نبرد ارتش و نیروهای داوطلب بسیج مردمی عراق به‌منظور آزادسازی شهر تلعفر از تسلط گروه تروریستی داعش به مراحل پایانی خود نزدیک می‌شود. در همین زمینه با احمد کاظم‌زاده، کارشناس مسائل غرب آسیا، گفت‌وگو کرده‌ایم که ماحصل آن در پی می‌آید:
کد خبر: ۱۰۶۶۴۵۷

ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق روز گذشته اعلام کرد که 70 درصد تلعفر آزاد شده است، با توجه به موقعیت استراتژیک این شهر، آزادی و پاکسازی آن از عناصر داعش چه تاثیری بر امنیت عراق و حضور باقیمانده‌های این گروه تروریستی در نقاط دیگر مانند الحویجه خواهد گذاشت؟

در کل ضریب امنیت را در عراق افزایش می‌دهد و روحیه باقیمانده نیروهای داعش را بیش از پیش تضعیف می‌کند اما در عین حال باید توجه داشت که آزادسازی تلعفر در کمتر از زمان پیش‌بینی شده محقق شده و در صورتی که این سرعت عمل نتیجه طبیعی صحنه درگیری‌ها باشد در این صورت می‌توان انتظار داشت که تجربه تلعفر در حویجه نیز تکرار شود و این شهر نیز به سرعت آزاد خواهد شد. اما اگر آزادسازی سریع تلعفر ناشی از کمک پیشمرگ‌ها در فراری دادن داعشی‌ها باشد در این صورت احتمال دارد داعشی‌هایی که از تلعفر فرار کرده‌اند خود را به حویجه برسانند و در آنجا مقاومت کنند. از این زاویه، رویکرد داعش در تلعفر به رویکرد آن در فلوجه شباهت دارد که برخلاف انتظار چندان مقاومتی از خود نشان نداد، اما درست برعکس رویکرد آن در حویجه به موصل شباهت خواهد داشت و احتمالا با کمک‌هایی که از حکومت اقلیم دریافت خواهد داشت، مقاومت را در این شهر ترجیح خواهد داد بخصوص این‌که حویجه آخرین سنگر داعش در عراق است.

احزاب، گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی عراق چه تدابیری باید بیندیشند کنند که از ظهور و تسلط مجدد داعش هم از لحاظ فکری و هم فیزیکی جلوگیری کنند؟

ظهور داعش در عراق محصول یک دوره آشفتگی سیاسی بود که با بدبینی و بی‌اعتمادی احزاب و گروه‌ها به یکدیگر همراه بود و لذا اولین کاری که باید صورت گیرد این است که از تشدید اختلافات سیاسی بخصوص در آستانه دو انتخابات پارلمانی و شوراهای استانی مهم جلوگیری شود تا از بهره‌برداری‌های حامیان داخلی و خارجی داعش جلوگیری شود. همچنین با توجه به این‌که ظهور داعش در عراق با کمک بازماندگان بعثی صورت گرفت لذا مراقبت از آنها در فضای پسا داعش نیز ضروری به نظر می‌رسد. همچنین با توجه به آغاز فعالیت زیرزمینی داعش و روی آوردن آن به حملات تروریستی، افزایش فعالیت‌های اطلاعاتی و امنیتی دولت عراق در فضای پسا داعش نیز اهمیت مضاعف پیدا می‌کند.جدا از اینها با توجه به فعالیت‌های گسترده داعش برای تغییر ذهنیت کودکان و نوجوانان در مناطق تحت اشغال، پالایش ذهنیت این گروه و دیگر افرادی که در معرض تبلیغات داعش قرار گرفته‌اند، اهمیت می‌یابد. در مجموع در فضای پسا داعش اتخاذ مجموعه ای از راهکارها در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی با دید آسیب‌شناسی از زمینه‌های ظهور داعش نیاز است تا از ظهور مجدد آن جلوگیری شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها