غار 70 میلیون ساله نخجیر دلیجان اراک از شگفتی‌های آفرینش است که آب، زندگی و حیات در آن جریان دارد.
کد خبر: ۱۰۶۷۷۷۰

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، غار نخجیر دلیجان استان مرکزی، با قدمت 70میلیون سال متعلق به دوره سوم زمین‌شناسی است و بعد از غار ماموس مکزیک دومین غار آهکی زنده جهان است.

کارشناس میراث فرهنگی استان مرکزی دراین باره گفت: این غار در مسیر دلیجان به نراق و در منطقه‌ای به‌نام چال‌نخجیر، و در دامنه کوه تخت واقع و در سال1368 توسط غارنوردان شناسایی شده است. علی مشهدی، علت شکل‌گیری غار را حرکت گسل معکوسی دانست و گفت 95درصد دیواره‌های غار پوشیده از رسوبات آهکی و 5درصد دیگر سنگی است و به سبب زنده بودن غار، آسیب دیدگی اش به شرط تامین رطوبت ترمیم می‌شود. کارشناس باستان شناسی هم در این باره گفت: از عمق 12کیلومتری این غار تاکنون 1200متر کفسازی و نور پردازی شده و دو کیلومتر مسیر آبی آن هم شناسایی شده و در آینده نه چندان دور مسیرهای دسترسی به سایر نقاط غار فراهم خواهد شد.

محمدترابی البته به ثبت ملی این غار در سال 1384 هم اشاره کرد و گفت: از جمله تالارهای غار می‌توان به سفره عروس، دریاچه، برزخ، باغ‌وحش، چهل‌چراغ و چهلستون اشاره کرد. وی همچنین تعدیل شرایط هوایی در فصول مختلف سال را از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد و بی نظیر این غار دانست و گفت دمای هوا بین 9 تا 14 درجه سانتی‌گراد در نوسان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها