واکنش به اقدامات هسته‌ای کره شمالی

کره جنوبی هم آزمایش موشکی انجام داد

اعلام آزمایش موفقیت‌آمیز بمب هیدروژنی توسط کره شمالی و وقوع زمین لرزه‌ای در نزدیکی سایت هسته‌ای این کشور، واکنش‌هایی را در رسانه‌ها به دنبال داشته است. در همین زمینه با اسماعیل بشری، کارشناس ارشد روابط بین‌الملل، گفت‌وگو کرده‌ایم که ماحصل آن در‌پی می‌آید.
کد خبر: ۱۰۶۹۳۸۵
امکان ساخت بمب هیدروژنی برای کره شمالی محتمل است

اعلام آزمایش بمب هیدروژنی توسط کره شمالی که از قابلیت نصب روی کلاهک موشک‌های بالستیک برخوردار است، چه تبعاتی می‌تواند به همراه داشته باشد؟

کره شمالی معمولا ادعاهایی را مطرح می‌سازد، اما به ‌علت این ‌که راستی آزمایی دقیقی انجام نمی‌شود، همیشه این موضوعات با نوعی ابهام مواجه می‌شود. در نمونه اخیر، مقامات این کشور از آزمایش موفقیت‌آمیز بمب هیدروژنی خبر دادند، از سوی دیگر برخی منابع اعلام کردند لرزه‌نگاری‌های انجام گرفته، حکایت از آن دارد که آزمایش اخیر فقط یک بمب هسته‌ای با قدرت بیشتر است و هنوز به مرحله هیدروژنی ارتقا نیافته است. نکته مهم دیگر این که کره شمالی تجربه انفجار بمب‌های متعددی را داشته است،‌ اما آیا از لحاظ فناوری قادر خواهد بود این بمب‌ها را به‌صورت کلاهک روی موشک‌های بالستیک نصب کند یا خیر؟ این بمب‌ها باید کوچک‌سازی شوند که از قابلیت نصب روی نوک موشک‌ها برخوردار شوند، علاوه بر این قدرت انفجاری و تخریبی خود را هم حفظ کنند و زمانی‌که به هدف نزدیک می‌شوند، قبل از اصابت از موشک جدا و منفجر شوند. این موارد فناوری سطح بالایی را طلب می‌کند. برخی کارشناسان معتقدند کره شمالی به این دانش رسیده است، اما برخی دیگر خلاف آن را اظهار می‌کنند و معتقدند مقامات پیونگ یانگ بلوف نظامی می‌زنند. البته دستیابی به نصب بمب روی موشک، موردی قابل وصول است. همان‌طور که پیشتر آمریکا،‌ روسیه، چین، پاکستان و هندوستان از این فناوری برخوردارند. کره شمالی می‌تواند با انجام تحقیقات به این مورد دست یابد یا از کشورهای دیگر کمک بگیرد. همچنین با توجه به این‌که ادعاهای کره شمالی به‌طور دقیق قابل سنجش نیست،‌ برخی کارشناسان امنیت بین‌الملل که نگاه بدبینانه‌ای دارند، اصل را بر صحت ادعاهای پیونگ‌یانگ می‌گذارند. اما برخی دیگر با احتیاط با این موضوع برخورد می‌کنند.

ژاپن و کره جنوبی واکنش‌های نسبتا تندی نسبت به اقدامات اخیر کره شمالی نشان داده‌اند. این دو کشور که هم‌پیمان آمریکا محسوب می‌شوند چه راهکارهایی را در رابطه با مسائل امنیتی در پیش رو دارند؟

خبرهایی در گذشته منتشر شده بود که از قصد آمریکا برای تجهیز کره جنوبی به موشک‌های بالستیک حکایت داشت. این در حالی است که راهبرد آمریکا در گذشته بر این مسیر قرار گرفته بود که شبه جزیره کره عاری از سلاح‌های هسته‌ای و استراتژیک باشد و حتی ژاپن هم بعد از جنگ جهانی دوم، ارتش نداشته باشد، اما به مرور زمان ژاپن صاحب ارتش شد و حتی در عملیات برون‌مرزی ماموریت‌هایی را به عهده گرفت. بعد از فروپاشی شوروی، بنابر ادعاهایی که مطرح شده، تمام سلاح‌های هسته‌ای آمریکا از کره جنوبی خارج شده است و ژاپن و کره جنوبی تحت چتر امنیتی آمریکا قرار گرفتند که نیازی به برخورداری از سلاح‌های استراتژیک نداشته باشند، اما در شرایط کنونی احتمال این‌که آمریکا موشک‌های بالستیک کوتاه برد یا حداکثر میانبرد را در اختیار کره جنوبی قرار دهد، بسیار زیاد است. در نهایت مقامات واشنگتن همچنان تمایل دارند مانند گذشته، ژاپن و کره جنوبی را از سلاح‌های هسته‌ای و استراتژیک دور نگه داشته و از لحاظ امنیتی به خود وابسته کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها