به دلیل درک نادرست و حداقلی از فرهنگ معمولا رسانه‌ها در جست‌وجوی متولی فرهنگ برمی‌آیند در حالی که فرهنگ برآیند مجموعه فعالیت‌های همه مردم و همه هنرمندان و همه نهادها و سازمان‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله سیاسی، اقتصادی، قضایی و البته فرهنگی است که در داخل تغییرات فرهنگی را رقم می‌زنند.
کد خبر: ۱۰۵۲۷۵۷
ضرورت جهاد فرهنگی در همه سطوح

اگر ما در جمهوری اسلامی منتظر یک روند تمدن‌ساز هستیم و قصد مقابله با تهاجم فرهنگی و ناتوی فرهنگی غرب را داریم لازمه آن تحول بزرگ در بینش فرهنگی جامعه است.

در واقع ما نیاز به یک جهاد فرهنگی در همه سطوح داریم. هر فردی در هر نقشی باید کارکرد فرهنگی حوزه خود را شناسایی و اصلاح کند. مثلا در وزارت امور اقتصادی و دارایی مراجعه‌کنندگان هرگز دروغ نگویند و جرات رشوه نداشته باشند و فرهنگ مالیات شکل بگیرد.

اگر هدف ما مهندسی فرهنگی است و اگر مقام معظم رهبری همواره تاکید فرموده‌اند که هر فعالیتی حتی اقتصادی باید پیوست فرهنگی داشته باشد، باید همه قوانین و سیاست‌های ما بر‌مبنای فرهنگ باشد و الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت نیز تابع آن و متاثر از کارکرد فرهنگی است. بنابراین، این فرهنگ غلط است که از فرهنگ متولی بسازیم و رسانه‌ها نباید فقط به دنبال جست‌وجوی فرهنگ در قالب یک نهاد باشند. اما برای آن‌که چنین اتفاقی بیفتد ما وزارتخانه ارشادی می‌خواهیم که سراغ همه وزارتخانه‌های دیگر برود تا آنها نقش‌شان را در حوزه فرهنگ بشناسند و اصلاح کنند. همچنین ارشادی می‌خواهیم که با تابلوی فرهنگی بستر موفقیت اهالی فرهنگ و هنر را فراهم کند.

در دولت فردی باید برای این حوزه برگزیده شود که عنصر فرهنگی با درک بالای فرهنگی باشد تا این وزارتخانه بتواند رویکرد فرهنگی دولت را اصلاح کند و کمک فکری به دولت و رئیس‌جمهور دهد. البته سایر قوا هم در حوزه فرهنگ مسئولیت دارند. قوه قضاییه باید معاونت فرهنگی داشته باشد تا از حوزه فرهنگ پاسداری کند.

همچنین در مجلس شورای اسلامی کارکرد نمایندگان در نحوه قانونگذاری و ارتباط با مردم و نطق‌های پیش از دستور دارای اثرات مثبت و منفی است که در وضعیت فعلی کمک چندانی به تحولات فرهنگی نمی‌کند لذا فرهنگ در مجلس هم باید نهادسازی شود. این اتفاق در بقیه بخش‌ها از جمله نیروهای مسلح هم ضرورت دارد تا با هم‌افزایی همه این دستگاه‌ها و نهادها جوانانی مومن، پرکار و توانمند داشته باشیم. رسالت شورای عالی انقلاب فرهنگی هماهنگی، پیگیری و ایجاد انگیزه برای این تغییرات اساسی است.

دکتر حسن بنیانیان - رئیس کمیسیون فرهنگی‌ اجتماعی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها