در روزهای اخیر، ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، اعلام کرد سفارت آمریکا از تل‌آویو به شهر مقدس قدس منتقل خواهد شد. طبیعتا این اقدام ریاست جمهوری آمریکا در تداوم استمرار اقدامات اخیر ایشان و در رفتار و تصمیمات سیاسی وی که از یک منطق حاکمیتی برخوردار نیست، صورت گرفته است.
کد خبر: ۱۱۰۳۷۶۴

البته این تصمیم نابخردانه در جهان اسلام یک نوع وحدت را درپی داشته و حتی به گفته مقامات حماس و همچنین دبیرکل حزب‌الله لبنان موجب انتفاضه سوم در منطقه خواهد شد. مهم‌ترین بحث روزهای اخیر این است که این اقدام ترامپ خط بطلانی بر فرآیند مذاکرات، طی چند دهه اخیر بوده و عملا نشان داده به هیچ تعهد و مذاکره‌‌ای متعهد نیست،‌ بر این اساس شاهدیم که حقانیت گزینه مقاومت، در اقدام ترامپ به اثبات رسید. اقدام ترامپ در به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی همچنان که موجب وحدت جهان اسلام است، منجر شد مساله فلسطین یک‌بار دیگر به مساله اول جهان اسلام تبدیل شود و هم‌اکنون شاهدیم سازمان همکاری اسلامی در سطح سران جلسه برگزار کرده و امیدواریم ان‌شاءالله در این جلسه که رئیس‌جمهور کشورمان هم حضور داشتند یک راهبرد عملیاتی صورت گیرد.

از یاد نبریم که خاورمیانه همواره بستر تحولات سیاسی بوده و همان طور که اشاره کردید در چند سال اخیر پدیده دولت خودخوانده داعش موجب خسارت‌های مادی و معنوی زیادی در عراق و سوریه شد و خوشبختانه با اقداماتی که چند سال اخیر،مخصوصا با محوریت ایران و با مقاومت مردمی عراق، همچنین مقاومت حکومت و مردم سوریه و همکاری‌های بین‌المللی برخی کشورها ازجمله روسیه انجام شد، داعش تقریبا به لحاظ فیزیکی در صحنه سیاسی منطقه دیگر حضور ندارد، هرچند به لحاظ فکر و اندیشه و تئوری ممکن است در لایه‌های پنهان منطقه حضور داشته باشد اما به لحاظ فیزیکی در جغرافیای سیاسی منطقه حضور ندارد و حذف شده است. گویی در منطقه خاورمیانه وقتی توطئه‌ای به پایان می‌رسد یک توطئه دیگر به وجود می‌آید، ظرف یکی دو دهه گذشته در یک مقطع زمانی طالبان در افغانستان و در بخشی از پاکستان ظهور و بروز پیدا کرد و چهره خشنی را از اسلام ارائه ‌داد که هیچ نسبتی با اسلام رحمانی و عقلانی نداشت، البته با تدابیری که صورت گرفت این موضوع در منطقه منتفی شد، ولی بعد از یک مدت و با فاصله‌، داعش در منطقه و در جغرافیای سیاسی ظهور کرد و موجب خسارت مادی و معنوی زیادی در منطقه شد، این حکومت تقریبا تمام زیرساخت‌های سوریه را از بین برد و موجب شهادت صدها هزار انسان در عراق و سوریه شد، اما حالا با فراغت از پدیده خلیفه خودخوانده داعش، موضوع جدیدی با هدف ایجاد تنش و بحران در منطقه با عنوان انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی از تل‌آویو به قدس شریف در دستور کار قرار گرفته و در مجموع این رفتار در منطقه، گویی باید همواره بستر و پس‌زمینه‌ای برای بروز بحران‌های مختلف سیاسی و امنیتی باشد. قطعا این گزاره تا حدود زیادی در استمرار و ادامه بحران در منطقه، حلقه جدیدی از حلقه‌های قبلی است.

البته در واکنشی جهانی، تعداد زیادی از کشورهای مخالفت این تصمیم معتقدند، این اقدام ریاست جمهوری آمریکا پاشیدن بنزین روی شعله بحران در منطقه است و منطقه خاورمیانه دیگر تاب بحران جدیدی را ندارد. هر چند به صورت کلی معتقد هستم که روزبه‌روز رژیم جعلی اسرائیل استحکام و مشروعیت خود را از دست می‌دهد و این اقدام نیز به نوعی از موضع انفعال و استیصال صورت گرفته و پروژه و برنامه‌ای است که با همراهی شخص رئیس‌جمهور آمریکا و همچنین رژیم جعلی اسرائیل و برخی دیگر دولت‌ها صورت گرفته، ‌اما این پروژه‌ چشم‌انداز روشنی ندارد و قطعا محکوم به شکست است.

برداشتم این است که فراروی این پروژه چشم‌انداز روشنی نیست و با فرض این‌که به صورت نیم‌بند آن را عملیاتی کنند، ولی به لحاظ افکار عمومی دنیا و به لحاظ واکنش کشورهای مختلف، به‌نظر می‌رسد این پروژه محکوم به شکست است و دیر یا زود مجبور به عقب‌نشینی از آن خواهند شد.

دکتر هادی شوشتری/ رئیس کمیته حقوق بشر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها