ظرفیت دیپلماسی ایران در خدمت صلح منطقه

جمهوری اسلامی ایران یک‌بار دیگر تلاش دارد از ظرفیت‌های دیپلماسی خود برای کاهش تنش‌ها در منطقه و برقراری صلح استفاده کند و بر همین اساس سفرهایی در دستور کار وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته و سفرهایی نیز از سوی مقامات کشورهای منطقه در روزهای آینده به تهران انجام خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۴۳۱۶۵

در همین زمینه آن‌طور که خبرگزاری قطر گزارش کرده، حسین جابری انصاری، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه، شنبه شب در سفری کوتاه به دوحه در دیدار با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر، پیام شفاهی حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان را به امیر قطر ابلاغ کرد.

به گزارش فارس، جابری انصاری نخستین مسئول ایرانی است که از زمان آغاز بحران در روابط کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، به قطر سفر کرده است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه این سفر را در ادامه رایزنی‌های قبلی و در راستای گفت‌وگو درباره مسائل دوجانبه و برخی تحولات منطقه عنوان کرد و گفت، در این سفر پیام‌های مودت‌آمیز مقامات ایرانی به مقامات قطری ابلاغ شد.

همچنین وزیر خارجه کشورمان دیروز در سفری دوره‌ای عازم شمال آفریقا شد و در اولین ایستگاه به الجزایر رفت. موریتانی و تونس، دو کشور دیگری هستند که محمدجواد ظریف در سفر دو روزه خود به آنجا خواهد رفت.

رایزنی درخصوص تحولات منطقه از جمله سوریه و مسائل خلیج‌فارس از جمله اهداف این سفر عنوان شده است.

ظریف دیروز در الجزایر با وزیر خارجه و نخست‌وزیر این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

در دیدار وزیر خارجه کشورمان با عبدالقادر مساهل، وزیر خارجه الجزایر بر حل و فصل اختلافات کشورهای منطقه از طریق گفت‌وگو تاکید شد.

العبادی به تهران می‌آید

همزمان با سفرهای مقامات کشورمان، خبرگزاری‌ها از سفر قریب‌الوقوع حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق به تهران در آینده نزدیک خبر داده و تصریح کردند وی در سفری منطقه‌ای به عربستان، کویت و ایران سفر خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، در این سفر سلمان جمیلی وزیر برنامه‌ریزی، محمد شیاع سودانی، وزیر کار و دیگر مسئولان وزارتی، وی را همراهی خواهند کرد.

تمام دنیا را هم بدهند با ایران دشمنی نمی‌کنیم

نخست‌وزیر عراق در آستانه این سفر در سخنانی بر روابط خوب این کشور با ایران تاکید کرد.

به گزارش فارس، حیدرالعبادی تأکید کرد: اجازه نمی‌دهیم عراق میدان درگیری ایران و آمریکا شود یا خاک عراق مکانی برای دشمنی با ایران باشد و اگر فرمانروایی تمام دنیا و وعده بازسازی مجانی عراق را به ما بدهند، حاضر نیستیم با ایران دشمنی کنیم.

وی با بیان این‌که عراق وارد سیاست محورها در منطقه نخواهد شد، تأکید کرد که بغداد در سوریه فقط دولت این کشور را به رسمیت می‌شناسد و با گروه‌های دیگر همکاری ندارد.

به نوشته پایگاه خبری الفرات‌نیوز، العبادی با انتقاد از سخنان ایاد علاوی که علیه ایران و قطر موضعگیری کرده بود، گفت: سخنان معاون رئیس‌جمهور قابل قبول نبوده و جایز نیست که به نام عراق علیه کشورهای منطقه موضعگیری منفی شود.

العبادی درباره سفر خارجی خود به کشورهای عربستان، کویت و ایران، این سفر را سه روزه عنوان کرد و گفت: این سفر ارتباطی به بحران ایجاد شده میان عربستان و قطر ندارد و از پیش برنامه‌ریزی شده بود.

حل بحران توسط کشورهای منطقه

دکتر محمدجعفر جوادی‌ارجمند، استاد دانشگاه با اشاره به تاثیر‌گذاری ایران بر روند حل بحران‌های منطقه‌ای گفت: در صورت عدم حل این بحران‌ها از سوی ایران و کشورهای منطقه، قدرت‌های خارج از منطقه به میدان می‌آیند.

وی در گفت‌وگو با جام‌جم، با اشاره به نقش رایزنی‌های ایران در حل بحران‌های منطقه‌ای گفت: طبیعتا ایران و دیگر کشورهای منطقه بخصوص همسایگان دارای منافع مشترک هستند و حل بحران‌ها در ایجاد امنیت برای همه کشورها تاثیرگذار خواهد بود. وی افزود: در حال حاضر چند کشور در منطقه تلاش می‌کنند اختلافات موجود را به نتیجه مثبتی برسانند، اما در این میان ایران بویژه با رویکردی که برای توسعه روابط مسالمت‌آمیز با همسایگان دارد بیشتر از سایرین تاثیرگذار است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران باید نقش مهمی در حل اختلافات ایفا کند، به دلیل این‌که اگر این اختلافات از طریق همسایگان و کشورهایی که دارای منافع مشترک هستند حل نشود قدرت‌های بزرگ به میدان آمده و چه‌بسا آمریکا و برخی کشورهای دیگر از این فضا در جهت توسعه منافع خود و وابسته کردن بیشتر کشورهای منطقه استفاده کنند.

دیپلماسی عقلانی

دکتر مصطفی مصلح‌زاده، استاد دانشگاه گفت: ایران می‌تواند کشورهای آفریقایی، عربی و اسلامی را به سمتی ببرد که آنها بدانند در صورت تسلیم شدن به خواست عربستان روزی نوبت خود آنها نیز می‌رسد. بنابراین تنها راه‌حل بحران، مقاومت تا عقب‌نشینی عربستان است.

مصلح‌زاده در گفت‌وگو با جام‌جم اظهار کرد: بحران‌آفرینی‌های عربستان در منطقه به دلیل هراس از نفوذ ایران است و باعث شده این کشور دچار بن‌بست‌های نظامی و سیاسی شود و برای رفع این بن بست‌ها ناچار است بحران‌ها را به نقاط دیگر ژئوپولیتیک منتقل کند.

این استاد دانشگاه با بیان این‌که صرفا جمهوری اسلامی ایران می‌تواند به این کشورها از طریق دیپلماسی عقلانی اعلام کند که تسلیم نشوند، در عین حال اقدامات صورت گرفته از جانب ایران را برای حل مشکلات منطقه چندان کافی ندانست و اظهار کرد: علاوه بر اقدامات فعلی باید ایران برای حل مشکل به‌وجود آمده میان کشورهای عربی بسرعت و با شدت بیشتر فعالیت‌هایش را در سازمان ملل و جنبش غیرمتعهدها بالا ببرد و همین نقش استراتژیک را برای دیگران تشریح کند تا آنها نیز همسو با ایران شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها