نرخ ارز و سکه در بازار امروز تهران

افزایش ۵۰ تومانی قیمت دلار در ۱۲ روز +جدول

از ابتدای هفته جاری به واسطه بخشنامه بانک مرکزی برای کاهش سود سپرده‌های بانکی، تبلیغات بانک‌ها برای جذب نقدینگی کمرنگ شد، اما از سوی دیگر بازار طلا، سکه و ارز رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفته است.
کد خبر: ۱۰۶۹۵۹۰
پول‌های سرگردان در بازار طلا و ارز +نمودار

به گزارش جام‌جم، قیمت انواع سکه و طلا در بازار آزاد که از دو سه هفته پیش با مطرح شدن کاهش نرخ سود بانکی، روند صعودی گرفته بود، از ابتدای هفته جاری و با اجرای مصوبه کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی، روند افزایشی سریع‌تری به خود گرفته است.

قیمت دلار آمریکا در بازار آزاد، طی 12 روز اول شهریور از 3833 تومان به 3890 تومان رسیده است. به بیان بهتر در 12 روز نزدیک به 60 تومان افزایش قیمت را در بازار ارز شاهد بودیم.

از سوی دیگر قیمت سکه تمام بهار آزادی از یک میلیون و 210 هزار تومان در ابتدای شهریور به یک میلیون و 274 هزار تومان در روز گذشته رسید که نشان از رشد بیش از 60 هزار تومانی از ابتدای ماه جاری است.

نکته مهم این است که عمده گرانی در بازار سکه طلا، در دو روز اخیر رخ داده به طوری که فقط در دو روز اول هفته جاری، سکه طلا حدود 45 هزار تومان گران شده است.

نیم سکه هم در این دو روز با افزایش حدود 14 هزار تومانی به 663 هزار تومان و ربع سکه با 5900 تومان افزایش به 385 هزار تومان رسید.

همچنین در بازار طلا، هر گرم طلای 18 عیار با افزایش 500 تومانی قیمت، 126 هزار تومان فروخته شد که بالاترین قیمت آن در سال‌های اخیر محسوب می‌شود.

حجم سپرده‌های مدت‌دار مردم در بانک‌ها 1070 هزار میلیارد تومان است که خروج حتی 10درصد آن هر بازاری را تکان می‌دهد.

عوامل مؤثر در گرانی طلا و ارز

بازار طلا و سکه طی روزهای گذشته با تغییرات و افزایش قابل توجه قیمت همراه شده است؛ به طوری که قیمت طلا رکورد پنج ساله‌اش را شکست و هر گرم به بیش از 126 هزار تومان رسید. به گفته رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا این افزایش قیمت تحت تأثیر عوامل داخلی و خارجی رخ داده است که از جمله این عوامل، کاهش نرخ سود بانکی و هدایت نقدینگی به بازار طلا و سکه است.

سیدحجت شفائی در این‌باره گفت: قیمت جهانی طلا در پایان مبادلات هفته گذشته با رشد 5/2 درصدی روبه‌رو شده که به علت اوضاع اقتصادی آمریکا بوده است. براساس آنچه وزارت کار آمریکا درباره نرخ اشتغال اعلام کرده است، اقتصاد این کشور طی ماه‌های گذشته 156 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده که این رقم بسیار پایین‌تر از انتظارات اولیه بوده است.

وی ادامه داد: بر همین اساس قیمت هر اونس طلا در پایان مبادلات روز جمعه به 1325 دلار رسید و قیمت هر اونس طلا در روز شنبه برای لحظاتی پس از انتشار آمارهای اشتغال آمریکا به بیش از 1334 دلار رسید که این بالاترین رقم از ماه نوامبر برای طلا بوده است.

آیت محمدولی، نایب رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر نیز با اعلام افزایش حجم تقاضا در بازار طلای کشور گفت: بخشی از این تقاضا به دلیل کاهش نرخ سودهای بانکی و تمایل مردم به تبدیل اندوخته‌های خود به این فلز گرانبها صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: با توجه به رکود نسبی حاکم بر صنف طلا، فعالان این عرصه امیدوارند با هدایت بخشی از نقدینگی جامعه از بانک‌ها، شاهد بازگشت رونق به کارگاه‌های تولیدی مصنوعات طلا باشند.

محمد کشتی‌آرای، رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر نیز درباره دلایل افزایش قیمت طلا و سکه در روزهای اخیر اظهار کرد: در افزایش قیمت طلا، قیمت جهانی و قیمت داخلی تاثیرگذار است که دو عامل قیمت جهانی و ارزش دلار نیز در هفته اخیر روی قیمت طلا و سکه تاثیر گذاشته است و توفان هاروی در آمریکا سبب شد که قیمت نفت نوسان پیدا کند.

کشتی‌آرای یادآور شد: در حال حاضر آینده قیمت در بازار طلا قابل پیش‌بینی نیست، کما این‌که اتفاقاتی همانند توفان و مسائل دیگر قابل پیش‌بینی نبوده است و طبیعتا باید منتظر روزهای آینده بود و تحلیل‌ها باید روزبه‌روز ارائه شود.

از سوی دیگر با عباس مسعودی، رئیس هیات مدیره انجمن کارفرمایی سکه و صرافان استان تهران تماس گرفتیم تا از چندوچون نوسانات قیمت ارز باخبر شویم که وی پاسخ داد: درباره قیمت ارز، محدودیت‌هایی برای صحبت کردن داریم و نمی‌توانیم در این زمینه پاسخگو باشیم.

بازار چه خبر است؟

از ابتدای هفته جاری میدان فردوسی که مرکز خرید و فروش ارز و سکه است، با وجود موج گرانی، بازار کم‌رمقی‌را شاهد بوده است. خبرنگار ما برای بررسی بیشتر به حوالی این میدان رفت. یک صراف به خبرنگار ما گفت: افزایش قیمت طلا، سکه و ارز از دو جهت سیاسی و اقتصادی نشأت می‌گیرد که دلیل سیاسی آن به تحولات کره شمالی و اعلام آمار اشتغال آمریکا و دلیل اقتصادی آن کاهش نرخ سود بانکی در ایران است.

وی تصریح کرد: اکنون مشتری در بازار نیست، اما قیمت‌ها روند فزاینده به خود گرفتند و جالب این‌که خریدی صورت نمی‌گیرد. به عنوان مثال قیمت سکه روی تابلو صرافی‌ها ده هزار تومان پایین‌تر از قیمت واقعی است، اما کسی برای خرید مراجعه نمی‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها