استان خوزستان بعد از جنگ نیز از نظر اقدامات عمرانی مظلوم واقع شده است.
کد خبر: ۱۱۰۵۲۰۵

به گزارش روابط‌عمومی شبکه «شما»، هدایت‌الله خادمی در برنامه تلویزیونی «سروستان» با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر بودجه به صورت ملی تصویب و توزیع نمی‌شود و مسئولان، بیشتر به شهرها و استان‌های خودشان توجه می‌کنند، می‌توان گفت مردم خوزستان بیشتر رأی‌دهنده هستند و نماینده‌ای در دولت ندارند.

نایب‌رئیس کمیسیون انرژی با بیان این‌که قوانین موجود بخشی‌نگر نیستند ولی در عمل این مساله را می‌بینیم، گفت: به عنوان مثال 23 هزارم درصد بودجه موجود در حوزه راهسازی به خوزستان اختصاص یافته و وضعیت جاده‌ها و راه‌آهن خوزستان به هیچ وجه مناسب نیست.

خادمی با اشاره به مشکل عدم استفاده از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در کشور از جمله استان خوزستان عنوان کرد: آب کارون را به 500 کیلومتر دورتر منتقل می‌کنند ولی این آب در اختیار مردم استان قرار نمی‌گیرد. لذا طرح رهبر معظم انقلاب بهترین طرح برای توسعه خوزستان به شمار می‌رفت
ولی به دلیل عدم تأمین آب، این طرح اجرایی نشده در حالی که آب کارون به کیلومتر‌ها دورتر منتقل می‌شود.

وی گفت: صنایع آب‌بَر را در استان‌های کم آب مستقر می‌کنند و سپس آب خوزستان را به آنجا منتقل می‌کند؛ امروز خوزستان از نظر حضور نخبگان با مشکل مواجه است و نخبگان در حال مهاجرت از این استان هستند.

نماینده مردم ایذه و باغملک در ادامه به وضعیت گردشگری در حوزه انتخابیه خود پرداخت و افزود: بزرگ‌ترین موزه روباز کشور در این شهرستان واقع است ولی می‌بینیم که آثار باستانی به سرقت می‌روند و سازمان میراث فرهنگی اقدامی انجام نمی‌دهد.

محرومیت استان از آب کارون

در این برنامه، کاظم‌نسب نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون هم در ادامه به وضعیت خوزستان از نظر ظرفیت‌های طبیعی پرداخت و خاطرنشان کرد: نعمت‌های الهی در خوزستان به وفور یافت می‌شود ولی این استان در حال حاضر مورد بی‌مهری کامل قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: با وجود رودهای پرآبی مثل کارون، زمین‌های کشاورزی خوزستان با بی‌‌آبی روبه‌رو هستند، شهرهای استان هیچ‌یک سیستم فاضلاب ندارند و حتی کلانشهر اهواز مشکل آب شرب دارد.شهرستان کارون در خوزستان، یک قطره سهم آب از رود کارون ندارد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس افزود: سال گذشته بحران بزرگی برای خوزستان به وجود آمد و آب، برق و تلفن همزمان با هم قطع شدند، 12 سال است با این مشکلات روبه‌رو هستیم ولی فکری برای این مساله نمی‌شود. البته با اقدامات انجام شده توسط مجمع نمایندگان استان، کارهایی صورت گرفته که امیدواریم موجب بهبود امور شود.

کاظم‌نسب ادامه داد: 12 نیروگاه حرارتی و آبی، 32 واحد پتروشیمی، هشت واحد تولید فولاد، 15 واحد نیشکر و کشت و صنعت، سه رودخانه بزرگ و پر آب، دو میلیون هکتار زمین مستعد کشاورزی، تولید و تأمین 45 درصد برق کشور، تولید یک میلیون تن گندم و مرزهای آبی و زمینی، بنادر مهمی مثل خرمشهر، ماهشهر و هندیجان و تولید فراوان نفت و گاز، از جمله ظرفیت‌های خوزستان هستند ولی در مقابل، بیکاری، هجوم ریزگردها و بیماری‌های تنفسی نصیب مردم استان شده است.

کاظم‌نسب تصریح کرد: وضعیت بیمارستان‌های خوزستان اسفناک است و بسیاری از بیماران استان مجبور هستند برای درمان به تهران مراجعه کنند و بدتر این‌که برخی شهرستان‌ها اصلا بیمارستان ندارند؛ این شایسته مردمی نیست که هشت سال در مقابل دشمن بعثی مقاومت کردند و امروز هم با پدیده ریزگردها مواجه هستند.

چالش مهاجرت از خوزستان

همچنین همایون یوسفی نماینده مردم اهواز و باوی در ادامه این برنامه گفت: خوزستان تا پیش از جنگ 50 درصد بار اشتغال کشور را به دوش داشت ولی اکنون می‌بینیم عدم توسعه یافتگی این استان، مشکل بیکاری را نه تنها در این منطقه، بلکه به دیگر استان‌ها کشانده است.

نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان افزود: پیشرفت خوزستان پیشرفت تمام ایران را به دنبال خواهد داشت و باید گفت این استان، محکوم به پیشرفت است.

یوسفی با بیان این‌که زیرساخت‌های انسانی خوزستان هم در حال از دست رفتن هستند، گفت: مهاجرت، یکی از دلایل این مشکل به شمار می‌رود البته این مشکل در سراسر کشور دیده می‌شود که در خوزستان، به خاطر مسائل زیست محیطی بیشتر دیده می‌شود.

وی ادامه داد: حل مشکل آب، نیازمند برنامه‌ای مدون است که حاضریم با حضور کارشناسان و مسئولان، این مباحث را مورد بررسی قرار دهیم؛ برای اجرای طرح 550 هزار هکتاری ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب، تنها 60 درصد آورده کارون کفایت می‌کند و 40 درصد باقی می‌ماند
ولی در عین حال سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرده آب کارون اضافه بر نیاز خوزستان
است.

یوسفی گفت: در هیچ کجای دنیا با انتقال آب، مشکلات مربوط به تأمین این مایع حیاتی را حل نمی‌کنند ولی در کشور ما، همیشه این مسائل با موضوعات سیاسی آمیخته شده در حالی که انتقال آب به دیگر مناطق، طرحی علمی نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها