در افشاگری محققان انگلیسی عنوان شد

«وبا» رهاورد آمریکا و انگلیس برای مردم یمن

سه محقق انگلیسی در دانشگاه کوئین مری لندن در گزارشی فاش کردند آمریکا و انگلیس نقشی مهم در گسترش فاجعه‌بار بیماری وبا در یمن داشته‌اند.
کد خبر: ۱۰۶۴۸۷۹
«وبا» رهاورد آمریکا و انگلیس برای مردم یمن

به گزارش پایگاه ایندیپندنت، این سه پژوهشگر در تحلیلی که جزئیاتش در پایگاه اینترنتی لانست منتشر شد گفتند از هر ده مورد مرگ ناشی از بیماری وبا در یمن هشت مورد در مناطق تحت کنترل حوثی‌ها اتفاق افتاده است.

این در حالی است که شرکت آمریکایی و انگلیسی همچنان به فروش سلاح به‌عربستان به رغم نگرانی‌های فزاینده درباره کشتار غیرنظامیان از سوی ائتلاف عربستان در یمن ادامه می‌دهند. سه محقق مذکور با نام‌های جاناتان کندی، اندرو هارمر و دیوید مک‌کوی نوشتند: هر دو طرف جنگ در یمن متهم هستند به این‌که آسایش غیرنظامیان را مورد بی‌اعتنایی قرار داده و قوانین انسان‌دوستانه بین‌المللی را زیر پا گذاشتند، اما دولت مورد حمایت ائتلاف عربستانی در یمن خیلی منابع بیشتری در اختیار دارد.

این پژوهشگران تاکید کردند: حملات هوایی عربستان به یمن موجب نابودی زیرساخت‌های حیاتی نظیر بیمارستان‌ها وسیستم‌های آبرسانی شده و مناطق غیرنظامی را هدف قرار داده است. جلوگیری از واردات کالا از سوی عربستان به یمن موجب کمبود غذا، دارو، سوخت و کلورین و محدود شدن دسترسی‌های انسانی شده است. به این خاطر آمریکا و انگلیس با ادامه اعطای کمک‌های تسلیحاتی خود به عربستان نقشی موثر در ایجاد شرایط موجود برای شیوع بیماری وبا در یمن ایفا کرده‌اند.

حملات گسترده هوایی عربستان

جنگنده‌های به اصطلاح ائتلاف سعودی ـ آمریکایی روز گذشته بیش از 35 حمله هوایی به یمن کرده و خسارت‌های مالی زیادی را به این کشور وارد ساختند. این حملات به منظور حفظ آبروی عربستان و ترمیم ائتلاف شکست خورده این کشور در جنگ یمن است. حملات سعودی‌ها در شرایطی صورت می‌گیرد که سازمان‌های حقوق بشری اعتراف می‌کنند اقدامات نظامی عربستان طی دو سال و نیم گذشته حاصلی جز مرگ، بیماری و ویرانی برای کشور یمن به همراه نداشته است.

به نوشته پایگاه اطلاع‌رسانی جنبش انصارالله یمن، روز گذشته جنگنده‌های سعودی طی دو حمله، شهرستان معین و مرکز گردشگری «آیه» در شهرستان شعوب واقع در استان صنعا را هدف قرار دادند و آسمان شهر صنعا نیز شاهد پرواز جنگنده‌های سعودی بود. براساس این گزارش، این جنگنده‌ها در 19 نوبت، شهرستان حرض در استان حجه و الطوال در جازان را بمباران کردند.

این منبع افزود: جنگنده‌های متجاوز همچنین در سه نوبت شهرستان باقم، در دو نوبت دو منطقه رشاحه و خلیق را در شهرستان کتاف و در دو نوبت دیگر دو منطقه الصبه و الملاحیط را در شهرستان الظاهر واقع در استان صعده بمباران کردند. جنگنده‌های سعودی همچنین حملاتی به شهرستان موزع در استان تعز، منطقه حریب نهم و شهرستان حریب القرامیش در استان مأرب داشتند. عربستان سعودی از فروردین 94 در سایه سکوت و انفعال جامعه بین‌المللی و با کمک‌های تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و انگلستان حمله‌ای نابرابر را به یمن شروع کرد. تاکنون هزاران نفر در جریان این جنگ کشته و ده‌ها هزار نفر دیگر زخمی یا آواره شده‌اند.

ادامه مقاومت

مردم یمن به‌رغم همه محرومیت‌ها و سختی‌ها همچنان به مقاومت خود در برابر تجاوزات سعودی‌ها ادامه می‌دهند. حملات موشکی و پارتیزانی یمنی‌ها تاکنون خسارت جانی و مالی زیادی به سعودی‌ها وارد کرده است. به گونه‌ای که مقامات این کشور اعتراف می‌کنند تاکنون دست‌کم 57 سرباز و درجه‌دار سعودی در جنگ یمن از دست رفته است.

جنگی شکست خورده

نشریه فارین پالیسی در تحلیل و بررسی شرایط کنونی یمن نوشت: ائتلاف متجاوز عربستان در یمن هیچ‌گونه پیروزی نداشته و مداخله عربستان در جنگ یمن بحران انسانی در این کشور را تشدید کرده است.

فارین پالیسی افزود: به مدت 5/2 سال است که عربستان سعودی و متحدانش که مجهز به جنگنده‌ها و موشک‌های هدایت‌شونده ساخت آمریکا هستند، حملاتی در یکی از فقیرترین کشورهای جهان به راه‌ انداخته‌اند، اما این برتری نظامی هیچ‌گونه پیروزی به همراه نداشته و در عوض زیرساخت‌های سیاسی و اجتماعی یمن را نابود کرده و موجب تشدید بحران انسانی در این کشور شده است.

حضور ائتلاف به سرکردگی عربستان در یمن موجب ایجاد نوعی آشفتگی و هرج‌ومرج در این کشور شده که این آشفتگی به تروریست‌های داعش و القاعده آزادی عمل بیشتری در یمن داده است.

عربستان بدون اختیار در جنگ یمن

جعفر قنادباشی

کارشناس مسائل یمن

در رابطه با مساله جنگ یمن، دو موضوع قابل تفکیک است. اول: روند تصمیم‌گیری در رابطه با شروع جنگ یمن و ادامه آن به سرکردگی عربستان و همچنین پایان بخشیدن به این جنایت، به تصمیم‌گیری در خاندان پادشاهی سعودی منحصر نمی‌شود. این جنگ از ماهیتی نیابتی برخوردار است. انگلیس،‌ آمریکا و رژیم صهیونیستی از عوامل موثر در شروع و پایان این جنگ هستند. دلایل مختلفی برای تحمیل این جنگ خونین بر مردم یمن توسط عوامل خارجی وجود دارد ازجمله این‌که قدرت‌های بزرگ تمایل ندارند یک نظام مردم‌سالاری دینی که از هویت بومی یمنی برخوردار است بر این منطقه استراتژیک و آبراه مهم بین‌المللی «باب‌المندب» حاکمیت پیدا کند. نکته مهم دیگر، اقدام برای خالی کردن انبارهای تسلیحاتی عربستان و هم‌پیمانان این کشور و تشویق برای خرید بیشتر تجهیزات جدید نظامی که باعث فعال شدن مافیا، فروشندگان و شرکت‌های صنعتی تولید سلاح می‌شود و دلارهای نفتی ذخیره شده را خارج و به سمت کشورهای آمریکا و انگلیس سرازیر می‌سازد. همچنین، قدرت‌های بزرگ فرا‌منطقه‌ای و برخی کشورهای منطقه، تمایل ندارند انصارالله که از محبوبیت چند میلیونی برخوردار است نقشی به مانند حزب‌الله لبنان، در یمن به عهده داشته باشد.

دوم: روند تصمیم‌گیری در عربستان بویژه اکنون در غیاب سلمان بن عبدالعزیز، شاه این کشور، در اختیار ولیعهد جوان و بی‌تجربه، محمد بن سلمان قرار گرفته است و عربستان هم اکنون بی‌ثبات‌ترین و متزلزل‌ترین دوران اخذ تصمیمات را تجربه می‌کند و روزانه شاهد صدور دستورات خلق الساعه هستیم. مخالفت برخی شاهزادگان موثر سعودی با ولیعهدی پسر شاه عربستان هم به مشکلات این کشور اضافه شده است.

همچنین تلاش‌های ولد شیخ احمد، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن و رایزنی‌های گسترده او برای توقف درگیری به نتیجه نرسید. تلاش شیخ احمد بر این مبنا بود که بندر الحدیده که گلوگاه اصلی ورود مواد غذایی و ضروری به یمن است در اختیار طرف سوم قرار گیرد. ازجمله کشور طرف سوم نام امارات مطرح شده بود که مورد پذیرش انصارالله قرار نگرفت. زیرا سوءاستفاده زیادی از این موضوع انجام می‌گرفت. پایداری انصارالله و ایستادگی بر مواضع اصولی خود همچنین تشدید حملات بر مواضع مزدوران سعودی بیرون و داخل کشور عربستان ازجمله مواردی است که کشورهای متجاوز را در وضعیت سختی قرار داده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها