طبق آمار در استان خوزستان، 11 هزار و 614 کودک بازمانده از تحصیل وجود دارند؛ آماری نگران‌کننده برای استان مستعدی چون خوزستان که البته مسئولان استانی اخیرا درصدد رفع این نگرانی و شناسایی و بازگرداندن این کودکان به درس، تحصیل و مدرسه برآمده‌اند.
کد خبر: ۱۰۴۹۰۹۰
آغاز شناسایی و جذب بازماندگان از تحصیل خوزستان

به گزارش جام‌جم از اهواز، طبق آمار مذکور، خوزستان دارای بالاترین رتبه در سطح کشور به لحاظ کودکان بازمانده از تحصیل است. بازماندگان از تحصیل یعنی افراد زیر 12 سالی که به دلایل مختلفی چون فقر مادی، مسائل فرهنگی، دوری از مدرسه و... از تحصیل بازمانده یا ترک‌تحصیل کرده‌اند.

و اما از جمعیت 11 هزار و 614 نفری کودکان بازمانده از تحصیل خوزستان، بیش از 6000 نفر دختر و 5000 نفر پسر هستند که معلوم نیست درصورت بازنگشتن به مدرسه و تحصیل، چه آینده تاریک و نامعلومی در انتظار آنها و خانواده و فرزندانشان خواهد بود.

اما وضعیت این قشر از جامعه خوزستان و آینده نامعلوم و نه‌چندان روشن آنها، مورد توجه مسئولان استان هم قرار گرفته است، از همین‌رو به دستور غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، نیمه تیرماه زمان آغاز رسمی پروژه شناسایی، جذب و ساماندهی کودکان بازمانده از تحصیل استان اعلام شده که البته این طرح با مشارکت اداره کل آموزش و پرورش استان، بهزیستی و سازمان‌های مردم نهاد اجرایی می‌شود.

شهروندان هم مشارکت کنند

کریمی‌کیا، مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان به جلسه‌ای که بر همین اساس تشکیل شده اشاره کرده و می‌گوید: هدف از تشکیل این جلسه که پنجشنبه (15تیرماه) برگزار شد، اعلام آغاز رسمی طرح شناسایی و جذب بازماندگان از تحصیل استان خوزستان است.

وی می‌افزاید: براساس سیاست‌های اجتماعی دولت دکتر روحانی، مصوبات شورای اجتماعی کشور و همچنین هماهنگی میان دستگاه‌های متولی و مدیریت استانداری، اعتبار لازم برای اجرای این پروژه تامین و موسسه خیریه گلشن آل‌طاها به‌عنوان متولی امر ساماندهی و جذب کودکان بازمانده از تحصیل معین شده است.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان، مشارکت شهروندان خوزستانی در شناسایی و جذب بازماندگان از تحصیل را ضروری دانسته و تاکید می‌کند: با توجه به حجم کار و اهمیت مساله لازم است شهروندان خوزستانی در امر شناسایی و جذب بازماندگان از تحصیل با ما همکاری کنند که بر همین اساس و برای آگاهی‌بخشی به شهروندان، برنامه‌هایی از طریق صداوسیما پخش خواهد شد. ضمن این‌که سایت موسسه گلشن آل‌طاها نیز به‌عنوان متولی این امر در دسترس مردم خواهد بود.

کریمی‌کیا در حالی که نسبت به اجرای خوب طرح ابراز امیدواری می‌کند، سهمی نیز برای خبرنگاران به‌عنوان سفیران ساماندهی و جذب افراد بازمانده از تحصیل قائل است و درعین حال از موسسات خیریه و سازمان‌های مردم نهاد نیز می‌خواهد در کنار شهروندان برای اجرای بهتر این طرح تلاش کنند.

می‌خواهیم هیچ کودکی از تحصیل بازنماند

در همین ارتباط غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان در جلسه رونمایی از سایت و آغاز پروژه شناسایی و جذب کودکان بازمانده از تحصیل درخصوص اجرای این پروژه می‌گوید: هدف ما این است که هیچ کودکی به دلیل فقر؛ از تحصیل باز نماند و این جمله را شعار خود قرار داده‌ایم.

شریعتی می‌افزاید: با وجود تلاش‌های بسیاری که در این زمینه صورت گرفته است، اما براساس آماری که یونسکو ارائه می‌دهد، حدود 124 میلیون کودک بازمانده از تحصیل در دنیا وجود دارند که از این تعداد 30 میلیون در صحرای آفریقا و ده میلیون در جنوب و جنوب غرب آسیا سکونت دارند.

به گفته وی، کودکانی که در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار دارند، ناخواسته به سمتی غیر از تحصیل هدایت و از سیستم آموزشی خارج می‌شوند و معمولا این افراد در فقیرترین خانواده‌ها زندگی و از کودکی کار کردن را تجربه می‌کنند.

شریعتی با تاکید بر این‌که لازم است عدالت اجتماعی و آموزشی در همه کشور و بویژه خوزستان حکمفرما شود، یادآور می‌شود که ما تلاش می‌کنیم تا فرصت استفاده از سیستم آموزشی برای همه کودکان و نوجوانان فراهم شود.

وی دلایل بازماندن برخی کودکان خوزستانی را از تحصیل، مشکلاتی چون فقر، مشکلات فرهنگی، مهاجرت، مشکلات جغرافیایی، دوری از مدرسه و جنسیت عنوان کرده و می‌گوید: آگاهی از علت بازماندن از تحصیل دانش‌آموزان می‌تواند در رفتار ما و نوع حمایتی که از آنها می‌شود، اثرگذار باشد.

استاندار خوزستان تاکید می‌کند: لازم است حمایت از دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل هدفمند باشد و بررسی‌های لازم بدرستی صورت پذیرد تا آموزش و پرورش، بهزیستی و سازمان‌های مردم‌نهادی که قصد حمایت دارند، بتوانند با برنامه‌ریزی و به صورت دقیق برای تغییر شرایط اقدام کنند.

شریعتی به مجموعه دستگاه خود نیز اشاره کرده و می‌گوید: استانداری نیز به استناد آیین‌نامه‌ای که برای ساماندهی کودکان خیابانی وجود دارد، تلاش می‌کند تا با یک حرکت همه‌جانبه و در عین حال عالمانه و کارشناسانه در مسیر حمایت از این کودکان گام بردارد.

آمار کمتر، اما قابل توجه است

استاندار خوزستان در عین حال به آمار حدود 11هزار کودک بازمانده از تحصیل در خوزستان اشاره و تصریح می‌کند: اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان معتقد است که این آمار درست نیست و به نظر می‌رسد که آمار واقعی کمتر از این تعداد است، اما باز هم تعداد کودکان بازمانده از تحصیل در استان بسیار قابل توجه است.

شریعتی با تاکید بر انتظار ویژه از اداره کل آموزش و پرورش، بهزیستی و همچنین سازمان‌های مردم‌نهاد و سازمان‌هایی که قرار است در این طرح مشارکت کنند، می‌گوید: از رسانه‌ها نیز انتظار حمایت مؤثر و مدت‌دار از طرح را داریم، زیرا با یک حرکت همه‌جانبه می‌توانیم پروژه شناسایی و ساماندهی کودکان بازمانده از تحصیل را با موفقیت به اتمام برسانیم.

استاندار خوزستان با ابراز امیدواری نسبت به این‌که در مهر ماه همه کودکانی که تاکنون شناسایی شده‌اند، در مدرسه حاضر و مشغول به تحصیل شوند، تاکید می‌کند که ضروری است اجرای این طرح هرچه سریع‌تر انجام شود، زیرا ممکن است در طول زمان تحصیل، با ایجاد کوچک‌ترین تنشی، این کودکان بار دیگر از تحصیل فاصله بگیرند، پس لازم است با مداومت و پیگیری، این کودکان را به چرخه آموزش و پرورش استان خوزستان بازگردانیم و امیدوارم خوزستان اولین استانی باشد که در این امر موفقیت‌های بزرگی کسب می‌کند و شعار «هیچ کودکی نباید به‌خاطر فقر از تحصیل باز بماند» را به‌مرحله اجرا در آورد.

نگار نخلی

جام‌جم خوزستان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها