دوئل رانا و پارس LX +جدول قیمت کارکرده

این دوئل ماشینی میان دو خودرویی است که در واقع نسخه ارتقا یافته از محصولات کهنسال ساخت پژو محسوب می‌شوند!
کد خبر: ۱۰۲۹۹۷۹
دوئل رانا و پارس LX +جدول قیمت کارکرده

به گزارش جام جم آنلاین، این دوئل ماشینی میان دو خودرویی است که در واقع نسخه ارتقا یافته از محصولات کهنسال ساخت پژو محسوب می‌شوند! رانا بعد از سمند و تیبا سومین خودروی به اصطلاح ملی! نام‌گذاری شده (البته از نظر ما فیس‌لیفت محسوب می‌شود تا خودروی جدید) که بر روی پلتفرم 206 ساخته‌شده و پژو پارس یا همان پرشیا فیس لیفت موفقی از پژو ۴۰۵ در دوران خود بشمار می‌آید که تا حدی ظاهر خسته‌کننده آن را برای هوادارانش قابل‌قبول‌تر کرد.

پژو پارس تا امروز در شش کلاس اتوماتیک، ELX، سال، دوگانه­ سوز، ELX با موتور XUM و پارس LX تولیدشده است.

اگر قصد خرید خودرو دارید و بودجه شما بین 30 تا 40 میلیون است می­‌توانید بر روی این دو گزینه نیز فکر کنید که در این مطلب به معرفی آن­ها پرداخته‌شده است.

نمای ظاهری

رانا با همان ظاهر شبیه به پژو ۲۰۶ اس‌­دی، با چراغ­های عقب و جلو و سپر و گلگیر متفاوت، طراحی ساده­‌ای دارد. خودروی رانا از ورق­های فولادی با استحکام بالا ساخته‌شده است. که با توجه به عملکرد آن دارای ضخامت ۰.۷ تا ۲.۵ میلی‌متر هست. از تجهیزات بیرونی این خودرو می‌توان به رینگ چراغ­های ۱۴ اینچی، چراغ مه شکن جلو و عقب و چراغ همراهی تا درب منزل در محیط‌­های تاریک اشاره کرد.

آیینه بغل‌های رانا با فرم هندسی شکسته نسبت به ۲۰۶ حالت بیضی داشته و به راننده تسلط بیشتری را می‌بخشد.

چنانچه اشاره شد این خودرو فیس لیفتی از پژو ۴۰۵ است ولی این خودرو با توجه به‌ظاهر جذاب‌تر آن خودرویی جوان‌پسند تر بوده و تغییراتی ازجمله رینگ‌اسپرت و چراغ‌های اسپرت انطباق بیشتری با آن دارند. ازنظر تودوزی و داشبورد نیز این خودرو در دو طرح مشکی و کرم به بازار عرضه می‌شود.

از دیگر تغییرات می­توان به نصب راهنما بر روی آیینه­‌های بغل و سیستم سنسور دنده‌عقب در این خودرو اشاره نمود.

فضای داخلی

داخل اتاق خودروی رانا ترکیبی از قطعات ارزان‌قیمت و باکیفیت پایین شرکت ایران‌خودرو هست. صندلی‌های رانا به خاطر تغییر فوم صندلی­‌ها، از صندلی ۲۰۶ بهتر شده است، ولی فضای بالاسر و فضای زانوها تفاوت زیادی با پژو ۲۰۶ SD ندارد.

از ایرادات مهم که همانند ۲۰۶ در رانا برطرف نشده است، فضای پای ردیف عقب هست که اگر سرنشین‌های جلو برای راحتی بیشتر صندلی خود را به عقب بکشند عملاً فضای پایی برای سرنشینان عقب باقی نمی‌ماند. برخی از تجهیزات داخلی عبارت‌اند از: تنظیم دستی سیستم تهویه، بلندگوهای جلو و عقب، شیشه‌بالابر جلو و عقب، بازکن قفل در صندوق از داخل اتاق، سنسور دنده‌عقب برای تیپ LX و صفحه نمایشگر روی داشبورد برای تیپ LX.

شباهت عینی فضای داخلی پارس با پژو ۴۰۵ می­تواند یک امتیاز منفی برای این خودرو باشد به‌طوری‌که داشبورد در داخل کابین تقریباً همان داشبورد پژو ۴۰۵ است البته باکمی تغییرات. گاهی اوقات نمی‌توان تفاوت چند میلیون تومانی این خودرو را با پژو ۴۰۵ درک کرد ولی به‌هرحال راحتی بیشتر صندلی‌ها، فرمان پذیری برتر، طراحی مناسب غربیلک فرمان، عملکرد بهتر جعبه‌دنده و کلاچ ازجمله تفاوت‌های بین این دو خودرو هستند که این برتری نسبی را برای این خودرو فراهم کرده است.

تقریباً تمامی مدل‌های پژو پارس به‌جز پارس سال ۹۳ از همان طراحی قدیمی ولی باکمی جابجایی استفاده می‌کنند. شرکت ایران‌خودرو در سال ۹۳ اقدام به ایجاد تغییرات اساسی در داخل پژو پارس بخصوص در قسمت جلوداشبورد نمود که با استقبال نسبتاً خوبی از طرف هواداران این خودرو روبرو شد.

یکی از مشکلات اصلی در طراحی تمامی مدل‌های پژو پارس مربوط به صندلی راننده است. اگر شما تجربه رانندگی با این خودرو را داشته باشید حتماً با این مشکل روبرو شده‌اید که در هنگام سوار و پیاده شدن پای شما یک‌بار به رکاب و یک‌بار هم به فرمان برخورد می‌کند. البته مبله و نشیمن نسبتاً خوبی دارد ولی علیرغم اینکه فاصله بین فرمان و صندلی نیز قابل تنظیم است، این فاصله در بهترین حالت هم کم به نظر می‌رسد.

رانندگی

رانا باکمی تفاوت تقریباً سواری ۲۰۶ SD را دارد. در تست صورت گرفته مشخص شد که رانا، به طرز عجیبی در شتاب­گیری اولیه از ۲۰۶ SD و حتی ۲۰۶ تیپ ۵ بهتر عمل می­کند. رانا به دلیل طول شاسی کوتاه‌تر، نسبت به پژو پارس از سواری سفت و خشک­تری برخوردار است.

پارس LX با وزن نسبتاً بالای خود برای رانندگی خارج از شهر و جاده‌های کفی بسیار مناسب و مطمئن هست. چسبندگی پژو پارس به جاده حتی در سرعت‌های بالا در بین خودروهای تولید داخل مثال‌زدنی است. اما سیستم تعلیق در تمامی خودروهای داخل از کیفیت پایین برخوردار است، درعین‌حال باید گفت عیب عمده‌ای در سیستم تعلیق این خودرو مشاهده نشده است.

شتاب‌گیری حتی در سرعت‌های بالای ۱۰۰ کیلومتر با اشاره کوچکی به پدال کاملاً محسوس است و موتور ۱۸۰۰ سی‌سی این خودرو شما را به سبقت‌گیری و حتی رانندگی اسپرت ترغیب می‌کند.

مصرف سوخت و کارایی

مقدار مصرف رانا در جاده، شهر و ترکیبی برای هر 100 کیلومتر به ترتیب 5.7، 9 و 6.9 لیتر است. حداکثر سرعت این خودرو 189 کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا 100 آن نیز 12 ثانیه هست. از سویی مقدار مصرف پارس LX به ترتیب 6، 10.1 و 7.5 لیتر است. حداکثر سرعت این خودرو نیز 190 کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا 100 آن نیز 13.2 ثانیه است.

قیمت

قیمت این دو خودرو برای تولیدات چند سال اخیر در جدول ذیل آمده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها