بنیامین نتانیاهو، رئیس کابینه صهیونیستی گفت: فرانسه از مواضع ما علیه ایران حمایت می‌کند.
کد خبر: ۱۱۰۱۶۹۷
دستان خالی نتانیاهو در تور اروپایی

بیم و امیدهای نتانیاهو در اروپا

به گزارش جام جم آنلاین، بنیامین نتانیاهو در یک نشست خبری مشترک که پس از دیدارش با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در کاخ الیزه برگزار شد گفت: فرانسه از سیاست‌ های ما برای مقابله با رفتارهای بی ثبات کننده ایران حمایت می‌کند.

این در حالی است که نتانیاهو در نشست خبری با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل، با تغییر لحن خود گفت: انتظار دارم اروپا از ترامپ پیروی کند.

این دو بیان متفاوت نشان از بیم و امیدهای رئیس کابینه صهیونیستی در سفر به اتحادیه اروپا دارد. آنچه مسلم است، نتانیاهو در صدد است با گسترش موج ایران هراسی در سراسر اتحادیه اروپا، اعضای این اتحادیه را به همراهی با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا علیه ایران و برنامه جامع اقدام مشترک برانگیزد.

خشنودی نتانیاهو از موضع پاریس

آنچه رئیس کابینه صهیونیستی را در برانگیختن اتحادیه اروپا علیه ایران امیدوار کرده است، اظهارات اخیر امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه است که در سفر یک ماه پیش (18 آبان) به امارات متحده عربی، به رغم حمایت از توافق هسته‌ای ایران گفت: در عین حال ما باید در برابر فعالیت‎ های منطقه ای و برنامه موشک بالستیک ایران ایران محکم بایستیم.

وی در این اظهارات مدعی شد که اعمال تحریم ‌ها علیه ایران می‌ تواند گزینه‌ ای برای پاسخ به برنامه موشکی تهران باشد.

مکرون همچنین دیروز در نشست خبری مشترک با نتانیاهو بدون اینکه نامی از ایران ببرد گفت: ما درباره بر هم خوردن توازن قدرت در خاورمیانه و تهدید مرزهای اسرائیل با هم صحبت کردیم. من مجددا بر عزم فرانسه در حفظ امنیت اسرائیل و درخواست از تمامی فعالان منطقه ای برای ایفای نقشی سازنده در راستای برقراری ثبات تاکید کردم.

این سخنان رئیس جمهوری فرانسه ناظر به بخشی از اظهارات رئیس کابینه صهیونیستی در این نشست خبری است که ایران را به تلاش برای ادامه حضور نظامی‌ در سوریه و ساخت موشک‌های دقیق متهم کرد و گفت اسرائیل از وقوع این دو اتفاق جلوگیری خواهد کرد.

آنچه از فحوای سخنان امانوئل بر می آید این است که ارزیابی وی از تحولات خاورمیانه متاثر از موج ایران هراسی وسیعی است که آمریکا، رژیم صهیونیستی و جبهه عربی – سعودی به راه انداخته اند.

به عبارت دیگر نوع اظهارات امانوئل مکرون این گمانه را تقویت می کند که وی از روند تحولات خاورمیانه و تحکیم موقعیت جریان مقاومت در برابر جبهه سعودی – صهیونیستی نگران است، و این فرایند را به زیان امنیت رژیم صهیونیستی می داند.

این برداشت نتانیاهو در حالی است که مکرون در نشست خبری مشترک با وی صریحا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) حمایت کرد، و در واکنش به تصمیم آمریکا در انتقال سفارتش در اسرائیل از تل آویو به شهر قدس هم این اقدام را مغایر با قوانین بین المللی دانست و آن را برای صلح خاورمیانه خطرناک توصیف کرد.

با این نگاه به نظر می رسد، ادعای بنیامین نتانیاهو درباره حمایت فرانسه از مواضع تل آویو علیه ایران، چندان منطبق با واقعیت نیست، و همه تلاش پاریس معطوف به حفظ موازنه قدرت در خاورمیانه و جلوگیری از تغییر راهبردی در این وضعیت است.

بعلاوه فرانسه و شخص امانوئل مکرون که در زمان امضای برجام به عنوان وزیر اقتصاد فرانسه خدمت می کرده است، از نخستین طرف های اروپایی بوده اند که در چارچوب برجام به توسعه مناسبات با جمهوری اسلامی ایران روی آورده اند.

در همین چارچوب سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز از سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران در هفته های آینده خبر داد و تاکید کرد در این سفر درباره برنامه های سفر رئیس جمهوری فرانسه به تهران برنامه ریزی خواهد شد. سفری که در پاسخ به سفر سال گذشته حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به فرانسه و توافق‌های اقتصادی دوجانبه صورت می گیرد.

با این بیان به نظر می رسد، فرانسه رویکرد گسترش تعامل با ایران را در دستور کار خود قرار داده و بیشتر از دیگر کشورهای اروپایی به تعهدات برجامی خود به ایران پایبند بوده است، امری که یکی از دلایل اصلی نگرانی رژیم صهیونیستی به شمار می آید و موجب ناکامی تحرکات وسیع این رژیم در برانگیختن جامعه جهانی علیه برجام شده است.

در موضوع برنامه موشکی ایران نیز اگرچه اظهارات رئیس جمهوری فرانسه برخلاف حقوق ایران در توسعه توان نظامی متعارف بوده و با واکنش صریح و قاطع ایران مواجه شده است، اما به نظر می رسد که این موضع گیری نتوانسته است تاثیر منفی بر مناسبات دو کشور بر جای بگذارد و تهران و پاریس به این درک متقابل رسیده اند که در شرایط کنونی نیازمند مدارای بیشتر با هدف توسعه مناسبات فیمابین هستند.

به همین دلیل موضوع حمایت فرانسه از مواضع رژیم صهیونیستی علیه ایران را نمی توان فراتر از ادعای خوشبینانه بنیامین نتانیاهو ارزیابی کرد.

انتظار محقق نشده نتانیاهو از اروپا

نتانیاهو در ادامه سفر اروپایی خود به بروکسل، مقر دیپلماتیک اتحادیه اروپا رفت و پس از دیدار با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک نشست خبری مشترک با فدریکا موگرینی شرکت کرد و نا امیدانه گفت: انتظار دارم، اتحادیه اروپا از اقدام رئیس جمهوری آمریکا در به رسمیت شناختن شهر قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، پیروی کند.

این انتظار نتانیاهو در حالی مطرح شد که فدریکا موگرینی به هنگام استقبال از نتانیاهو به خبرنگاران تاکید کرده بود که اتحادیه اروپا برخلاف تصمیم رئیس جمهوری آمریکا، «اتفاق نظر بین‌المللی» درباره شهر قدس را به رسمیت می شناسد، و حاضر نیست این شهر را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت بشناسد.

این سخنان در کنار حمایت مکرر اتحادیه اروپا از برجام نشان داده است، که دستان رئیس کابینه صهیونیستی در سفر به اروپا هم در همراه کردن اروپا با مساله انتقال پایتخت به شهر قدس و هم در موضوع برانگیختن این اتحادیه علیه ایران کاملا خالی است، و حتی شخص نتانیاهو هم امیدی به موفقیت این سفر از این منظر ندارد، چنانکه پیش از آغاز سفر اروپایی خود در واکنشی تند و غیر دیپلماتیک به اظهارات موگرینی تصریح کرد:«من مشاهده می‌کنم که برخی ترامپ را از بابت اقدامش درقبال شهر قدس محکوم می‌کنند اما آتش موشک‌ها را محکوم نمی‌کنند. من این ریاکاری را نمی‌پذیرم.»

با این بیان در تحلیل نگاه اتحادیه اروپا به رژیم صهیونیستی باید این واقعیت را پذیرفت، که این اتحادیه به رغم اتحاد راهبردی با رژیم صهیونیستی و حمایت بی چون و چرا از امنیت این رژیم مجعول و غاصب، بنا ندارد سیاست خارومیانه ای خود را بر منطق افراطی بنیامین نتانیاهو و همراهی با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا استوار سازد، و ثبات و امنیت خاورمیانه را در نگاه متوازن به ملاحظات همه طرف های بازی در خاورمیانه و پایبندی به توافقات، قطعنامه ها و تعهدات بین المللی می داند.

اختلاف رویه ای آشکار میان اتحادیه اروپا با رژیم صهیونیستی و آمریکای ترامپ ، که در عمل یک فرصت ویژه برای جمهوری اسلامی ایران پدید آورده و ضامن تقویت مناسبات پایدار تهران – بروکسل به شمار می آید.

یوسف اسماعیلی / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها