سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
از آنجا که زیرساخت مفهومی مسجد بر مبنای وحی الهی و اتصال به مبدا و منتهای عالم نهاده شده، شرک و نفاق در آن راه ندارد؛ مَا کَانَ لِلْمُشْرِکِینَ أَنْ یَعْمُرُوا مَسَاجِدَ اللّه (سوره توبه، 17) و اثرگذاری پیام بر مخاطب چه با ارتباط چهره به چهره و استفاده از رسانههایی مانند منبر و چه ارتباط غیرمستقیم با فناوریهای نوین ارتباطی در مسجد ماندگارتر و اثربخشتر است. نمونههای فراوان از صدر اسلام تا امروز گواه بر عمق این معناست. در چند سال اخیر تجربه موفق جشنواره مردمی فیلم عمار نشان داد اکران های مردمی آثار ارزشمدار و تعالی بخش سینمایی در خانه خدا به عمق تاثیر پیام و معنا مفهومی تازه میبخشد.
نکته آخر اینکه مفهوم «مسجد جامع» در روزگار امروز دگرگون شده است. مسجد جامع فقط جامع قشرهای مختلف مردم نیست بلکه باید جامع نیازهای مردم هم باشد. نیازهای روزمره مردم نیز محدود به نیازهای جسمی مانند تغذیه و بهداشت و... نیست که با پیشبینی و ساخت آشپزخانهها، درمانگاهها و مراکز خرید در اطراف مسجد به آن توجه کافی شده باشد. یکی از نیازهای جدی مردم در عصر حاضر نیاز به رسانه است. توجه به ساخت سالنهای سینما، گالریهای هنری، کافینتها و مراکز بازیهای الکترونیک با محوریت و مدیریت هوشمندانه مسجد که بتواند آثار دینی و فاخر را به مخاطبان تشنه حقیقت عرضه کند و فضای سالم و تعالی بخشی را با تکیه بر معنویت مسجد فراهم آورد، هم بر تاثیر و مانایی پیام رسانه خواهد افزود، هم فصل مشترک مخاطب امروز خاصه جوانان را با نهاد مسجد تقویت خواهد کرد و از نگرانیهای روزافزون اخلاقی و فکری خانوادهها خواهد کاست و هم به تربیت نسل رسانهای معتقد کمک خواهد کرد تا همانگونه که مساجد در پیروزی انقلاب اسلامی و دشواریهای دفاع مقدس پرورشگاه مجاهدان جنگ سخت بودند، بتوانند نقش بیهمتای خود را در روزگار پیچیده جنگ نرم بازیابی و ایفا کنند.
دکتر محمدحسین ظریفیان
کارشناس دین و رسانه
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
یک تحلیلگر مسائل بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد