راهبرد نفاق حامیان داعش

خوشبختانه با شکست داعش در پایتخت خلافت خودخوانده عراق و شام و در ابهام ماندن سرنوشت ابوبکر بغدادی، ‌پیروزی بزرگی از سوی مردم عراق، ‌ارتش این کشور و نیروهای وابسته به وزارت کشور به دست آمد و با واکنش سریع در مقابله و مبارزه با تروریسم در کنار بسیج مردمی معروف به حشدالشعبی و فتوای مرجع عالیقدر آیت‌الله سیستانی مبنی بر جهاد کفایی پیروزی و حماسه‌ای بزرگ در عراق آفریده شد. به‌دلیل پیچیدگی‌های جنگ و سخت بودن وضعیت جغرافیایی و ساختاری عمرانی شهر موصل، بخصوص بخش قدیم موصل نبرد سختی صورت گرفت، اما در نهایت ویترین توطئه‌های وحشی‌گرایانه آمریکا در قالب داعش شکست خورد.
کد خبر: ۱۰۵۲۷۳۱

بنابراین برای مدتی تشکیلات نظامی داعش متلاشی شده و بسادگی و به این زودی قابل ترمیم نخواهد بود، بویژه این‌که ارتش عراق یا حشدالشعبی قصد ندارند استراحت کنند تا فرصت بازتوانی و بازآرایی به داعش بدهند و بزودی قرار است عملیات تلعفر در غرب موصل و عملیات هویجه را انجام دهند تا این بخش‌ها را که هنوز دست داعش در استان کرکوک و دیگر مناطق است آزاد کنند. قطعا آزادسازی موصل تلعفر و هویجه خیلی به طول نخواهد انجامید چون رمقی برای داعش باقی نمانده و با توجه به تجربیات ارتش عراق که گسترش پیدا کرده شاهد خواهیم بود که به زودی داعش از این دو سه منطقه که خیلی کوچک‌تر از موصل است بیرون رانده خواهد شد. اما این‌که در روز‌های دیگر و شرایط دیگر داعش به عراق بازخواهد گشت یا نه، شک ندارم آمریکا تروریست‌های باقیمانده و فرماندهانی که از تله‌هایی مثل فلوجه و تکریت و موصل نجات پیدا کرده‌اند را رها نخواهد کرد و با ورژن یا اهداف دیگری ممکن است این نیروها را وارد منطقه کند. البته مردم عراق چه سنی، شیعه، ایزدی، مسیحی و کرد، درس‌های سخت و گرانی را آموختند که نباید به این سادگی اجازه بدهند چنین سازمان تروریستی وارد کشورشان شود و حدود یک‌سوم خاک عراق را اشغال کند،‌لذا از این به بعد باید مردم عراق در کنار هم بنشینند و متحد باشند و روی یکسری مسائل اتفاق‌نظر پیدا کنند و اجازه ندهند خلأ‌ها و گسل‌های ژله‌ای در میان مناطق مختلف و احزاب مختلف ایجاد شود تا داعش بتواند از آن سوءاستفاده کند. شکست موصل ضربه مهلکی بود چون پایتخت خلافت خودخوانده ابوبکر بغدادی محسوب می‌شد، اما با فروپاشی منطقه فرماندهی به نظرم داعش در مناطق دیگر آسیب جدی خواهد دید و معادلات این نبرد ان‌شاءالله به نفع مردم منطقه خواهد بود.

همین الان هم داعش در برخی کشورهای منطقه حضور دارد، ولی مهم این است که پایتختشان در موصل فروپاشید. پایتخت قلب تپنده هر حکومتی محسوب می‌شود و درست است که اینها ادعا کردند موصل پایتخت خلافت آنان است، ولی همزمان در مناطق حساس سوریه هم حضور داشتند و الان نیز هستند و قرار است ارتش سوریه و نیروهای هم‌پیمان شهر‌های این کشور را از چنگ داعش دربیاورند، داعش در شمال آفریقا و در لیبی حضور دارند و در مرز بین الجزایر و تونس نیز دیده می‌شوند،‌ این گروه در صحرای سینا عملیاتی را اخیرا انجام دادند و 25 سرباز مصری را کشتند و در لبنان نیز اخیرا شاهدیم که چند تیم و فرماندهان داعش دستگیر شده‌اند. داعش حتی در فیلیپین نیز عملیاتی را اخیرا انجام داده و در یمن هم حضور دارد، بنابراین برای آمریکا عرصه تنگ نیست که مدتی نیروهای داعش را از عراق و سوریه مدتی به مناطق دیگر بفرستد و هر موقع احساس کرد شرایط آماده است با ورژن دیگر آنها را به منطقه باز‌گرداند.

اگر حتی یکسری هسته‌های پنهان و مخفی در شهر بغداد و برخی مناطق داشته باشند قطعا دیگر بنیه‌های قبلی و عناصر انتحاری و کارگاه‌های تجهیز خودروی بمبگذاری شده مثل سابق را ندارند و بنیه‌شان خیلی تحلیل رفته و حالاحالاها بعید می‌دانم که با توان و گستردگی گذشته بتوانند عملیات موفقی را انجام دهند. البته این گروه به فکر جمع‌آوری امکانات و حفظ عناصرشان هستند تا به نحوی از عراق فاصله بگیرند، مگر این‌که آمریکا به آنها دستور بدهد که نباید اجازه بدهند آب خوش این پیروزی و طعم آن در کام عراقی‌ها خوش بیاید. الان آمریکا، اسرائیل، ترکیه و کشورهایی که با پول نفت و دلار‌های خود مثل عربستان سعودی، امارات و قطر خشمگین از این شکست و به فکر چاره هستند.

سیاست نفاق و ریا از سوی حامیان داعش همچنان ادامه دارد. الان به حسب ظاهر در تبلیغات و مواضع رسمی‌شان به آقای العبادی و مردم عراق این پیروزی را تبریک می‌گویند، اما ما می‌دانیم که داعش را چه کسی به وجود آورد و چه آموزش‌هایی همراه با اطلاعات نظامی به آنها داده است. همه متوجه شدند که چه کشور‌هایی داعش را مجهز کردند و مرزهایشان را به روی تردد داعش بین سوریه، اردن، سوریه، ترکیه و عراق باز گذاشتند. چطور ممکن است که نیروهای داعش زیر چشمان ماهواره‌ها و پهبادها براحتی با ده‌ها خودرو هر روز از این کشور به آن کشور جابه‌جا شوند، اما هیچ اتفاقی برایشان نیفتد، لذا به‌نظر می‌رسد کشورهایی که از حامیان داعش هستند سیاست شیطنت‌آمیزشان را پشت پرده ادامه دهند، اما بر حسب ظاهر برای این‌که دامنشان را از لوث وجود داعش تطهیر کنند این پیروزی را به مردم عراق تبریک می‌گویند.

دکتر سیدهادی سید‌ افقهی/ استاد دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها