کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین تحلیل کرد

غنی سازی 90 درصدی پاسخ کوبنده به خروج آمریکا از برجام / ماشه برجام روی شقیقه ترامپ

روزنامه لوموند نوشت رویکرد رئیس‌جمهور آمریکا در قبال برجام، پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای را تضعیف می‌کند و تولید سلاح اتمی را در جهان افزایش می‌دهد.
کد خبر: ۱۰۸۱۶۳۲
لوموند: ترامپ، پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را تضعیف می‌کند

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه لوموند در گزارشی نوشت رئیس جمهور آمریکا با رویکرد خود در قبال توافق هسته‌ای ایران، پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای را تضعیف می‌کند.

این روزنامه فرانسوی در گزارش خود آورده است: هفته پیش رو هفته پرخطری برای گسترش سلاح‌های هسته‌ای محسوب می‌شود. در شرایطی که جایزه صلح نوبل سال ۲۰۱۷ به کارزار بین‌المللی محو سلاح‌های هسته‌ای اعطا شد، دونالد ترامپ باید تا ۱۵ ماه اکتبر تصمیم خود را برای حفظ توافق هسته‌ای ایران یا خروج از آن اعلام کند. این تنها یک تصمیم از سوی آمریکا نخواهد بود. این مسئله بسیار گسترده است و پرسش دیگری را به همراه دارد؛ چند قدرت هسته‌ای جدید در سال‌های آینده شکل خواهد گرفت؟

توافق هسته‌ای ایران در چهاردهم ژوئیه سال ۲۰۱۵ پس از دو سال مذاکره میان پنج عضو دائم سازمان ملل متحد (چین، آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه) و آلمان و از سوی دیگر ایران امضا شد. این توافق با لغو تحریم‌های بین‌المللی و دو جانبه علیه ایران همراه بود. از سوی دیگر ایران بخشی از برنامه‌های هسته‌ای خود را متوقف کرد و موافقت کرد فعالیت‌هایش، تحت کنترل‌های دقیق بین‌المللی ادامه یابد.

از آنجایی که کنگره آمریکا، که اکثریت آن را نمایندگان جمهوری‌خواه تشکیل می‌دهند در آن زمان با این توافق که با اصرار باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا، به تصویب رسید، مخالف بودند، کاخ سفید را موظف کرد تا هر ۳ ماه درباره پایبندی ایران به توافق هسته‌ای گزارش دهد. پنتاگون، وزارت امور خارجه، سرویس‌های اطلاعاتی و همه تیم‌های امنیتی دونالد ترامپ همواره تضمین کرده‌اند که ایران به توافق وین پایبند است و آمریکا نیز باید پایبند باشد.

لوموند در ادامه نوشت: رئیس جمهور آمریکا دوبار به ناچار پایبندی ایران به توافق را تایید کرد؛ اما این شرایط به شخصیت ترامپ و آنچه که وی می‌خواهد از خود نمایش دهد لطمه می‌زند و این بسیار مهم است. ترامپ به عنوان عامل کلیدی این ماجرا مورد تمسخر واقع شده است؛ زیرا از سال ۲۰۱۶ همواره این توافق را فاجعه‌بار توصیف کرده است و هیچ گاه دلیل آن را مطرح نکرده است. وی با قاطعیت رویکرد دو متحد آمریکا در خاورمیانه یعنی عربستان سعودی و اسرائیل را دنبال می‌کند که هر دو با ایران و همچنین توافق هسته‌ای وین مخالف هستند.

در ادامه این مطب با مطرح کردن ادعا‌هایی علیه کشورمان آمده است: به احتمال زیاد، ترامپ سیاستی با هدف ایجاد اخلال در توافق را تدبیر کرده است بدون آنکه خطر خروج رسمی از توافق را به همراه داشته باشد. در این صورت ترامپ توافق وین را تضعیف خواهد کرد. وی همچنین راه را به سوی احتمال فعالیت بخش نظامی برنامه هسته‌ای ایران باز خواهد کرد. در هر صورت اقدامات ترامپ بیش از پیش نظام منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را تضعیف خواهد کرد. هم اکنون نیز این نظام از سوی کره شمالی، هند، اسرائیل و پاکستان که عضو پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای نیستند و با گسترش سلاح‌های هسته‌ای قوانین بین‌المللی را نقض می‌کنند، نادیده گرفته می‌شود.

کارزار بین المللی آیکان (برنده صلح نوبل) دقیقا همین فروپاشی پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را محکوم می‌کند. آیکان امضای ۱۲۲ عضو از ۱۹۲ عضو سازمان ملل متحد را برای پیش‌نویس قطعنامه ممنوعیت گسترش سلاح‌های هسته‌ای به دست آورده است.

لوموند در انتهای گزارش خود آورده است: هیچ یک از پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد از انحصار سلاح هسته‌ای که از طریق پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای به آن‌ها اختصاص داده شده است، صرف نظر نخواهد کرد؛ اما بسیاری معتقدند اعضای دائم شورای امنیت به آن بخش از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای که آن‌ها را به کاهش سلاح‌های هسته‌ای خود موظف می‌کند، عمل نمی‌کنند. خرابکاری در توافق وین از سوی ترامپ تنها عاملی برای افزایش این گونه بی مسئولیتی‌ها خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها