امتیاز اولین نشست رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور با بخش خصوصی، دیروز به تشکل‌های غیردولتی صنایع‌دستی رسید؛ آن‌هم در فضایی که مهم‌ترین خروجی‌اش، وعده ایجاد سالانه 70 هزار شغل و حتی بیشتر، از طریق صنایع دستی و رسیدگی به مشکلات و چالش‌های این بخش به منظور رشد و شکوفایی صنایع دستی و رونق اقتصادی کشور از این طریق بود.
کد خبر: ۱۰۷۱۷۲۸
وعده ایجاد 70 هزار شغل با صنایع دستی

به گزارش جام‌جم، امروز اشتغالزایی و رونق اقتصادی کشور، مهم‌ترین هم و غم دولت دوازدهم و مسئولان نظام از صدر تا ذیل است؛ دغدغه‌ای که رهبر معظم انقلاب نیز با توسل و تکیه بر اقتصاد مقاومتی بارها آن را به مسئولان گوشزد کرده‌اند. ایجاد اشتغال آن هم با تکیه بر اقتصاد مقاومتی بستری می‌خواهد که شاید بیش از هر بخش، در عرصه صنایع دستی بتوان سراغ آن را گرفت؛ جایی که با کمترین هزینه و با مواد اولیه کاملا داخلی و بومی و همچنین با تکیه بر فرهنگ و هویت ایرانی - اسلامی‌مان، می‌توان علاوه‌بر تولید بهترین، باکیفیت‌ترین و زیباترین کالاهای مصرفی و تزئینی، فرصت بزرگی را برای اشتغالزایی فراهم کرد. همین ظرفیت بالای صنایع دستی بود که باعث شد علی‌اصغر مونسان، رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی کشور، اولین نشست خود با بخش خصوصی را با نمایندگان تشکل‌های غیردولتی و مردمی صنایع دستی برگزار کند، تا علاوه بر صحه گذاشتن بر اهمیت و منزلت صنایع دستی، پای صحبت‌ها، گلایه‌ها، درخواست‌ها و پیشنهادات اعضای این تشکل‌ها قرار گیرد.

ضرورت توجه دولت‌ها به ثروت صنایع‌دستی

نشست معاون رئیس‌جمهور با تشکل‌های غیردولتی صنایع دستی، با سخنان حسین بختیاری، دبیر شورای تشکل‌های غیر‌دولتی صنایع‌دستی آغاز شد که بیانگر ضرورت توجه به ثروت هزاران میلیاردی صنایع دستی است.

وی با بیان این‌که همان‌طور که در دولت‌ها به ثروت نفت توجه شده، باید به ثروت هزاران‌میلیاردی صنایع‌دستی نیز توجه شود، گفت: انتظار خانواده صنایع‌دستی این است که این موضوع مهم به رئیس‌جمهور منتقل شود که صنایع‌دستی یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های تحقق سیاست‌های اقتصاد ‌مقاومتی است و کمترین هزینه برای ایجاد اشتغال در کشور را دارد.

وی، ساماندهی تورگردان‌ها برای معرفی صنایع‌دستی و تبلیغ مناسب این هنر صنعت، تلاش معاونت میراث‌فرهنگی برای در اختیار گذاشتن فضای مناسب برای عرضه هرچه بهتر صنایع‌دستی، تداوم ایجاد خانه‌ها و مجتمع‌های صنایع دستی، ایجاد و راه‌اندازی هلدینگ صنایع‌دستی، تسهیل قوانین گمرکی و قرار‌گرفتن دفتر امور مجامع و تشکل‌های سازمان میراث‌فرهنگی ذیل دفتر رئیس سازمان با هدف افزایش تعامل تشکل‌های غیر‌دولتی با بخش‌دولتی را ازجمله مهم‌ترین خواسته‌های تشکل‌های غیر‌دولتی صنایع‌دستی عنوان کرد.

بختیاری با اشاره به این‌که اقدامات غیرکارشناسانه در دولت‌های گذشته باعث رکود در بخش صنایع دستی شده است، تصریح کرد: همین امر ضرورت توجه بیشتر به این بخش را امری اجتناب‌ناپذیر می‌سازد، که البته در دولت یازدهم، اقداماتی از جمله فروش، اعطای تسهیلات بانکی، ثبت شهرهای جهانی، صدور مجوز‌ها، راه‌اندازی خانه‌ها و مجتمع‌های صنایع دستی و تصویب طرح حمایت از هنرمندان و استادکاران در مجلس، انجام شد که این برنامه‌ها نیاز به تداوم دارد.

توجه صدا و سیما به صنایع‌دستی

فیروز ناصری، رئیس مجمع هنرمندان صنایع‌دستی کرمانشاه نیز در این نشست گفت: برای رشد و توسعه صنایع‌دستی در دولت یازدهم این حوزه نیازمند یک جراحی بود که این جراحی صورت گرفت، اما باید قبول کنیم که هنوز در نیمه‌راه هستیم چرا که این جراحی یک دوره نقاهت دارد و باید برنامه‌های دیگری را ادامه داد.

وی، تقویت روابط با مجلس، افزایش ارتباط با آموزش و پرورش و استفاده از ظرفیت صدا و سیما و توجه این رسانه به استفاده از المان‌های صنایع‌دستی را از جمله عوامل تاثیرگذار در رشد و شکوفایی صنایع دستی و به تبع آن رونق اقتصادی کشور عنوان کرد.

عشرت رضایی، رئیس اتحادیه صنایع‌دستی استان تهران نیز خود را حامل پیام بخش تعاون کشور برای ریاست سازمان میراث فرهنگی عنوان کرد و افزود: امیدوارم با توجه به فعالیت 1720 تعاونی و ظرفیت‌هایی که در این حوزه وجود دارد، ظرفیت‌ تعاونی‌ها به نحو مطلوب دیده و از آنها استفاده شود.

ظرفیت بالای اشتغالزایی صنایع دستی

طراحی، برندسازی، تجاری‌سازی، بسته‌بندی و ایجاد بازار هم مواردی بود که علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، توجه به آنها را مهم‌ترین اولویت‌های حوزه صنایع‌دستی و عامل اشتغالزایی بیش از پیش این حوزه عنوان کرد.

وی با تاکید بر این‌که حوزه صنایع‌دستی برای ما دارای اهمیت است و حتما حوزه صنایع‌دستی می‌تواند در ایجاد اشتغال به ما کمک کند، گفت: بر اساس طرح ارائه‌شده از سوی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به دولت، ایجاد 140هزار شغل که 70هزار شغل آن در حوزه صنایع‌دستی است، هم‌اکنون در حال پیگیری بوده و صنایع دستی ظرفیت ایجاد این میزان شغل را دارد.

معاون رئیس‌جمهور، ویژگی‌هایی چون هویت‌بخشی، اثرگذاری اجتماعی، تاثیر‌گذاری در گردشگری، ایجاد درآمد برای فعالان و تولید‌کنندگان صنایع‌دستی روستاها و از همه مهم‌تر ایجاد اشتغال را از مهم‌ترین ظرفیت‌های صنایع‌‌دستی برشمرد و عنوان کرد: در حوزه صنایع‌دستی می‌توان با 50 میلیون تومان هزینه، اشتغال ایجاد کرد، درحالی که این مبلغ در بخش صنعت 500میلیون تا یک‌میلیارد تومان است. بنابراین باید به نقش صنایع‌دستی در ایجاد اشتغال بیش از پیش توجه کرد، بخصوص این‌که صنایع‌دستی در حوزه اقتصاد مقاومتی هم نقش بسیار مهمی دارد.

امدادطلبی از بخش خصوصی

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با تاکید بر این‌که سیاست ما این است که بخش‌ خصوصی و تشکل‌ها بزرگ شوند و نقش مهمی را ایفا کنند و ما فقط نظارت داشته باشیم، تصریح کرد: به‌صورت جدی به‌سمت بخش خصوصی دست یاری دراز می‌کنیم تا بتوانیم از نقش مشاوره‌ای شما در توسعه این حوزه کمک بگیریم و در این خصوص معاونت صنایع‌دستی سیاست‌های این موضوع را تدوین و به شما اعلام خواهد کرد.

مونسان خاطرنشان کرد: در حوزه اشتغال، هم مجلس و هم دولت برنامه‌های بسیار مناسبی دارند و ما نیز از طریق صندوق توسعه ملی و نیز ارائه تسهیلات از طریق صندوق کارآفرینی امید برای توسعه اشتغال در صنایع‌دستی چون گذشته استفاده می‌کنیم.

سخنان مونسان مبنی بر ظرفیت اشتغا‌زایی 70 هزار نفری صنایع دستی در سال با تائید بختیاری، دبیر شورای تشکل‌های غیر‌دولتی صنایع‌دستی همراه بود، طوری که وی تاکید کرد در صورت توجه به صنایع دستی و حمایت از تولیدکنندگان، این بخش حتی ظرفیت ایجاد اشتغال سالانه بیش از 70 هزار نفر را هم دارد.

فاطمه مرادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها