سازمان بهداشت جهانی هشدار داد که موارد مقاومت بیماری مقاربتی سوزاک به درمان‌های آنتی‌بیوتیکی رایج افزایش یافته و بیم آن می‌رود که قوی‌ترین آنتی‌بیوتیک قابل استفاده برای درمان این بیماری نیز کارآیی خود را از دست بدهد.
کد خبر: ۱۰۴۸۹۶۳
مقاومت سوزاک در برابر قوی ترین آنتی ‌بیوتیک ها

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از BBC، تحقیقات برنامه سازمان بهداشت جهانی برای نظارت بر روند افزایش مقاومت میکروبی به آنتی ‌بیوتیک‌ها که بین سال‌های ٢٠٠٩ و ٢٠١٤ در نقاط مختلف جهان انجام شده حاکی از آن است که باکتری عامل سوزاک به طور فزاینده در برابر سیپروفلوکساسین که داروی اولیه درمان آن است، مقاوم شده و مقاومت در برابر داروی دیگری به نام آزیترومایسین هم رو به افزایش است.

آنچه که نتیجه این تحقیقات را نگران‌کننده‌ تر می‌کند نشانه‌هایی از مقاومت باکتری سوزاک در برابر داروی نهایی درمان این بیماری یعنی آنتی‌ بیوتیک‌های وسیع الطیف سفالوسپورین (ای‌سی‌اس‌ها) است.

بر اساس نظر سازمان بهداشت جهانی، در بسیاری از کشورهای جهان، با افزایش مقاومت نسبت به درمان با آنتی‌ بیوتیک‌های اولیه، استفاده از ای ‌سی ‌اس‌ها تنها راه باقی مانده معالجه سوزاک است اما مواردی از مقاومت در برابر این گروه دارو هم از پنجاه کشور جهان گزارش شده است.

رئیس موسسه مشارکت جهانی برای تحقیق و توسعه آنتی‌بیوتیک‌ها این وضعیت را 'وخیم' توصیف کرده و از نیاز به کشف و ساخت داروهای جدید سخن گفته است.

در همین حال، تلاش برای یافتن داروهای جدید درمان سوزاک چندان امیدبخش نبوده و تضمینی وجود ندارد که در آینده نزدیک، درمان موثری یافت شود.

سازمان بهداشت جهانی گفته است که احتمال دارد دیر یا زود، سفالوسپورین به عنوان آخرین درمان موجود برای سوزاک نیز کارآیی خود را از دست بدهد.

یکی از پژوهشگران این سازمان گفته است که میکروب عامل سوزاک به گونه‌ای است که هرگاه داروی جدیدی برای مبارزه با آن به کار می‌رود، بزودی نسبت به آن مقاومت پیدا می‌کند.

سازمان بهداشت جهانی تخمین زده است که هر سال بیش از هفتاد و هشت میلیون نفر در جهان به سوزاک مبتلا می‌شوند. اگرچه این بیماری در برخی از مبتلایان، به خصوص زنان، نشانه روشنی ندارد اما می‌ تواند به بروز عوارض دیگری از جمله حاملگی خارج رحمی و نازایی منجر و حتی خطر ابتلای به اچ‌آی‌وی را افزایش دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها