نیروی هوایی آمریکا بتازگی و بعداز 15 سال اعتراف کرد یک گردان کامل خود را از سال 2002 در امارات عربی مستقر کرده بوده است. تاسیسات گردان هوایی 380 نیروی هوایی آمریکا که در پایگاه الظفره امارات قرار دارد، بگفته مقامات نظامی آمریکا برای فرماندهی عملیات نظامی و مرکز کنترل مورد استفاده نیروی هوایی آمریکا بوده و در حال حاضر نیز از این پایگاه برای عملیات هوایی علیه داعش استفاده می‌شود.
کد خبر: ۱۰۸۱۸۶۸
بازی خطرناک ابوظبی

هرچند در گذشته خبرهایی مبنی بر استفاده نیروی هوایی آمریکا از پایگاه الظفره منتشر می‌شد ولی این اولین بار است که نیروی هوایی آمریکا بصورت رسمی پذیرفته که امارات عربی در 15 سال گذشته میزبان گردان نیروی هوایی آمریکا بوده و هنوز مشخص نیست چرا استقرار این نیروها در امارات از سال 2002 تاکنون پنهان نگهداشته شده است.

سفارت آمریکا در ابوظبی اخیرا با دولت امارات به توافق رسید تا استقرار گردان هوایی380 آمریکا در پایگاه الظفره علنی شود، ولی با توجه به این‌که مرکز فرماندهی آمریکا در قطر مسئول کلیه عملیات علیه داعش در عراق و سوریه است مشخص نیست گردان 380 در امارات چه فعالیت‌هایی را در طی 15 سال گذشته دنبال می‌کرده است.

هرچند روشن نیست چرا بعد از 15 سال، آمریکا و امارات عربی تصمیم به اعلان رسمی وجود تاسیسات نظامی نیروی هوایی آمریکا در الظفره گرفته‌اند، ولی این تصمیم می‌تواند از نتایج ملاقات اخیر محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی با کوشنر داماد و مشاور دونالد ترامپ، جیسون گرینبلات، نماینده ویژه‌ ترامپ در مذاکرات سازش بین فلسطینیان و رژیم صهیونیستی، دینا پاول، قائم‌مقام مشاور امنیت ملی آمریکا و لندرکینگ، معاون تیلرسون در امور خلیج فارس باشد.

اشتون کارتر، وزیر دفاع سابق آمریکا در سفری که اواخر فروردین ماه سال جاری به امارات داشت در جمع نظامیان آمریکایی در پایگاه هوایی الظفره در حومه ابوظبی اعلام کرده بود که نظامیان این کشور برای ایجاد بازدارندگی در برابر اقدامات مخرب ایران در خاورمیانه، در این مکان مستقر شده‌اند.

در سال 2010 چند پهپاد «آرکیو ـ 170» از سوی نیروی هوایی آمریکا به پایگاه هوایی الظفره اعزام شده بود که هدف آنها جاسوسی از ایران و رصد تردد کشتی‌ها و فعالیت‌های نیروی دریایی ایران بود. در سال 2016 یگان مهندسی ارتش آمریکا به طور رسمی اعلام کرد‌ که در جست‌وجوی پیمانکار برای ساخت تاسیسات جدید برای نیروی دریایی آمریکا در زمینه تولید پهپاد «تریتون ـ MQ-4C» در پایگاه هوایی الظفره در امارات متحده عربی است. پهپاد تریتون بدون نیاز به سوختگیری قادر است بیش از 60 هزار پا پرواز کند و در هر ماموریت تا 30 ساعت در آسمان باشد. این پهپادها مجهز به دوربین‌ها و رادارهای قدرتمند برای یافتن و رصد کشتی‌ها در دریا و هدف‌های بالقوه در زمین هستند.

افشای تاسیسات نیروی هوایی آمریکا در امارات بعداز 15 سال نشان از نقش مخرب امارات و میزبانی این کشور از نیروهای نظامی خارجی در منطقه بر علیه کشور ثالث دارد و مقامات ابوظبی باید پاسخگوی رفتارهای غیردوستانه و تحریک‌آمیز علیه کشورهای همسایه باشند.

بدیهی است ادعای مقامات نظامی آمریکا و امارات برای استفاده از تاسیسات نظامی الظفره و استقرار یک گردان کامل نیروی هوایی در این پایگاه صرفا برای عملیات علیه داعش قابل قبول نیست زیرا داعش پدیده‌ای است که در 5 سال گذشته توسط خود آنها ایجاد شده در حالی‌که 15 سال قبل امارات بصورت پنهانی اجازه استقرار نیروی هوایی آمریکا را در خاک این کشور داده است.

متاسفانه امارات رفتاری دوگانه‌ای را علیه کشورهای منطقه در پیش گرفته است؛ از یکسو و بی‌هیچ مدرکی، ایران، قطر و ترکیه را به مداخله در امور داخلی کشورهای منطقه متهم می‌کند و از سوی دیگر با اقدامات ماجراجویانه در امور سایر کشورها دخالت کرده و بصورت مخفیانه امکانات و تاسیسات نظامی در اختیار نیروهای نظامی کشور دیگر قرار می‌دهد تا برای جاسوسی علیه ایران مورد استفاده قرار گیرد.

امارات از ظرفیت‌های زیادی برای تبدیل شدن به سنگاپور دوم برخوردار است، ولی با ادامه سیاست‌های آتش‌افروزانه و توطئه علیه کشورهای منطقه، روابط خود با کشورهای همسایه را تخریب کرده و بخت تبدیل شدن به مرکز مالی خاورمیانه را از دست خواهد داد.

عبدالرضا رئیسی

کارشناس مسائل بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها