رئیس مجلس شورای اسلامی در گفتگوی زنده خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه برنامه برای حمایت هرچه بیشتر از صادر کنندگان دارید؟ افزود: تاصادرات راه نیفتد­مشکلات حل نمی شود.
کد خبر: ۱۰۹۹۳۲۰
لاریجانی: در کشور ما تا صادرات راه نیفتد، مشکلات حل نخواهد شد

به گزازش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صداوسیما، علی لاریجانی در برنامه گفتگوی زنده تلویزیونی با تبیین اقدامات دولت و مجلس برای رفع مشکلات سپرده گزاران در این موسسات افزود: این موضوع در جلسه سران قوا بحث و مقرر شد ساز و کار دیگری را برای پیگیری این مشکل تعیین کنیم که بتوانیم اموال سپرده گزاران که تعدادشان هم فراوان است تا حدی که می توانیم بپردازیم و بعد به متخلفان رسیدگی کنیم .

وی گفت : برای این موضوع نیاز به بهره مندی حمایت از مقام معظم رهبری داشتیم که خدمت ایشان گفته شد و از معظم اله تشکر می کنم که برای کمک به حل این مسئله ما را یاری کردند .

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بانک مرکزی را موظف کردیم که به هیچ عنوان اجازه حضور و فعالیت موسسات غیرمجاز مالی را ندهد.

لاریجانی در ادامه سخنانش در برنامه زنده تلویزیونی از شبکه یک سیما با تبیین اقدامات لازم برای حل و فصل مشکل موسسات غیرمجاز مالی گفت : در گذشته به علل مختلف برخی موسسات مالی ایجاد شدند که بعضی از آنها بدون مجوز بودند و سودهای سنگین هم اعلام می کردند که در رسانه ها نیز منعکس می شد و مردم نیز می خواستند از آن استفاده کنند .

وی افزود : این در حالی است که در مجموعه اقتصاد کشور این میزان سود کشش ندارد و اینها بی مبالاتی کردند و برخی افراد هم دستگیر شدند اما یک مسأله وجود داشت و آن اینکه با میلیون ها نفر افراد سپرده گذار مواجه بودیم که از ارقام 5 تا 10 میلیون تومان و حتی رقم های بالاتر سپرده گذاری کرده بودند .

لاریجانی افزود : مسأله دیگر مجازات افراد متخلف بود و یا قصور برخی دستگاه ها که باید این دو موضوع را از هم جدا می کردیم چون اگر به شکل متعارف می خواست بررسی شود اشکالی در موسساتی وجود داشت که باید شکایت می شد و به دستگاه قضایی می رفت و چون رسیدگی به پرونده های حقوقی چند سال طول می کشید بنابراین بسیاری از مردم باید معطل می شدند .


رئیس مجلس اضافه کرد: در اینجا مجلس ورود کرد و از همان روزهای نخست به این موضوع توجه کردیم و در جلسات غیرعلنی و کمیسیون اقتصادی گفتگوهای بسیار شد و در آخر مجبور شدیم این مسأله را از طریق دستگاه قضایی نیز پیگیری کنیم چون به برخی از افراد این موسسات غیرمجاز باید رسیدگی می شد .

وی ادامه داد : قوه قضاییه اعلام می کرد تا دادگاه حکم ندهد نمی تواند پاسخی بدهد و پولی بپردازد چون باید اموال محاسبه و دادگاه کارشناسی کند و به یک نسبتی به سپرده گذاران پرداخت شود از آن طرف نیز با خیل عظیم مردم مواجه بودیم به این علت مجبور شدیم از ساز و کارهای دیگر استفاده کنیم .

لاریجانی گفت : به این علت در جلسه سران قوا نتایج بررسی های مجلس و کمیسیون اقتصادی را مطرح کردیم و مقرر شد این موضوع با ساز و کار دیگری پیگیری شود .

رئیس مجلس با قدردانی از کمک رهبر معظم انقلاب در این خصوص افزود : درباره کاسپین خیلی جلو رفتیم و ابتدا مطالبات سپرده گذاران تا 100 و 200 میلیون تومانی پرداخت شد و گفتیم برای بقیه نیز برنامه ریزی شود به همین طریق برای دیگران نیز اقدام می شود که بررسی و برای آن راهکار یافت شود .

وی اضافه کرد : وقت زیادی از مجلس و کمیسیون گرفته شد تا به ساز و کاری برسیم که این فشار از مردم برداشته شود و به همین روال ادامه می دهیم هم برای کاسپین و هم برای بقیه موسسات.

لاریجانی با اشاره به موظف شدن بانک مرکزی به جلوگیری از فعالیت اینگونه موسسات گفت : همین امروز رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که یک موسسه دیگر در حال ایجاد بود که از آن جلوگیری شد.

وی افزود : این موضوع را در قانون برنامه درج کردیم و اختیارات کافی به بانک مرکزی دادیم که با اینگونه از موسسات برخورد شود .

رئیس مجلس تاکید کرد : موسسات مالی باید توانمندی داشته باشند و در چارچوب نظارت پولی و بانکی فعالیت کنند و مردم عزیز نیز توجه داشته باشند که موسساتی که چنین سودهایی می دهند اغلب دچار مشکل می شوند پس مردم از مراجعه به آنها بپرهیزند و به بانک ها و موسسات معتبر مراجعه کنند؛ بانک مرکزی نیز با دقت زیاد مراقبت کند.

لاریجانی همچنین گفت : مجلس از ابتدای سال با توجه به مجموعه شرایط کشور دو راهبرد را مد نظر قرار داد؛ نخست در کشور فضا آرام باشد تا کار صورت گیرد و از درگیری حاشیه بپرهیزیم و دیگر اینکه به مسائل و چالش های اصلی کشور توجه شود .

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از موضوعاتی که ما در ابتدای سال نیز به آن توجه کردیم و گفتیم جزء موضوعات اصلی مجلس است؛ مسئله روستاهاست.

علی لاریجانی در ادامه گفتگوی زنده با شبکه یک سیما در پاسخ به سؤال مجری برنامه که پرسید یکی از موضوعاتی که در مجلس درباره آن کار شده و مباحث زیادی نیز مطرح شد بحث توسعه روستاهاست و اعتبارات زیادی نیز برای توسعه روستاها و شکوفایی اقتصاد آنها مانند تسهیلات 10 هزار میلیارد تومان با سود و مزد کم در نظر گرفته شد و مصوبه های مجلس که قرار است چه هدفی دنبال شد.

وی در پاسخ گفت: در ظرف 30 ـ 40 سال گذشته نسبت روستاها به شهر خیلی تغییر کرد و طبق آخرین آمارها نیز روستاییان 25 درصد هستند که از متوسط جهانی کمتر است بنابراین باید توجه داشته باشیم که وضعیت روستاها وقتی تخلیه می شوند دلایل آن چیست؟ به ویژه که اکثراً در شهرها حاشیه نشین می شوند و در شهرها آسیب های اجتماعی وارد می کنند و هزینه های زیاد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بوجود می آورند.

وی گفت: بنابراین ما در این خصوص مطالعه کردیم تا ببینیم مشکل روستاها چیست که مشکل کمبود آب و خشکسالی وجود داشت بنابراین چرخه اقتصادی روستا درست نمی چرخید و باید کمکشان می کردیم.

لاریجانی افزود: برای اینکه این کار انجام شود ما این موضوع را مطرح کردیم که چگونه باید امکانات تکمیلی برای روستاها طراحی کنیم تا چرخه اقتصادی روستا برای کشاورزان صرف کند.

وی گفت: بنابراین با اذن رهبری از صندوق توسعه ملی یک و نیم میلیارد دلار گرفتیم چند بانک را مشخص کردیم و دادیم تا با سود بین چهار تا شش درصد برای روستاییان وام بدهیم تا بتوانند سیستم گلخانه ای راه بیندازند و یا در جاهایی که می توانند میگو پرورش بدهند که علی القاعده بومیان بهتر می توانند این کار را انجام دهند اما شرط در این خصوص وجود ندارد یا اگر یک معدن مهمی در کنار روستاهاست اکتشافاتشان انجام شود تا به اقتصاد این روستاها کمک شود یا در صنایع تکمیلی سرمایه گذاری شود.


لاریجانی ادامه داد: انواع و اقسام امور امکان پذیر است که بنده نیز توصیه می کنم روستاییان فرزندانشان و یا دانشجویانی که در رشته کشاورزی و باغداری تحصیل کرده اند این سمت گیری را داشته باشند چون اگر درست انجام شود و ما نیز نظارت خواهیم کرد تلاش می کنیم که سال های دیگر نیز این را احیا کنیم و یک روندی تحت عنوان توسعه روستاها باشد تا چرخه اقتصادی روستا را تکمیل کند.

رئیس مجلس گفت: باید قانونی مستقل از بودجه و به طور دائمی مصوب کنیم که منبع روشن و پایه داری برای مشوق های صادراتی در آن تعیین شود.

لاریجانی در ادامه گفتگوی زنده خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه برنامه برای حمایت هرچه بیشتر از صادر کنندگان دارید؟ افزود: تاصادرات راه نیفتد­مشکلات حل نمی شود و آتیه و فرزندان ما سرنوشت شان موقعی روشن می شود که سرمایه گذاری جدی روی صادرات صورت گیرد. اما هم اکنون شرایط ، مقررات و بخشنامه ها برای این امر آماده نیست.


وی گفت: در قانون گذاری برای رفع موانع تولید توجهات زیادی شده و پشتیبانی درستی باید برای صادرات فراهم کنیم که صادر کننده اطمینان داشته باشد.


رئیس مجلس افزود: امروز برندهای ما را بسیاری از کشورها آشنا نیستند و برای این کار باید هزینه کرد و برای مثال فرش از اقلام صادراتی ما است که حدود 2 میلیون نفر را مشغول کرده است اما چرا صادرات آن افول کرده است؟ چون صادر کنندگان باید در نمایشگاه ها حضور یابند و رقابت کنند و ما باید مشوق های را برای این هزینه ها درنظر بگیریم تا موتورشان راه بیفتد.

لاریجانی گفت: ما از دولت و وزیر صنعت نیز خواسته ایم که در این باره فکر کنند وحتی ما حاضریم قانونی مستقل ازبودجه در این بخش تصویب کنیم چرا که بحث حمایت از صادرات در بودجه سالانه می آید اما وقتی دولت کم می آورد آن را در بخش حقوق و مزایا هزینه می کند.

رئیس مجلس افزود: ما حتی گفته ایم به عوارض واردات چیزی اضافه کنیم و برای پشتیبانی صادرات اختصاص دهیم و حتما باید در بودجه سال 97 به این موضوع توجه شود واگر دولت لایحه ندهد خودمان ورود می کنیم.

لاریجانی با اشاره به اینکه وجود نفت و گاز موجب شده است که به صادرات توجه نکنیم گفت: باید این موضوع به طور جدی دنبال شود و مراقبت هم صورت گیرد.

رئیس مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا افزایش تعداد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی می تواند به تحقق امر صادرات کمک کند ؟ افزود: می تواند به شرط اینکه رویکرد تغییرکند.

لاریجانی گفت: هم اکنون لایحه دولت درباره مناطق ویژه جدید در حال بررسی است و چون دولت نقشه های این مناطق را با تغییر ارائه کرد تصویب آن در مجلس زمان برده است .


وی افزود: کسانی که در مناطق ویژه و آزاد به صادرات می پردازند باید از معافیت مالیاتی برخوردار شوند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: صندوق های بازنشستگی متأسفانه دچار مشکلاتی هستند و مشکلاتشان متنوع است.

لاریجانی در پاسخ به سؤال مجری برنامه مبنی بر اینکه یکی از موضوعاتی که چند جلسه غیرعلنی برای آن در مجلس برگزار شد و وزیر رفاه نیز برای پاسخگویی به نمایندگان در مجلس حاضر شد مسئله صندوق های بازنشستگی تأمین اجتماعی بود. قرار است چه تصمیماتی گرفته شود؛ افزود: بهترین وضعیت این صندوق ها را سازمان تأمین اجتماعی دارد که باز هم دچار مشکل است و صندوق های دیگر مشکلاتشان بیشتر است.

وی اضافه کرد: یکی از موضوعاتی که از ابتدای سال مطرح کردیم مسئله صندوق های بازنشستگی است اما این آتیه مردم است مثلاً صندوق بازنشستگی تأمین اجتماعی بیشترین مشکل را دارد و مربوط به کارگران نیز هست و کارگران عزیز که با دسترنج خودشان زندگی می کنند یک حق بیمه ای می دهند و یک مقدار را کارفرما و دولت می دهد که همه اینها برای آتیه آنهاست اما چرا این مشکل را پیدا کردند دو، سه تا عارضه داشت؛ در اداره سازمان تأمین اجتماعی سه ضلع وجود دارد کارگران، کارفرمایان و دولت.


رئیس مجلس ادامه داد: متأسفانه در دولت های قبل آمدند از این منابع موجود برای حل برخی از مشکلات دیگران استفاده کردند بنابراین به صندوق تأمین اجتماعی بدهکار شدند یا منابعی که باید به صندوق می پرداختند به این صندوق نپرداختند در هر صورت نشان داد که حدود 50 ـ 60 هزار میلیارد در کل بدهکاری سازمان تأمین اجتماعی وجود دارد (که البته بحث برخورد با افرادی که این کار را کردند بحث دیگری است اکنون می خواهم برای سلامت صندوق بحثم را مطرح کنم).


وی افزود: باید این را تأمین کنیم به طوری که اکنون تعداد زیادی از بازنشستگان می گویند پولی که به ما داده می شود نسبت به افراد شاغل متفاوت است و تعادل ندارد و این موضوع درست است و ما در طرح و برنامه های خود گفتیم که باید متناسب سازی صورت بگیرد.


لاریجانی گفت: هم بازنشستگان فرهنگیان و هم سایر بازنشستگان نگرانی دارند و با بنده نیز در این خصوص جلسه داشتند و حرفشان درست است اما چگونه باید تأمین شود؟! این صندوق ها باید سرپا شوند و توانمندی پیدا کنند تا بتوانند این کار را انجام دهند.
وی افزود: این جلسات ما نیز برای این بود که چگونه می شود صندوق تأمین اجتماعی و سایر صندوق ها را توانمند کرد، یعنی بدهی ها به آنها پرداخت شود.


رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: یکی دیگر از معضلات صندوق ها این است که یک سری واحدهای تولیدی ریز و درشت را به عنوان بدهی دولت به اینها داده اند که آنها سود آنچنانی ندارند و این دستوری که اخیراً رئیس جمهور دادند حول همین بحث هاست که این بنگاه های اقتصادی که خیلی درآمدزا نیستند اینها واگذار شود تا فربه شود.


وی افزود: بنابراین ما گفتیم این بدهی را تأمین کنیم که صندوق تأمین اجتماعی و مانند این صندوق ها، سرمایه اولیه برای حل مسائل بازنشستگان اعم از کارگران و سایر صنوف را داشته باشند.


لاریجانی گفت: این بحثش در مجلس انجام شد و پیشنهادی که مرکز پژوهش ها با کمک دولت داده بود طرح آن تهیه می شود تا در کمیسیون مطرح شود و این را برای سایر صندوق ها دنبال خواهیم کرد بنابراین ما ظرف یکی دو سال آینده آن را تعیین تکلیف می کنیم تا این مسأله حل شود تا این برای سال های آینده ما نگرانی نداشته باشد چه صندوق های لشکری و چه صندوق های کشوری که مشکل صندوق های لشکری بیشتر است و من به وزیر دفاع گفتم که طرحش را آماده کند و بیاورد و در مرکز پژوهش ها بحث شد بنابراین ما یکی از مسائلی که باید حل کنیم همین مسأله صندوق هاست و ان شاءالله پیگیری می کنیم با کمک دولت و هم در قانون بودجه تا مشکلات آن برطرف شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: سران قوا بر اصلاحات در اجرای اصل 44 قانون اساسی و خصوصی سازی توافق دارند.

لاریجانی در ادامه سخنانش در برنامه زنده تلویزیونی از شبکه یک سیما در پاسخ به سوالی درباره اینکه اصل 44 در اجرا تا چه حد به اهداف خود رسیده است افزود : اصل 44 در اجرا خیلی مناسب اجرا نشد چون سیاست های کلی اصل 44 که در مجمع تشخیص مصلحت نظام وضع شد و رهبری معظم آن را ابلاغ کردند بر اساس آن یک قانون خوبی در مجلس تصویب شد و هدف مهمش آن بود که بنگاه های خصوصی در کشور شکل بگیرد و اقتصاد در دست مردم قرار گیرد و رقابت سالم و شفافیت به وجود بیاید و ثروت زایی در کشور به یک مسابقه تبدیل شود .

وی با بیان اینکه در اجرا آنچه رخ داد از این هدف یک مقدار منحرف شد افزود : به خاطر اینکه دولت ها کم آوردند برای اداره کشور این بنگاه های اقتصادی را به عنوان بدهی به دستگاه ها دادند که این کار غلط بود .

رئیس مجلس گفت : یعنی اینکه در دولت های گذشته مثلا بدهی به وزارت دفاع داشتند، یک نیروگاه به این وزارتخانه دادند نیروگاه زیر نظر وزارت نیرو کار کند خیلی بهتر از این است که زیر نظر وزارت دفاع کار کند، کجای این کار خصوصی سازی است؟ این کار اشتباه است.

لاریجانی افزود : گزارشی اخیرا در مجلس قرائت شد که به خوبی این مسائل را باز کرد بر اساس این گزارش، طرحی آماده شده است، این طرح را می خواهند به صورت ماده 236 ارائه کنند که اولا با کسانی که تخلف کرده اند برخورد شود و دوم الزاماتی گذاشته شود که این حتما باید اصلاح شود که دستگاه های مختلفی که بنگاه های اقتصادی دارند باید آن را به مردم واگذار کنند.

رئیس مجلس گفت: فرض کنید مثلا من می خواهم یک کار اقتصادی انجام دهم، کی می توانم با یک دستگاه عریض و طویل دولتی که چندین بنگاه دارد رقابت کنم؟ امکان پذیر نیست تکیه به حکومت دارم باید مسابقه در شرایط مساوی باشد، هدف اصل 44 این بود این مسابقه را آسان کند و مردم در حالت تعادل این کار را انجام دهند.

وی ادامه داد : لذا این کار باید اصلاح شود، هم در جلسه سران قوا بحث شد و همه متفق القول بودند که باید این اصلاحات در کشور صورت بگیرد.

لاریجانی تصریح کرد : یکی از موضوعاتی که باز در مجلس اول سال هم بحث شد همین بود، حالا کمیسیون مربوطه اش گزارش داد، در مقررات پیگیری می کنیم و فشار خواهیم آورد که این بنگاه ها به بخش خصوصی واگذار شود و شرایط رقابت به وجود بیاید.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت : با همه کشورهای منطقه به جز رژیم صهیونیستی رابطه ای سالم و همزیستی مسالمت آمیز را دنبال می کنیم .

علی لاریجانی در ادامه سخنانش در برنامه زنده تلویزیونی از شبکه یک سیما در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بعد از شکست داعش قرار است آمریکا و برخی کشورهای منطقه طرحی جدیدی را برای ناامن کردن منطقه خاورمیانه اجرا کنند ؟افزود : من فکر می کنم کار مهمی در ایران انجام شد ،شاید چند سال پیش که این بحث دنبال می شد برخی خیلی به آن توجهی نداشتند اینکه ایران به دعوت دولت عراق و دولت سوریه کمک کرد که با تروریسم برخورد جدی شود کار بسیار دقیق و اساسی بود هم برای امنیت منطقه و هم برای امنیت ایران .

وی گفت : اینکه شما الان می بینید که ایران خیلی امن است پشتش خیلی فکر و کار شده است و من همین جا تشکر می کنم از سپاه قدس فرمانده مجاهد وسلحورش آقای سلیمانی خیلی زحمت کشیدند و این یک سرمایه خیلی مهمی برای کشور شد .

رئیس مجلس تصریح کرد : قطعا آنها برای ایجاد ناامنی در منطقه بحث های مختلفی دارند ولی این به بدین معنا نیست که موفق شوند .

لاریجانی با تاکید بر اینکه ایران یک راه روشنی را در پیش گرفته است افزود : ما اگر با تروریست ها مقابله می کنیم می گوییم و کار پنهانی نداریم اما این حرف را هم می زنیم که ما در منطقه با همه کشورهای منطقه روابط سالم و همزیستی مسالمت آمیزی را دنبال می کنیم غیر از اسرائیل و برخی کشورهای دیگر که مسئله ساز منطقه هستند ما با همه کشورهای منطقه از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس دوست هستیم .

رئیس مجلس گفت : هیچ چشمداشتی نسبت به هیچ سرزمینی نداریم اینکه در مورد هلال شیعه و از این حرفها می زنند اینها یک حالت عقب افتادگی ذهنی دارند ، فکر می کنند با این وضعع یک هراسی ایجاد کنند و پولی از کشورهای منطقه بگیرند .

وی با اشاره به سخیفانه بودن گفته های رئیس جمهور آمریکا پس از دیدار امروزش با مقامات بحرین افزود : حرف های ترامپ بسیار مشمئز کننده بود که گفت "ما کار خوبی کردیم که امروز ده میلیارد دلار از اینها پول گرفتیم " .


لاریجانی با تاکید بر اینکه استراتژی جمهوری اسلامی روشن است گفت:ولی ایران یک راه روشنی دارد ما برای ایجاد ارتباطات سنجیده با تمام کشورهای منطقه پیش قدم هستیم هیچ چشمداشتی به هیچ سرزمینی نداریم و منظورمان این است که آینده منطقه باید بوسیله همین کشورهای منطقه امن وسامان پیدا کند .

رئیس مجلس شورای اسلامی تغییر و تجدید نظر در برخی قوانین قدیمی را لازم الاجرا دانست.

علی لاریجانی در ادامه گفتگوی زنده با شبکه یک سیما افزود: مجلس شورای اسلامی باید برای اجرای قوانین هم وقت بگذارد زیرا شرایط زمان و مکان برخی قوانی تغییر می کند پس اصلاح پاره ای از قوانین ضروری است.


او ادامه داد: همانگونه که رسانه های جدید پدید آمده ­است قوانین جدیدی هم برای آنها باید در نظر گرفت پس تجدید نظر در نحوه اجرای برخی قوانین الزامی است همانگونه که نوع تجارت داخلی و خارجی تغییر کرده این بخش هم نیازمند­قوانین مدون جدید است، آنچه لازم است ثبات و اعتبار برخی قوانین مادر می باشد.


لاریجانی گفت: من هم شنیده ام که یارانه ها فقط به افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد تعلق خواهد گرفت اما قانون یارانه ها هنوز کامل نیست زیرا عده زیادی که تحت پوشش کمیته­امداد و بهزیستی نیستند هم نیازمند­کمک های وسیعی هستند در شهرها و روستاها نیازمندهای زیادی وجود دارند پس باید دایره پرداخت یارانه را وسیع ترکرد که در این راستا دولت و سران قوای دیگر با هم جلسات متعددی می گذارند تا به نتیجه مطلوبی برسند، در میان سه قوه اختلاف نظر نداریم و بیشتر بر استفاده از ظرفیت ها تاکید می شود معتقدیم هیچ کدام از قوای سه گانه به تنهایی نمی توانند بار اجرایی قوانین را به دوش بکشند.

او در مورد مشکلات تولید کنندگان در ارتباط با دریافت ارزش افزوده کالاهای تولیدی از سوی دولت گفت: دولت باید بازپرداخت ارزش افزوده به تولید کنندگان را به موقع انجام دهد اصل ارزش افزوده برای ایجاد شفافیت است و به این منظور در مجلس سعی بر آن است که قانونی برای ایجاد صندوق های مکانیزه تصویب شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت باید سروقت پول حاصل­از ارزش افزوده تولید کنندگان را برگردانند وگرنه این تولید کنندگان هستند که متضررمی شوند در ضمن صندوفی مثل فرش و صنایع دستی و برخی دیگر باید از پرداخت مالیات معاف شوند.

رئیس مجلس شورای اسلامی بر لزوم اعمال فشار بر کارخانه های تولید خودرو در کشور برای رعایت بیشتر استاندارد در تولیداتشان تأکید کرد.

آقای لاریجانی در بخش پایانی اظهاراتش در ارتباط زنده تلویزیونی با شبکه یک سیما در پاسخ به پرسشی درباره قانون هوای پاک و لزوم مقابله با آلودگی هوا گفت: این مسأله ای اساسی است زیرا ما با آسیب هایی مواجهیم که قدری هم ریشه دار است.

وی افزود: قانونی که اخیراً تصویب شد قانون جامعی است که باید همه بخش های آن اجرا شود.

لاریجانی با اشاره به تردد شمار قابل توجهی موتورسیکلت در تهران گفت: آلودگی موتورسیکلت ها حدود شش برابر خودروهاست، در قانون هوای پاک درجه بندی کرده ایم که صنایع باید به سمت تولید موتورسیکلت های برقی بروند.

وی با تأکید بر پیگیری های لازم برای تولید خودروهای با استاندارد بیشتر افزود: اخیراً قانون استاندارد را تصویب کردیم که در آن سخت گیری های کافی هم هست، نمی گویم خودروهای تولیدی ما مانند تولیدات کشورهای پیشرفته و به همان نسبت استاندارد است اما باید فشار بیاوریم تا این کار را بکنند.

رئیس مجلس تأکید کرد: آلودگی برخی کارخانه ها نیز زیاد است که باید کنترل شوند و استانداردها را رعایت کنند که در قانون هوای پاک به این موضوع هم توجه شده است.

لاریجانی گفت: اگر این قانون به درستی اجرا شود شرایط بسیار بهتری ایجاد می شود.

وی افزود: با رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز صحبت کردم آنان نیز در ای خصوص در حال فعالیتند مقرر شد برای حضور در جلساتی به مجلس بیایند و اقداماتشان را توضیح دهند، ما پیگیر این مسأله هستیم زیرا اجرای این موضوع هم برای تهران و هم برای دیگر شهرهای آلوده ضروری است.

لاریجانی، غبارها و خشک بودن دریاچه هایی مانند ارومیه، قم و دیگر دریاچه های کشور را از دیگر مسائلی برشمرد که آلودگی های سنگین ایجاد می کنند.

وی گفت: برای این مسأله نیز فکر شده است که حق آبه هایی برای آن در نظر گرفته و ستادی برای پیگیری آن تشکیل شود.

رئیس مجلس در پایان افزود: ما در منطقه ای خشک هستیم و کشاورزی ما باید از ساختاری برخوردار باشد که بتوانیم این دریاچه ها را احیا کنیم زیرا در غیر این صورت با مشکلات زیست محیطی مواجه می شویم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها