کاخ سفید به 4 توافق بین‌المللی پایبند نماند

ترامپ و «دکترین خروج» از توافقات

شب گذشته قرار بود دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در برابر ساختمان سفارت پیشین ایران در واشنگتن سخنرانی کند، اما در نهایت تصمیم گرفته شد که این سخنرانی طبق معمول در کاخ سفید صورت گیرد. او قرار بود خروج آمریکا از توافق هسته‌ای غرب با ایران را اعلام کند که از آن به «برجام» یاد می‌شود.
کد خبر: ۱۰۸۲۷۳۸
ترامپ و «دکترین خروج» از توافقات

جان گلیزر، مدیر مطالعات سیاست خارجی اندیشکده آمریکایی کیتو در واشنگتن تاکید کرد: ترامپ چیزی از برجام نمی‌داند. جان کری، وزیر خارجه پیشین آمریکا هم که خود از امضاکنندگان توافق هسته‌ای با گروه 1+5 با ایران بود دولت فعلی آمریکا را به دروغگویی درباره این توافق متهم کرد. به گزارش وبگاه «بوستون»، کری در یک سخنرانی عصر پنجشنبه با اشاره به انتقادات مخالفان «برجام» درباره بندهای موسوم به «غروب‌آفتاب» در این توافق هسته‌ای گفت: «اگر بخواهم صریح حرفم را بزنم، دولت دارد به مردم آمریکا دروغ می‌گوید. دولت می‌گوید که تمام مفاد برجام ظرف ده سال آینده، منقضی می‌شود، در حالی که این‌طور نیست».

منظور از «بندهای غروب آفتاب»، برخی از مفاد توافق هسته‌ای هستند که به‌ گفته رژیم صهیونیستی و مخالفان برجام در آمریکا، محدودیت‌های آن علیه ایران بین ده تا 15 سال آینده از بین می‌روند. این منتقدان، خواستار ابدی شدن محدودیت‌های برجام برای ایران شده‌اند.وزیر خارجه پیشین آمریکا در بخش دیگری از این مصاحبه تصریح کرد که در سال 2013 که ایران دو ماه با انباشت مواد هسته‌ای لازم برای ساخت «سلاح اتمی» فاصله داشت، حسنی مبارک رئیس‌‌جمهور وقت مصر، ملک عبدالله پادشاه عربستان و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل، رئیس‌جمهور آمریکا را به حمله علیه ایران ترغیب می‌کردند. وی گفت: «اما ما وارد دیپلماسی با ایران شدیم، نه به‌خاطر این‌که می‌دانستیم حتما این مسیر کارساز خواهد بود، بلکه به این دلیل که می‌خواستیم قبل از وارد شدن به جنگ، امیدهای باقیمانده برای دیپلماسی را امتحان کنیم».

البته تلاش آمریکا برای بی‌اعتنایی به یک توافق هسته‌ای جهانی خیلی تعجب‌انگیز نیست. دولت فعلی آمریکا بیشتر در تلاش برای خروج از تمامی توافقاتی است که به زعم خود و مشاورانش دست و پای این تیم را برای میدان‌داری بسته است.

ریچارد هاس، رئیس شورای روابط خارجی و یکی از برجسته‌ترین مشاوران و متفکران حوزه سیاست خارجی آمریکا در این ارتباط در صفحه توییتر خود می‌نویسد: سیاست خارجی ترامپ «تم» خود را پیدا کرده و آن «دکترین عقب‌نشینی» است. آمریکا قراردادهای مهم بین‌المللی را یا ترک کرده یا تهدید به خروج از آن می‌کند که از جمله این توافقات عبارتند از؛ توافق هم‌پیمانی دو سوی اقیانوس اطلس (TTP)، توافق آب و هوایی پاریس، توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا)، توافق هسته‌ای برجام و اخیرا خروج آمریکا از سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو).

البته مورد اخیر یعنی خروج از یونسکو که روز پنجشنبه آمریکا آن را اعلام کرد یکی دیگر از مصادیق بارز تصمیم‌گیری کاخ سفید تحت‌تاثیر لابی‌های صهیونیستی است. کاخ سفید اعلام کرده از این سازمان به‌خاطر حمایت‌های آن از فلسطین و اقدامات ضد اسرائیلی اش خارج می‌شود . این در حالی است که آمریکا از سال 1991 تاکنون از پرداخت حق عضویت خود به یونسکو به همین بهانه خودداری کرده بود و حتی خود رژیم صهیونیستی عضویت خودرا در یونسکو لغو نکرده است!

نفوذ لابی صهیونیستی و لابی‌های طرفدار نتانیاهو در آمریکا، این روزها بیش از گذشته نمود پیدا کرده است. این نفوذ پس از اخراج عناصر تندروی ملی از جمله «استیو بنن» مشاور ارشد ترامپ از کاخ سفید چشمگیرتر شده است. جهان در آینده شاهد رئیس جمهوری در کاخ سفید خواهد بود که بظاهر با شدیدترین مواضع ضدیهودی بر سر کار آمد و اکنون به یکی از امیدهای لیکودی‌های تندرو و جنگ‌طلب تبدیل شده است. حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهوری اسلامی ایران می‌گوید: خصومت آمریکا با یونسکو و برجام، نشان‎دهنده عدم صداقت ترامپ در شعار «اول آمریکا» و دلیلی محکم بر تداوم سیاست «اول اسرائیل» در سیاست خارجی این کشور است. وی در کانال تلگرامی خود با اشاره به تصمیم اخیر دولت آمریکا برای خروج از یونسکو نوشت: میان خروج آمریکا از یونسکو و تلاش ترامپ برای خروج از برجام یک رابطه معنادار وجود دارد. در واقع، ترامپ برجام را هم به همان اندازه ضداسرائیلی می‌داند که یونسکو را.

انتقاد گوترش از تصمیم آمریکا برای خروج از یونسکو

دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا برای خارج کردن کشورش از یونسکو بسیار تأسف‌بار است.

به گزارش شین‌هوا، آنتونیو گوترش در بیانیه‌ای اعلام کرد با توجه به نقش مهمی که آمریکا در یونسکو از زمان تاسیس این نهاد ایفا می‌کرد، تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، برای خارج کردن کشورش از این نهاد بسیار تاسف بار است. دولت آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد به عضویت خود در یونسکو پایان می‌دهد. آمریکا از سال‌ها پیش از یونسکو فاصله گرفته بود؛ چرا که مقامات واشنگتن این نهاد را به موضعگیری خصمانه علیه رژیم‌صهیونیستی متهم می‌کنند. عضویت فلسطین در یونسکو از علل اصلی تصمیم‌گیری آمریکا برای خروج از این نهاد بوده است. آمریکا و اسرائیل با نامزدی فلسطین در سازمان ملل متحد مخالفت می‌کنند و از رهبران فلسطینی می‌خواهند به جای توسل به سازمان ملل متحد، از طریق مذاکرات مستقیم با اسرائیل، مناقشه فعلی را حل و فصل کنند.

حسین امیری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها