این روزها دغدغه اصلی بسیاری از پژوهشکده‌های جهان، مبارزه با پدیده مقاومت آنتی‌بیوتیکی است که چنانچه بز‌ودی چاره‌ای اندیشیده نشود، تا چندی دیگر به مهلک‌ترین دشمنان نسل بشر خواهد پیوست.
کد خبر: ۱۰۳۷۵۸۱
نسل جدید آنتی‌بیوتیک‌ها ساخته شد

بسیاری از عفونت‌هایی که در گذشته به سهولت با تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها قابل درمان بودند، امروزه به یک چالش اساسی تبدیل شده‌اند که ناشی از ایجاد دیواره‌های تدافعی نفوذناپذیر در باکتری‌هاست. در راستای رویارویی با این پدیده شوم، پژوهشگران مؤسسه تحقیقاتی اِسکریپس در آمریکا موفق به ساخت آنتی‌بیوتیکی شده‌اند که گفته می‌شود، در نابودی اَبَرباکتری‌های‌ مقاوم به وانکومایسین کارساز است.

بیش از 60 سال است که آنتی‌بیوتیک وانکومایسین در درمان بیماری‌های عفونی تجویز می‌شود، اما باکتری‌های هدف وانکومایسین طی این سال‌ها به علت حملات دارویی متعدد نسبت به این نوع خاص از آنتی‌بیوتیک مقاوم شده‌اند. این در حالی است که پژوهشگران اِسکریپس ‌بتازگی توانسته‌اند نوعی وانکومایسین اصلاح‌شده تولید کنند که مانع مقاوم‌تر‌شدن باکتری‌های هدف این دارو نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها می‌شود. پژوهشگران تا حدی به اثربخشی این دارو اطمینان دارند که ادعا می‌کنند، تجویز وانکومایسین‌ اصلاح‌شده هیچ خطری در خصوص تشدید مقاومت آنتی‌بیوتیکی نخواهد داشت و همچنین در پی اصلاحات ساختاری صورت گرفته حتی با دوز پایین‌تر به نتیجه مطلوب خواهد انجامید.

وانکومایسین جدید که داروی جادویی لقب گرفته است، از طریق سه مکانسیم متفاوت وارد عمل می‌شود. آزمایش این دارو روی اِنتِروکوک‌های مقاوم به وانکومایسین موفقیت‌آمیز گزارش شد. اِنتِروکوک از طرف سازمان بهداشت جهانی در ردیف خطرناک‌ترین باکتری‌های مقاوم به دارو دسته‌بندی شده است. به گفته دِیل بوگِر، سرپرست تیم پژوهشی فوق، چنانچه باکتری‌ها به طریقی بر یکی از مکانیسم‌های حمله‌ای وانکومایسین غلبه کنند، مطمئنا با دو مکانیسم حمله‌ای دیگر نابود خواهند شد. از این رو تصور می‌شود که نسل تغییریافته وانکومایسین‌ها تا مدت‌ها اثربخشی خود را حفظ کند و از رده خارج نشود.

منبع: The Guardian

مترجم: صدف دژآلود

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها