سامانه بارشی که از نیمه‌های هفته گذشته، به صورت بارش باران برخی مناطق غربی کشورمان را فراگرفته بود، از شامگاه جمعه و بویژه روز گذشته، در پوشش برف و کولاک ظاهر شد و بیش از ده استان کشور را دربر گرفت. از سویی و درحالی که آثار این برف و کولاک همچون مسدود شدن راه‌های مواصلاتی و گرفتاری مسافران در جاده‌های برف و بوران گرفته، ادامه دارد، سازمان هواشناسی کشور، سامانه بارشی جدیدی را رصد کرده که از امروز عصر از سمت جنوب غرب و غرب وارد کشور خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۹۷۳۱۰
بیم و امید بارندگی در‌کشور

به گزارش جام‌جم و به گفته معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، استان‌های آذربایجان‌های شرقی، غربی، اردبیل، البرز، زنجان، سمنان، قزوین، کردستان،‌ گلستان و مازندران، ده استانی است که از شامگاه جمعه آسمانشان برفی و کولاکی شده است و جاده‌هایشان مسدود و لغزنده و تله‌ای برای 1800 مسافر در مسیر که البته توسط نیروهای امدادی نجات یافته و اسکان داده شدند.

شاهین فتحی همچنین به رهاسازی‌ 153 خودروی گرفتار در برف در این استان‌ها و اسکان اضطراری‌ 272 نفر اشاره کرد و از آماده باش کامل نیروهای هلال‌احمر در تمام محورهای مواصلاتی جهت کمک به حادثه‌دیدگان خبر داد. به گفته وی، هفت استان کشور شامل ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، فارس هرمزگان و گلستان نیز از 30 آبان متاثر از سیل و آب‌گرفتگی و توفان بوده است.

دامنه این بارش‌ها اما طی روز گذشته به بخش‌های مرکزی و شرقی دریای خزر و مناطقی از شمال شرق و شرق کشورمان هم کشیده شد و کاهش دمای 6 تا 8 درجه‌ای در مناطق شرقی کشور را به همراه داشت. در مناطق مرتفع و سردسیر استان‌های سمنان، خراسان شمالی و خراسان رضوی هم به شکل برف خودنمایی کرد.

بارش‌های چند روز گذشته گرچه لبخند زمین تشنه و خوشحالی کشاورزان را به همراه داشت، در عین حال موجب غافلگیری مردم، انسداد جاده‌های روستایی و کوهستانی، گرفتاری مسافران در جاده‌ها و حتی تعطیلی مدارس و دانشگاه‌های برخی استان‌ها طی روز گذشته شد.

از این سامانه بارشی اما تنها باد و سرمایش به پایتخت نشینان رسید که آن هم نعمتی بود، زیرا آلودگی هوای تهران را با خود برد و آسمانی تمیز و آبی به شهروندان این شهر بخشید.

البته سازمان هواشناسی می‌گوید اوج سرمای هوا برای امروز صبح در اغلب نقاط نیمه شمالی کشورمان نمایان خواهد شد و در خراسان شمالی و رضوی این سرما فردا صبح (دوشنبه) محسوس‌تر خواهد بود اما ماندگاری هوای سرد در اغلب نقاط کشورمان عمدتا تا امروز یکشنبه خواهد بود و از فردا به بعد بتدریج بر میزان دمای هوا افزوده خواهد شد.

تن ارومیه لرزید

در استان‌های غربی کشور اما برف و باران با هم بارید؛ برفی که ارتفاعش در برخی مناطق بیش از 10 سانتی‌متر گزارش شد. آذربایجان غربی یکی از این مناطق بود که بارش برف از روز جمعه در آن آغاز و موجب غافلگیری مردم این استان شد. بارش برف و باران در این استان با کاهش شدید دمای هوا طی روزهای گذشته همراه بود و میزان این کاهش در ارومیه، مرکز استان حتی به 3 درجه زیر صفر هم رسید و مردم را مجبور به استفاده از وسایل گرمایشی کرد. طبق پیش‌بینی اداره هواشناسی آذربایجان غربی، سرما امروز نیز تن آذربایجان غربی را خواهد لرزاند.

تعطیلی مدارس در آذربایجان شرقی

برف خود را به آذربایجان شرقی هم رساند؛ از عصر جمعه و به همراه سرمای سختی که تعطیلی برخی واحدهای دانشگاهی و مدارس بعضی شهرستان‌های این استان را در پی داشت.

بارش برف تردد در برخی جاده‌های این استان را هم بدون زنجیر چرخ غیرممکن ساخت. سرهنگ ناموران، رئیس پلیس راه آذربایجان شرقی در همین زمینه اعلام کرد محور مراغه ـ هشترود، هشترود ـ زنجان، سرچم ـ اردبیل و بستان‌آباد ـ هشترود محدوده آتاجان به علت بارش برف سنگین و کاهش دید، لغزنده است و تردد در این مسیرها فقط با زنجیر چرخ ممکن است.

اردبیل هم برفی و تعطیل شد

آسمان اردبیل هم از روز جمعه سرد و برفی شد و ارتفاع برف در برخی مناطق این استان چون مشگین شهر به 10 سانتی متر رسید. هوای سرد و برفی موجب تعطیلی مدارس و خوشحالی دانش‌آموزان در برخی شهرستان‌های این استان چون شهر اردبیل، هیر و خلخال شد و تردد در محورهای این استان را سخت کرد، به حدی که پلیس‌راه آذربایجان غربی از مردم خواست در برخی محورها چون گردنه صائین در محور نیر ـ سراب، جاده اردبیل ـ سرچم، محور مشگین‌شهر ـ پارس‌آباد، محور رضی ـ گرمی و گردنه حیران در محور نمین ـ آستارا با زنجیر چرخ تردد کنند. سامانه سرد بارشی امروز هم مهمان اردبیلی‌ها خواهد بود و از عصر بتدریج از استان خارج خواهد شد.

جاده چالوس برفی و پرترافیک

برف و باد و سرما استان البرز را هم بی‌نصیب نگذاشت و از شامگاه جمعه وارد این استان شد. شکسته شدن شاخه درختان و لغزندگی محورهای کرج ـ قزوین و طالقان هم از جمله پیامدهای آن بود. بارش برف محور گردشگری و پرتردد جاده چالوس را هم در برگرفت و رانندگی در آن را سخت و با ترافیک نیمه سنگین همراه کرد.

کردستان بارانی و برفی

کردستانی‌ها بارش‌ها را از سه‌شنبه گذشته و با باران تجربه کردند و از روز جمعه شاهد تبدیل آن به برف بودند. بارش برف برخی محورهای این استان را مسدود کرد تا محمد راشد مدرس گرجی، معاون راهداری اداره کل حمل و نقل و راهداری کردستان از سه مرحله برف‌روبی در شهرستان‌های مریوان، سروآباد سقز و بانه و همچنین نجات خودروهای گرفتار در برف و کولاک خبر دهد. بارش باران و برف در کردستان، کاهش دما و افت آن به زیر صفر درجه در این استان را هم به دنبال داشت.

سرمای وحشتناک در شهرکرد

چهارمحال و بختیاری هم که از اواخر هفته گذشته شاهد بارش باران بود، گرچه برف چندانی طی روزهای گذشته به خود ندید، اما با کاهش بسیار شدید دمای هوا مواجه شد، طوری که به گفته مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری، دمای هوا در شهرکرد طی شامگاه جمعه به 12ـ درجه سانتی‌گراد رسید.

مراقب باشیم کرمانشاه یخ نزند

در میان استان‌های سرد و باران‌زده کشور، وضعیت کرمانشاه نگران‌کننده است. در این استان زلزله‌زده گرچه شاهد آسمان برفی نبودیم، اما بارش باران و کاهش دمای هوا که حتی به 10ـ درجه نیز رسید، شرایط دشواری را برای هموطنان کرمانشاهی مان به‌وجود آورده و بیم آن می‌رود جان به در بردگان از زلزله حالا در کمبود وسایل گرمایشی و نبود کانکس، تاب نیاورند. این شرایط جوی که گفته می‌شود تا امروز در این استان حاکم است، نگرانی مسئولان را نیز به همراه داشت، طوری که سعید قاسمی، رئیس اداره هواشناسی استان کرمانشاه از مسئولان و مردم خواست وسایل گرمایشی بیشتری برای مناطق زلزله‌زده ارسال کنند. برخی شهروندان سرپل‌ذهابی هم به خبرگزاری‌ها گفته اند در این شرایط حتی چادرها جوابگو نیست و سرما به داخل آنها نفوذ می‌کند.

زلزله‌زدگان کرمانشاهی در حال حاضر بیشترین نیاز خود را وسایل گرمایشی برقی و نفتی و همچنین لباس گرم عنوان کرده‌اند تا بتوانند از سرمای هوا در امان بمانند.

فاطمه مرادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها