عملیات اجرایی طرح توسعه بندر چابهار، از سال 86 (پس از پایان مطالعات جامع آن) آغاز شد. پیشرفت کار از سال 86 تا 92 در فاز یک حدود 30 درصد بود، اما از اواخر سال 94 و در طول سال 95 با سرعت و تلاش بسیار پروژه را پیش بردیم، طوری که حدود 15 درصد یعنی نصف هشت سال گذشته پیشرفت کار داشتیم.
کد خبر: ۱۰۶۹۴۱۷
افتتاح فاز یک بندر چابهار؛ بزودی

فاز یک شامل ساخت 1700 متر اسکله، 15 میلیون مترمکعب لایروبی، 1350متر ایجاد موج‌شکن، 203 هکتار استحصال زمین از دریا و همچنین محوطه‌سازی، بتون‌ریزی و تکمیل زمین‌های استحصال شده و اختصاص امکاناتی چون شبکه آب و فاضلاب، برق و اینترنت برای این محوطه‌هاست.

امروز می‌شود گفت، اجرای فاز یک به پایان رسیده و ما آماده بهره‌برداری از آن هستیم. هر چند این آمادگی را پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری هم داشتیم، اما به دلایلی از جمله جلوگیری از سوءبرداشت و همچنین ایجاد آمادگی برای پذیرایی از نمایندگان کشورهای همسایه مثل پاکستان و افغانستان، مراسم افتتاحیه را به تعویق انداختیم.

با بهره‌برداری از فاز یک، ظرفیت بندر چابهار ( برای واردات و صادرات) عملا از 2/5 میلیون تن به 8/5 میلیون تن افزایش می‌یابد و اگر پس کرانه ریلی و جاده‌ای ما هم آماده شود، این ظرفیت به 15 تا 20 میلیون تن خواهد رسید.

این ظرفیت بسیار بیش از نیاز کشور خودمان است، زیرا ما هم‌اکنون در بنادر خرمشهر 19 اسلکه با حدود شش میلیون تن ظرفیت داریم، در آبادان حدود دو میلیون تن و در بندر امام 70 میلیون تن ظرفیت داریم و البته بنادر دیگری با ظرفیت‌های دیگر داریم که مجموع اینها نیاز کشور را برطرف می‌کند. بنابراین ما در تلاشیم از طریق چابهار، بازارهای خارج از ایران را هم جذب کنیم. در واقع بندر چابهار را با دو هدف توسعه می‌دهیم؛ اول این‌که چابهار سوپاپ اطمینان همه بنادر جنوبی کشورمان در بیرون از خلیج‌فارس است؛ یعنی اگر اتفاقی در خلیج‌فارس افتاد، می‌توانیم همه واردات و صادراتمان را از طریق بندر چابهار انجام دهیم. دوم هم جذب بازار همسایه است، زیرا ما پس کرانه‌ای مثل افغانستان با 32 میلیون جمعیت داریم که 95درصد از نیازش را از طریق واردات تامین می‌کند. لذا هیچ مسیری بهتر از مسیر کشور ما برایش نیست و کل این واردات می‌تواند از طریق چابهار منتقل شود، در حالی که اکنون از بندر کراچی پاکستان صورت می‌گیرد. بندرچابهار از سایر بنادر (مثل کراچی) به افغانستان نزدیک‌تر و امن‌تر است، ضمن این‌که افغانستانی‌ها هم مایلند از طریق بندر چابهار واردات خود را انجام دهند. از این گذشته، معادن افغانستان با ظرفیت دو میلیارد تن نیز نزدیک مرزهای کشور ماست و از سمت خواف می‌توانیم آنها را به چابهار و هر جای دنیا منتقل کنیم. علاوه بر افغانستان، کشورهای CIS (کشورهای مشترک المنافع (پساشوروی)) با 400 میلیون نفر جمعیت، پس کرانه بندر چابهار محسوب می‌شوند، زیرا بندر چابهار از هربندری به آنها نزدیک‌تر است. بنابراین می‌توان به آنها نیز به عنوان بازار هدف نگریست.

بهروز آقایی

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها