 96 خود همچنین تأکید کرد که ایران قطعنامه شورای امنیت و برجام را نقض کرده و گفت، اکنون کشورهای دنیا مشاهده می‌کنند که برجام رفتار ایران را عوض نکرده و ایران به رفتارهای بی‌ثبات‌کننده‌اش در یمن، عراق، سوریه و لبنان ادامه می‌دهد. به گفته نیکی هیلی، هیچ گروه تروریستی در منطقه نیست که ایران از آن حمایت نکند. نماینده آمریکا، در بخشی دیگر از سخنان خود، خواستار همصدایی کشورهای جهان در مقابل ایران شد. وی گفت آمریکا درصدد است این موضع را در شورای امنیت پیگیری کند. نیکی هیلی افزود: دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به همین سبب بود که از امضای برجام خودداری کرد و آن را به کنگره ارجاع داد.

این اظهارات البته خیلی زود از سوی همه کشورها به‌ویژه متحدان آمریکا در 5+1 رد شد و بار دیگر بر انزوای دیپلماتیک واشنگتن افزود، با این حال محبوبیت نیکی هیلی را نزد دونالد ترامپ افزایش داد و حدس‌ها و گمان‌ها درباره این‌که نیکی هیلی می‌خواهد نقش کاندولیزا رایس را که چهره اصلی دیپلماسی دولت بوش پسر بود را ایفا کند، تشدید کرد. هرچند هنوز معلوم نیست که نیکی هیلی به‌جای رکس تیلرسون وزیر خارجه دولت ترامپ شود، اما از هم‌اکنون می‌توان حدس زد که ترامپ به هیلی دستور داده تا آتش‌بیار معرکه‌ای باشد که رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواهد علیه ایران به‌راه بیندازد. همان آتشی که شعله‌هایش در راهبرد جدید امنیت ملی آمریکا مشهود است.

مصطفی انتظاری‌هروی / روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها