در اختتامیه هشتاد و چهارمین دوره دانش‌افزایی زبان از زبان‌آموزان کشورهای مختلف خواسته شد هم ایران واقعی را بدون کم و کاست برای هموطنانشان توصیف کنند و هم به آنان وعده داده شد در صورت ترجمه آثار فارسی به زبان خودشان جایزه بگیرند.
کد خبر: ۱۰۵۸۲۶۷

به گزارش فارس، آئین اختتامیه هشتاد و چهارمین دانش‌افزایی زبان فارسی پیش‌از‌ظهر دیروز در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد. سیدرضا صالحی‌امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: دو شخصیت برجسته در ایران در چند دهه اخیر در گسترش زبان فارسی نقش داشتند که اولین آنها مقام معظم رهبری است و ما سراغ نداریم شخصیتی مانند ایشان در گسترش زبان فارسی دقت لازم و حساسیت بسیار زیاد داشته باشد. فرد دومی که در گسترش زبان فارسی اهتمام دارد، آقای دکتر حداد عادل است. او شخصیت فرهیخته‌ای است که در چند دهه اخیر به زبان فارسی توجه کرده است. وی افزود: زبان فارسی هم هویت ملی و دینی است و هم عامل انسجام ملی است. زبان فارسی به مثابه یک ظرف همه ایرانیان را در سراسر جهان کنار هم قرار داده است. زبان فارسی هم هویت‌بخش است، هم انسجام‌بخش است و هم ادامه حیات این سرزمین به آن وابسته است. اگر در این سرزمین تمدن دیده می‌شود، ریشه‌های آن به درازای قدمت فارسی است و از این رو زبان عامل بقا و حیات این سرزمین است و حساسیت رهبر معظم انقلاب به این مساله فراتر از بحث زبان فارسی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنانش گفت: ما در این سرزمین یک تبار و تمدن طولانی داریم. تمدن نوین اسلامی با پیروزی انقلاب اسلامی رقم خورد، دوره دوم تمدنی ما مربوط به تمدن صفوی است که حدود 450 سال پیش رقم خورد و توسعه سرزمینی، تحولات دینی و دولت ملی در این دوره رقم خورده است. ویژگی این دوره، قراردادن سیاست و دیانت در کنار هم است و صفویان بخوبی توانستند میان این دو رابطه آشتی‌جویانه برقرار کنند.

غلامعلی حدادعادل، رئیس بنیاد سعدی هم در این مراسم گفت: اختلاف زبان‌ها در دنیای امروز یک واقعیت است؛ این اختلاف زبان سبب می‌شود مقصود یکدیگر را درک نکنیم.

وی افزود: آموزش زبان و فراگیری آن، گامی برای تفاهم با یکدیگر و گامی به سوی صلح و زبان‌آموزی به سود صلح جهانی است. امروز جهان به صلح بیشتر از علم، فناوری و اقتصاد نیاز دارد و ما می‌بینیم که در هر همایش جهانی از تروریسم سخن گفته می‌شود.

رضا مراد صحرایی، معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی در بخشی از این مراسم گفت: میانگین سنی این دوره 29 سال است که به نسبت دوره قبل سه سال جوان‌تر شده است، در این دوره 123 نفر شرکت کرده‌اند که برای اولین بار در طول دوره‌های دانش‌افزایی، دوره تربیت مدرس برای 25 نفر برگزار شد. در طول این دوره یک ماهه صد ساعت آموزش به همراه بازدید از 46 نقطه گردشگری تهران، اصفهان و کاشان برگزار شد.

در پایان این مراسم، از نفرات برتر هر سطح تقدیر شد. همچنین از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام شد از مترجمانی که آثار فارسی را به زبان دیگری ترجمه کنند، حمایت و برای این کار به آنها 3000 دلار اعطا خواهد شد. همچنین وزارت علوم نیز به فارسی‌آموزانی که علاقه مند باشند در رشته‌های مختلف درس بخوانند، در مقطع بالاتر بورس تحصیلی اعطا خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها