سخنگوی وزارت خارجه از آمادگی ایران برای بازسازی موصل خبر داد و با تکذیب اخباری مبنی بر تولید موشک بالستیک در سوریه و پایگاه نظامی ایران در این کشور، طرح مذاکره ایران با پنتاگون را نیز قابل بررسی دانست.
کد خبر: ۱۰۵۲۹۰۶
موضوع اعطای تابعیت به فرزند خانم میرزاخانی/ واکنش در مورد مذاکره با پنتاگون

به گزارش جام جم آنلاین،بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در گفتگو با العالم، به سوالاتی در خصوص مسائل منطقه، برجام،‌ اقدامات مقابله جویانه برابر آمریکا، مذاکره نظامی با آمریکا،‌ لغو روادید عراق برای ایام اربعین،‌ پیگیری دیه قربانیان حادثه منا،‌ ارایه لایحه به مجلس برای اعطای تابعیت به فرزندان زنان ایرانی که با خارجی ها ازدواج می کنند و تلاش های وزارت امور خارجه در حمایت از مراکز دینی و فرهنگی و احداث مساجد در سراسر جهان برای ترویج اسلام ناب محمدی پاسخ داد.

تکذیب خرید یک فرودگاه سوری از سوی ایران

وی با تکذیب خرید یک فرودگاه سوری از سوی ایران گفت:تجربه نشان داده است عمدتا ادعاهایی که رژیم صهیونیستی دارد بیشتر یک شانتاژ خبری و جنگ رسانه ای است و با توجه به حضور مقتدرانه ایران در سوریه که با درخواست و تقاضای دولت سوریه اتفاق افتاده و پیروزی هایی که جبهه مقاومت در سوریه کسب کرده است، معادلات پیش بینی شده قبلی و تصورات برخی قدرت های بزرگ و قدرت های منطقه ای را در مورد آینده سوریه بهم زده و بیان این نوع سخنان ایجاد تشویش در افکار عمومی منطقه و جهان اسلام و از همان جنگ های روانی است که رژیم صهیونیستی داشته و خواهد داشت.

قاسمی همچنین ساخت موشک بالستیک در سوریه را نادرست خواند و گفت:این خبر درست نیست و نیازی هم به این کار نداریم، به هر حال آنچه که تا به حال در رابطه با سوریه در بحث های نظامی اتفاق افتاده نشان می دهد که سوریه نیازی به چنین سرمایه گذاری و پایگاهی ندارد و نیروهای مقاومت با توجه به توانی که دارند نیاز به موشک بالستیک در سوریه نخواهد بود و عقل سلیم این را نمی پذیرد.

آمادگی برای بازسازی موصل

وی در باره بازسازی موصل هم اظهار داشت:مسئله بازسازی موصل برمی گردد به نگاه دولت مرکزی عراق که چگونه می خواهد در مورد بازسازی تصمیم بگیرد و برخوردی که جامعه جهانی نسبت به این موضوع خواهد داشت بخصوص با توجه به اقدام مثبتی که فقط به سرزمین و حاکمیت عراق مربوط نیست و عراق به نوعی به صلح و ثبات در منطقه کمک کرده است.

ما این آمادگی را داریم در چهارچوب همکاری های قبلی و کمک هایی که داشتیم در صورتی که دولت عراق برنامه ریزی های لازم را انجام دهد و تا آنجایی که می توانیم با توجه به توانایی هایی که ایران دارد در حوزه صدور خدمات مهندسی و فنی و همچنین نزدیکی منطقه با ایران و ظرفیت های ساخت و ساز موجود در ایران حتی ما می توانیم به منشا و مبدایی تبدیل شویم که کمک های جهانی را برای این منظور جذب کنیم و ابزار و وسایل مورد نیاز برای بازسازی در موصل را با قیمتی کمتر در ایران تهیه و در یک کار مشترک جمعی به بازسازی موصل کمک کنیم.

طرح مساله مذاکره ایران با پنتاگون

وی در پاسخ به این پرسش که مجلس نمایندگان آمریکا اخیرا طرحی را برای ایجاد کانال ارتباطی و گفت و گو بین پنتاگون و ایران بر سر مسایل نظامی دو کشور در خلیج فارس مطرح کرده است، واکنش ایران نسبت به این مسئله چیست؟ گفت:ما در مقابل هر تعرضی به منافع و حاکمیت ملی خویش در زمان خودش با توجه به ظرفیت های زیادی که در ایران است، اقدامات لازم را انجام خواهیم داد و چه قدرت های بزرگ و چه دیگران نسبت به این ظرفیت ها آگاه هستند و بعید می دانم که در یک موضع خردگرایانه بخواهند تصمیماتی بگیرند که نتیجه اش علیه آنها و به ضرر آنها باشد.

قطعا مواضع ما نسبت به مسایل موشکی و دفاعی ما کاملا روشن است و ما به هیچکس اجازه نخواهیم داد در این حوزه دخالت و یا توصیه ای داشته باشد. جنگ تحمیلی 8 ساله و رنج های آن به مردم ایران آموخت که باید برای خود و بر اساس توانمندی های موجود سیستم دفاعی را چنان تقویت کنیم که هیچ کشوری به خودش اجازه ندهد که بخواهد حتی فکر تجاوز و یا تعرض به ایران را داشته باشد.

در مجلس سنای آمریکا از این صحبت ها زیاد می شود و طرح ها و لوایحی تاکنون مطرح شده و خود آنها می دانند که اینها با منطق و واقعیت تطبیق ندارد و باید پرونده این مسایل را بعد از مدتی مختومه اعلام کنند. وضعیت جهان امروز و منطقه هم وضعیت گذشته نیست که آنها بخواهند برای دیگران فکر کنند، تصمیم بگیرند و توصیه کنند و آمریکا هم آمریکای گذشته نیست.

آمریکای امروز اگر از حداقل توانمندی های لازم برخوردار باشد باید به فکر بسیاری از حوزه هایی باشد که در این کشور تخریب شده و چه در حوزه سیاست خارجی در جهان و ارتباط با کشورهای اروپایی و چه در مورد مسایل داخلی که مشکلات زیادی وجود دارد و چالش های آنها زیاد است و من چنین توانایی را در حاکمیت امروزی آمریکا نمی بینم البته بحث حاکمیت با بحث مردم آمریکا را همواره ما از هم جدا کرده‌ایم و متمایز می دانیم.

الزاما تصمیماتی که آمریکایی ها می گیرند از سوی طرف مقابل نباید اجرا شود و البته این نکته قابل بررسی است که با چه هدفی و با چه مکانیزمی اینها این مسایل را مطرح می کنند البته یک کانال رسمی بین ایران و آمریکا برای گفت و گو بر سر مسایل مختلف وجود دارد و آن هم سفارت سوییس به عنوان حافظ منافع دو کشور است و ما دایما با سفیر سوییس در ارتباط هستیم و وی را به وزارت خارجه فرا می‌خوانیم و یادداشت یا اعتراض به آمریکا را به او ارایه می دهیم و همیشه بعد از انقلاب هرگاه ما نکته ای یا پیامی داشتیم از طریق سفارت سوییس به عنوان حافظ منافع، به آمریکا منتقل کرده ایم.

مرگ نابغه ایرانی

قاسمی در باره مرگ مریم میرزاخانی و اعطای تابعیت به فرزند وی گفت:این مسئله است که باید در مورد آن اقدام کرد و البته قوانین ما مشخص است و چنین اقدامی تا به حال امکان پذیر نبوده است مگر اینکه نمایندگان مجلس پیگیر اصلاح این قانون باشند به هر حال در حوزه مسایل کنسولی ما با قوانینی روبرو هستیم که از گذشته تصویب شده و لازم الاجراست. در گذشته هم ما برخی تسهیلات را توانسته ایم با تبصره ها و یا گرفتن مجوز از مجلس برای ایرانیان فراهم کنیم اما نهایتا این نوع مسایل نیاز به یک کار جدی تر و فراگیر دارد که باید در سطوح و لایه های مختلف کشور و دستگاه ها بررسی شود.

نهایتا اگر مستلزم لایحه ای برای این موضوع باشد دولت وزارت امور خارجه را متولی این امر خواهد کرد و این یک موضوعی است که مبتلابه جامعه ما و جامعه ایرانیان خارج از کشور است و مباحث زیادی پیرامون آن مطرح بوده که رفته رفته پررنگ تر شده و چون نیاز به تصویب پارلمان دارد باید برای آن راهکار اساسی پیدا کرد.

پیگیری دیه قربانیان حادثه منا

وی در ارتباط با پیگیری حقوقی قربانیان حادثه منا اظهارداشت:بعد از فاجعه منا کمیته جدیدی در کشور ایجاد شد و بخش های مختلف وزارت خارجه و سایر ارگان ها در آن عضو بودند که بعد از آن با قطع رابطه با عربستان مواجه شدیم و کانال های ارتباطی ما با این دولت قطع شد و ادامه پیگیری ها و کار کردن بر روی این موضوع تا حدی ناممکن شد. تلاش های زیادی از طریق سیستم قضایی و وکلای خارجی هم صورت گرفت و مذاکرات زیادی هم با وکلای مستقل انجام شد اما کار آنگونه که باید جلو نرفت و دلیل عمده آن نبود روابط سیاسی و کانال های سیاسی بین دو کشور بود تا اینکه به مذاکرات سازمان حج و زیارت با طرف های ذیربط در عربستان رسیدیم که نهایتا تفاهماتی حاصل شد و تا حدود زیادی در توافقاتی که داشتند برای اجرای حج امسال موفق شدند و مسایل را بر روی کاغذ آوردند و بخش هایی را اجرا کردند و بخش هایی مانند دیه در دستور کار کارشان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها