فردا به وقت ایران، اربعین حسینی است و کربلا مملو از عطر حضور میلیون‌ها زائر. از فردا همزمان آهنگ بازگشت زوار به موطن‌شان هم نواخته می‌شود و فوج فوج زائران ایرانی راهی مرزهای کشورمان در استان‌های ایلام و خوزستان خواهند شد؛ مرزهای سه‌گانه‌ای که به گفته مسئولان از هر لحاظ آمادگی پذیرایی از زائران بازگشته از پیاده‌روی اربعین را دارند.
کد خبر: ۱۰۹۱۸۵۲
تمهیدات برای بازگشت زائران اربعین

به گزارش جام‌جم، از ابتدای ماه صفر تاکنون بیش از یک میلیون و 800 هزار نفر از هموطنانمان از طریق مرزهای زمینی مهران در استان ایلام و شلمچه و چذابه در استان خوزستان، پیاده‌روی اربعین خود را به سوی کربلا آغاز کردند تا به خیل جمعیت میلیونی عشاق طریق حسینی بپیوندند که خود را از سراسر جهان به سرزمین عراق رسانده‌اند.

بررسی کل آمار زائران ایرانی حاضر در راهپیمایی باشکوه اربعین در سال‌های 89 تا 95 حاکی از افزایش 55 برابری زائران در مدت شش سال گذشته است. آمار دیگری که سازمان حج و زیارت ارائه داده، رشد
هشت برابری زوار ایرانی اربعین از سال 91 تا اربعین پارسال را نشان می‌دهد. در هر دو آمار، از سال 93 وضعیت یکباره تغییر کرده و باوجود همه اقدامات تروریستی توسط داعش در عراق، سفر زوار ایرانی جهش سه برابری نسبت به سال قبل از آن (یعنی سال 92) پیدا کرد، طوری که تعداد زوار ایرانی حاضر در اربعین از 40 هزار نفر در سال 89 به 480 هزار نفر در سال 91 و یک میلیون و 200 هزار نفر در سال 93 و دو میلیون و 200 هزار نفر در سال گذشته(95) افزایش یافت.

افزایش شور و شوق در میان ایرانیان برای حضور در کربلا در موسم اربعین در سال‌های اخیر، مسئولان را بر آن داشت با تشکیل ستاد اربعین شامل بخش‌های مرکزی و استانی و تحت مسئولیت وزارت کشور، برای ارائه خدمات دولتی و مردمی به زوار، برنامه ریزی و اقدام کنند. اما حتی با وجود فعالیت گسترده و جامع این ستاد، سال گذشته در طول سفر اربعین و بویژه پس از ایام اربعین و هنگام بازگشت زوار، مشکلات متعددی در مرزهای زمینی بویژه مرز مهران که بیشترین حجم تردد زوار را دارد، گریبان زائران را گرفت.

طرحی نو...

تجربه سال گذشته باعث شد مسئولان کشوری و استانی طرحی نو دراندازند.

بنابراین اکنون که خیل جمعیتی که در فاصله دو تا سه هفته اخیر از کشور خارج شده‌اند، آهنگ بازگشت کرده و قرار است در عرض فقط چند روز به میهن بازگردند، مسئولان ستادهای استان‌های خوزستان و ایلام و ستاد مرکزی اربعین تدابیر تازه‌ای را برای بازگشت راحت این زوار پیش‌بینی کرده‌اند.

قاسم سلیمانی، استاندار ایلام در این باره به جام‌جم می‌گوید: طبق آمار اکنون روزانه حدود ده تا 15 هزار نفر از مرز مهران به کشورمان برمی‌گردند، اما پس از اربعین این جمعیت روزانه به حدود صد هزار نفر خواهد رسید.

وی تاکید می‌کند، اما اگر این جمعیت به روزانه 200 تا 300 هزار نفر هم برسد، باز هم آمادگی کاملی برای خدمات دهی، اسکان و تغذیه زوار در مرز و همچنین شهر مهران داریم، زیرا علاوه بر تمام امکانات تعبیه شده در استان شامل 200 موکب عمومی و 150 موکب خانگی، امکانات استفاده نشده مرز خسروی در کرمانشاه نیز به ایلام منتقل شده است.

استاندار ایلام اما در عین حال توصیه اکیدش به زوار این است که هنگام بازگشت از مرز و برای رساندن خود به شهر ایلام، نگاهشان فقط به مسیر مهران ـ ایلام نباشد و از مسیرهای دیگری مثل مسیر مهران ـ ملکشاهی ـ ایلام، مسیر مهران ـ دهلران، مهران ـ چرداول و مهران ـ ایوان غرب هم استفاده کنند تا بار ترافیکی در چند مسیر مذکور پخش شده و مشکلات ترافیکی هر ساله مسیر مهران ـ ایلام دامنگیرشان نشود.

رئیس ستاد اربعین استان ایلام با اشاره به این‌که در همه مسیرهای اعلام شده موکب‌های متعددی برای اسکان و تغذیه زوار تعبیه شده، یادآور می‌شود، بزودی مسیرهای مهران ـ ایلام و مهران ـ ملکشاهی یکطرفه و مخصوص بازگشت زائران خواهد شد.

تمهیدات بازگشت در خوزستان

در این میان مرزهای شلمچه و چذابه در خوزستان نه‌تنها آمادگی پذیرایی از زوار خروجی خود را دارند بلکه به گفته سید محمود موسوی، رئیس کمیته اسکان و تغذیه ستاد اربعین خوزستان، امکانات این دو مرز به حدی است که می‌توانند پذیرای آنها که از مرز مهران به عراق رفتند هم باشند.

موسوی با اشاره به این‌که از روز دوشنبه هفته جاری آمار بازگشت زوار از عراق نسبت به آمار خروج آنها از کشورمان روبه فزونی گذارده و نسبت آن دو برابر شده، می‌افزاید: از آنجا که اوج بازگشت زائران ایرانی تا 25صفر است، علاوه بر تمهیدات و موکب‌های تازه نفسی که در مرزهای شلمچه و چذابه و همچنین فضای داخل پارکینگ‌های این دو مرز برای رفع گرسنگی و تشنگی و خستگی زائران برگشتی مستقر شده، در شهر اهواز هم ده تا 15 مسجد عمده و بزرگ شهر برای اسکان و پذیرایی از زائران آماده شده که راهنمایانی که در ورودی‌های اهواز مستقر شده‌اند، زوار را به سمت آنها هدایت می‌کنند.

وی به زواری که از وسیله شخصی برای بازگشت به شهرهایشان بی‌بهره‌اند، اطمینان می‌دهد که بدون وسیله در مرزها نخواهند ماند، زیرا صدها دستگاه اتوبوس در چذابه و شلمچه زائران را به خرمشهر و اهواز خواهند رساند و علاوه بر این در شلمچه هم 11 رام قطار آماده است تا هموطنان زائرمان را به اهواز، تهران و مشهد برسانند.

یک توصیه مهم برای زائران اربعین

مهم‌ترین توصیه‌ای که مسئولان بویژه شهریار حیدری، سخنگوی ستاد مرکزی اربعین به زائران اربعین دارند، برنامه‌ریزی برای بازگشت تدریجی به کشور است.

حیدری با درخواست از زوار برای این‌که بازگشت خود به کشور را به روزهای پایانی موکول نکنند، می‌گوید: عراقی‌ها تمام خدمات خود را فقط تا روز اربعین به زوار ارائه کرده و همان روز تمام مواکب را جمع می‌کنند، بنابراین یک خلأ بزرگ برای زوار دراین خصوص ایجاد می‌شود، از همین رو ما تصمیم گرفتیم تا پنج روز پس از اربعین، خدمات‌رسانی موکب‌هایی که در مسیر بازگشت زوار (از کربلا تا مرزهای ایران) و همچنین در داخل کشورمان وجود دارد، استمرار داشته باشد، تا علاوه بر این‌که زائران دچار سختی نشوند، از عجله برای رساندن یک‌روزه خود به مرزها نیز خودداری کرده و بتوانند برای بازگشت خود برنامه‌ریزی کنند تا همچون سال گذشته با بازگشت 500 تا 600 هزار نفر طی یک روز در مرزها مواجه نشویم.

حیدری با اشاره به این‌که بسیاری از زائران که در هفته‌های گذشته به عراق سفر کرده‌اند، روز پنجشنبه و جمعه به کشورمان بازمی‌گردند، از سایر زائرانی که در روزهای اخیر راهی کربلا شده‌اند و تعدادشان به 500 هزار نفر می‌رسد، می‌خواهد که روزهای شنبه تا دوشنبه هفته آینده را برای بازگشت به ایران انتخاب کنند.

فاطمه مرادزاده

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها