خبر آزادسازی آخرین نقطه مرزی میان عراق و سوریه یعنی شهر البوکمال با انجام عملیات برای نابودی داعش میان ارتش سوریه و عراق بدون در نظر گرفتن مرز میان دو کشور، نقطه مشترک میان این دو ارتش بود.
کد خبر: ۱۰۹۷۳۲۰

سردار سلیمانی کمتر از سه‌ماه پیش وعده داده بود در آینده‌ای نزدیک دولت خودخوانده داعش در سوریه و عراق از بین برود. سیدحسن نصرالله در سخنانی، پایان این گروه تروریستی و سیطره آن بر خاک سوریه و عراق را اعلام کرد؛ اما گفت که مرحله سخت‌تری نسبت به قبل آغاز شده و آن تعقیب داعش و از بین بردن گروهک‌های به‌جا مانده از آن است که به دلیل عدم استقرار در یک منطقه مشخص، مبارزه با آنها سخت‌تر خواهد بود. از سوی دیگر وزارت دفاع روسیه در گزارشی با اشاره به کمک‌های نیروهای آمریکایی به فرماندهان داعش گفته بود بسیاری از فرماندهان و نیروهای داعش به‌وسیله بالگردهای آمریکایی از مناطق درگیری خارج و به مناطق نامعلومی منتقل می‌شدند. با وجود کشورهای بی‌ثباتی مانند لیبی در شمال آفریقا و وجود گروه‌های تروریستی دیگر در کشورهایی مانند نیجریه می‌توان پیش‌بینی کرد که داعش در کشور دیگری بروز پیدا کند.

ابوالفضل حسن‌بیگی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عقیده دارد که آمریکایی‌ها نیروهای داعش را برای ناامنی منطقه بخصوص اروپا زنده نگاه خواهند داشت. وی در گفت‌وگو با جام سیاست دراین زمینه به سوالاتمان پاسخ داده که می‌خوانید.

داعش چگونه بوجود آمد و هم‌اکنون که نابود شده باید چه اقداماتی برای عدم ظهورش فراهم شود؟

موضوع داعش چند بعدی بود و اینها اقرار کردند که طراح انگلیسی‌ها بودند و فرماندهی نیز به دست آمریکایی‌ها بود و پول اقدامات داعش توسط عربستان سعودی تامین می‌شد. داعش در منطقه اهدافی را دنبال می‌کرد. هدف اول تجزیه کشورها براساس استراتژی کلان آمریکایی‌ها که چند بار خانم رایس در مقطعی که وزیر خارجه بود به آن اقرار کرد که ما باید در جهت ایجاد خاورمیانه جدید اقدام کنیم چون در بحث خاورمیانه جدید، همه کشورهای اسلامی بایدتجزیه می‌شدند و تنها کشوری که قدرت منطقه‌ای باقی بماند اسرائیل بود. لذا طراحی‌شان این بود که عراق سه کشور و سوریه هم سه کشور بشود. بحث دیگر این بود که بعد از این‌که متوجه شدند ایران کشوری قدرتمند در منطقه شده تلاش کردند از طریق داعش به ایران فشار بیاورند وکشور را وارد یک جنگ طولانی‌مدت با داعش نمایند. مطلب دیگر این بود که از طریق داعش قصد داشتند مذهب را تغییر دهند و دیگر اسلامی باقی نگذارند بر همین اساس جنگ شش ساله را بر سوریه و عراق تحمیل کردند که البته با توجه به جنگ‌های خونین، اختلافی بین مذاهب نیفتاد، بلکه ایران، عراق، سوریه و دیگر کشورهای مسلمان یکی شدند و بعد از جنگ‌های سخت نهایتا به پیروزی رسیدند. داعش خوشبختانه با ایجاد یک نیروی قوی به نام مقاومت با محوریت ایران، روسیه، سوریه، ترکیه، قطر،عراق و لبنان شکست خورد. هریک از عملیات‌ها در جایگاه خود از یک سلسله اقدامات برجسته برخوردار بود، پاکسازی موصل و حلب و شهرهای دیگر عراق همه جزو پیروزی‌های بزرگ بود ولی عملیات آخر که شاهد بودیم کار را تمام کرد.

مصادیق شکست حامیان پشت پرده داعش در میدان نبرد چه بود؟

در این قضیه در چهار جبهه آمریکایی‌ها و عرب‌ها شکست خوردند و کل نیروهای داعش از منطقه خارج شدند. البته آمریکایی‌ها نیروهای داعش را به سه جهت سوق خواهند داد؛ یکی به داخل اردن تا بتوانند آنها را مجددا از جنوب سوریه آماده حمله کنند که بسیار دور از انتظار است که ارتش اردن قدرت حمایت وفرماندهی این نیروها را داشته باشد ولی آمریکا این کار را انجام می‌دهد. نکته دوم این‌که بسیاری از نیروهای داعش در حال انتقال به جنوب شرق آسیا هستند که خطر بزرگی برای کشورهای اسلامی است. البته بقیه نیروها هم با دستپاچگی کامل در حال هلی‌برد شدن به شمال افغانستان هستند. آمریکایی‌ها هر کاری می‌کنند تا داعش را همواره برای ناامن کردن اروپا داشته باشند و از این طریق خواسته خود را بر اروپا تحمیل کنند. اخیرا می‌بینیم در بحث برجام وقتی اروپا محکم ایستاد، آمریکایی‌ها آمدند دوباره موضوع موشکی را مطرح کردند. البته امروز پیروزی‌ها اثر مهمی بر روحیات ملت‌ها گذاشته و جز تحقیرآمریکا و عرب‌ها و بسیاری از مقامات و مسئولان کشورهای عربی چیزی باقی نگذاشته است.

در یک جمع‌بندی کلی، فکر می‌کنید چه عاملی باعث پیروزی بر داعش شد؟

ژرف‌نگری و استراتژی بلندمدت رهبر معظم انقلاب که همه را گرد یک جمله و آن هم مقاومت جمع کردند، موجب وحدت همه کشورهای اسلامی شد ‌و نیروی مقاومت منجی آزادی و مقابله با ظالم و حمایت از مظلوم شد. لذا در این قضیه مقاومت برنده شد و ما روز به روز می‌بینیم که تفکر اسلام ناب و شیعه اثنی عشری روز به روز حاکم می‌شود.

فاطمه امیری - خبرنگار جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها