غرب آسیا با حذف داعش در حال پوست‌اندازی از محور ژئوپلیتیک وابسته به محور ژئوپلیتیک مقاومت است. این مرحله گذار در حال تثبیت ساز و کارهای الگوی بومی امنیتی در غرب آسیا به واسطه کشورهای اسلامی منطقه است.
کد خبر: ۱۰۹۷۳۲۱

تحولات منطقه و مهار خطرناک‌ترین پدیده ایدئولوژیکی به نام تروریسم و داعش که منطقه را تا آستانه فروپاشی ژئوپلیتیکی پیش‌برده بود، نشان داد کشورهای اسلامی توان اتحاد ژئوپلیتیکی درون سیستمی را داشته و امکان تشکیل ارتش اسلامی قدرتمند با ظرفیت‌های تامین امنیت درازمدت قلمرو جغرافیای سیاسی جهان اسلام را بدون حضور بازیگران و مداخله گران خارجی دارد.

مساله کنترل بحران و حذف عامل خطرناک و تجزیه طلب داعش توسط قدرتی درون ساختاری به نام جبهه مقاومت به ما گوشزد می‌کند که کشورهای منطقه باید به هم نزدیک شوند و با حذف حساسیت‌های کاذب و تقویت اشتراکات خود به سمت تشکیل نهاد منطقه‌ای راهبردی شبیه آ.سه.آن در شرق آسیا با کارکردهای متعدد برای همیشه خود را از خطر نفوذ مداخله گران غربی و خطرات افراط‌گرایی نجات داده و به سمت تحقق تمدن مدرن اسلامی حرکت کنند. تجربه موفق مقاومت اسلامی در نابودی داعش و بازگشت آرامش به منطقه، صرف‌نظر از هزینه‌های گزافی که به لحاظ انسانی، اقتصادی و اعتقادی به منطقه غرب آسیا وارد کرد و آلام و زخم‌های دردناک آن برای مدت‌های طولانی باقی خواهند ماند، ثابت کرد که وقتی نیروهای درونی با کمترین امکانات می‌توانند موثرترین مولفه یعنی امنیت را به این حوزه ژئوپلیتیک موثر برگرداند، قطعا می‌تواند با تکیه بر توان و ظرفیت‌های داخلی در کمترین زمان ممکن خرابی‌ها و ویرانی‌های ناشی از جنگ ویرانگر داخلی عراق و سوریه را بسازد.

نکته اینجاست که بلافاصله بعد از حذف نظامی داعش تحرکات کشورهای غربی بویژه انگلیس و آمریکا در عراق و سوریه برای در اختیار گرفتن پروژه‌های موثر بسیار زیاد شده است. لذا به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی ایران با متحدان منطقه‌ای خود باید نشست‌های موثری با دولت عراق و سوریه در زمینه بازسازی برگزار کند تا زحمات ارزشمند کشورمان در زمان مبارزه با داعش به هدر نرود.

منطقه ژئوپلیتیکی شکل گرفته در غرب آسیا باید خود صحنه بازسازی را به دست گرفته و مدیریت کند. بررسی میدانی و واکنش‌های بسیار هیجانی مردم عراق و سوریه در روزهای اخیر نشان از عمق رضایت مردم این دو کشور از حذف تروریسم و نابودی افراط‌گرایی در قلمرو سرزمینی خود دارند.کشور عراق از سال 1982 تا به امروز بدترین شرایط امنیتی را سپری کرده و نتیجه این ناامنی از بین رفتن بسیاری از زیرساخت‌های این کشور و قربانی شدن میلیون‌ها شهروند عراقی شده است.

اشغال سرزمین عراق توسط آمریکا سال 2003 بدترین اتفاق حوادث عراق در 35 سال اخیر بوده، لذا مردم عراق که تنی خسته و رنجور از حوادث تلخ دارند، از استقرار امنیت بشدت استقبال می‌کنند و قدر این نعمت الهی را قطعا باجان و دل خواهند فهمید.مردم کشور سوریه هم که در پنج سال اخیر متحمل بدترین شرایط انسانی و امنیتی شده و بسیاری از زیر ساخت‌های اقتصادی این کشور عملا نابود شده از وضع پیش آمده بسیار خوشحالند.

از سویی دیگر این دستاورد بزرگ و راهبردی جبهه مقاومت صرفا محدود به سقوط خلافت داعش در منطقه حساس غرب آسیا یعنی سوریه و عراق نیست بلکه در واقع ناکارآمدسازی طرح‌های مخرب آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها در این حوزه استراتژیک بود که همه این طرح‌ها در 14 سال اخیر با هدف بی‌ثبات‌سازی غرب آسیا به نفع رژیم صهیونیستی طراحی شده بود.

امروز با نابودی گروه افراطی و خشن داعش، نه این تفکر به طور کامل روبه نابودی رفت، بلکه در صورت حفظ وحدت ژئوپلیتیکی شکل گرفته و ارتقای سطح راهبردی اتحاد ژئواستراتژیک ایران، روسیه، عراق، ترکیه و سوریه در گام بعدی ضمن زیر پاگذاشتن طرح‌های مخرب غربی، باید دیگر نیروهای عربی منطقه را در راستای شکل‌گیری اتحاد ژئوپلیتیکی با خود همراه کرد.زیرا باتوجه به عملکرد آمریکا در فراری دادن فرماندهان اصلی داعش از عراق و سوریه و انتقال آنان به مکانی نامعلوم از خاک ترکیه که می‌توان آن را در چارچوب برنامه‌های جدید کاخ سفید درخلق آشوب‌های بعدی منطقه‌ ارزیابی کرد،نشان از خطرات احتمالی آینده در این مناطق دارد.

آنچه مسلم است این‌که جبهه مقاومت اسلامی از مرزهای شمال مدیترانه تا جنوب خلیج عدن، کمربندی مستحکم از امنیت را به‌وجود آورده و قوس بحران را به کنترل خود در آورده است. این جریان محصول تفکر راهبردی جمهوری اسلامی ایران و نقش مستقیم آن در حمایت از جبهه مقاومت علیه تروریسم بوده است. تفکر داعش با پخش باقیمانده داعش به مناطقی همچون افغانستان، لیبی و بخشی از آسیای مرکزی و حتی جنوب یمن به ایجاد بحران‌های جدید امنیتی منجر خواهد شد.

نکته پایانی این‌که دولت‌های منطقه قدر فرصت پیش آمده را باید بخوبی درک کرده و تا نابودی آخرین ریشه‌های افراط‌گرایی و تروریسم با هر عنوانی اتحاد موجود را حفظ کرده و با ترغیب دیگر بازیگران منطقه، زمینه را برای شکل‌گیری ارتش اسلامی بر مبنای ژئوپلیتیک مقاومت فراهم کرده و با جهادی فراگیر تمام مشکلات موجود را در یک بازه زمانی مشخص برطرف کنند.

دکتر کیومرث یزدان‌پناه - استاد ژئوپلیتیک دانشگاه تهران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها