پـورتوریکو برزخ ترامپ

درحالی نماینده پورتوریکو در مجلس سنای آمریکا از دولت این کشور خواستار ارائه کمک‌های مالی بیشتر برای جلوگیری از بحران اقتصادی در این جزیره شد که بسیاری از کارشناسان مالی بر این باورند برزخ پورتوریکو می‌تواند چالشی بسیار بزرگ برای دولت ترامپ باشد.
کد خبر: ۱۰۲۹۱۳۵
پـورتوریکو برزخ ترامپ

کارشناسان اقتصادی درباره ناتوانی بازپس دادن کمک‌های نقدی آمریکا به این جزیره معتقدند ورشکستگی دولت پورتوریکو می‌تواند تبعات اقتصادی قابل توجهی برای آمریکا به ارمغان آورد و در شرایط فعلی باعث نگرانی سرمایه‌گذاران خواهد شد.

در این زمینه افزایش بدهی‌های خارجی کشور پورتوریکو به رقمی بالغ بر 70 میلیارد دلار باعث شده نارضایتی گسترده‌ای در میان مردم ایجاد شود و اغلب شهرهای این منطقه شاهد تظاهرات باشند. 4/3 میلیون شهروند این کشور ظاهرا طی روزهای گذشته نسبت به افزایش مشکلات اقتصادی و معیشتی خود اعتراض کرده و در بسیاری از اماکن با پلیس‌ درگیر شدند.

افزایش موج اعتراض‌ ساکنان این جزیره در شرایطی روبه گسترش است که دولت ترامپ برای اجرای قانون‌های جدید اقتصادی جهت حمایت از تولیدات داخلی آمریکا و همچنین تشویق سرمایه‌گذاران به حضور در این بازار خود را آماده کرده و احتمالا تا پایان سال بهدلیل کاهش درآمدهای مالیاتی در تنگنای اقتصادی قرار خواهد داشت.

گرداب بدهی‌ها

مطرح شدن نام پورتوریکو بهعنوان سیزدهمین کشور بدهکار جهان از سوی صندوق بین‌المللی پول باعث شده اقتصاددانان آمریکایی نسبت به تصمیم‌گیری دقیق و اصولی دولت آمریکا به کاخ سفید هشدار داده و اعلام کنند در صورت ورود غیرمنطقی آمریکا به شرایط اقتصادی پورتوریکو قطعا تبعات اقتصادی نگران‌کننده در اقتصاد آمریکا که اکنون خود دچار بحران است، خواهد بود.

این کارشناسان ورود آمریکا به مشکلات اقتصادی پورتوریکو را به تونلی طولانی تشبیه کرده‌اند که در انتهای آن نور ضعیفی دیده می‌شود. در این زمینه نگرانی تبعات منفی اقتصادی این جزیره برای اقتصاد آمریکا حتی می‌تواند مانع از ورود سرمایه‌های جدید به ایالات متحده نیز باشد چون غرق شدن این جزیره در مشکلات اقتصادی قطعا امواج بزرگی را به ساحل اقتصاد آمریکا می‌کوبد.

جان بورشو، رئیس بنیاد پورتوریکو در این زمینه می‌گوید: ناتوانی این قلمرو آمریکایی در بازپرداخت بدهی‌های خود می‌تواند عامل نگران‌کننده‌ای برای دارندگان اوراق قرضه این کشور باشد و از آنجا که بیشترین اوراق قرضه این جزیره در اختیار آمریکایی‌هاست، قطعا آینده برای آنها نیز مبهم و نگران‌کننده خواهد شد. بورشو با اشاره
به‌تعویق‌افتادن پرداخت اقساط گذشته دولت پورتوریکو تاکید می‌کند امروز معضل پورتوریکو باعث شده بسیاری عنوان کنند این کشور، آرژانتین بعدی است که می‌تواند میز ریاست‌جمهوری ایالات متحده را به لرزه درآورد و در کابینه دولت تغییرات عمده‌ای را ایجاد کند
.

تبعات 10 ساله

جنیفر گونزالس نماینده جمهوریخواه در کنگره آمریکا نیز در این زمینه معتقد است در خوشبینانه‌ترین حالت شرایط نابسامان اقتصادی جزیره تا سال 2025 می‌تواند امواج نگران‌کننده‌ای در اقتصاد آمریکا ایجاد کند به صورتی که اگر بگوییم کابوس‌های اقتصادی و برزخ پورتوریکو تا آن دوره در ایالات متحده وجود دارد دور از واقعیت نیست.

گونزالس در ادامه بااشاره به بدهی 9 میلیاردی شرکت برق پورتوریکو به خزانه آمریکا تاکید می‌کند: گرچه این مبلغ در سال 2013 بوده و تا سال 2015 پرداخت شد اما اگر به کلان اقتصاد جزیره توجه داشته باشیم بخش عمده‌ای از 73 میلیارد دلار بدهی خارجی این منطقه مربوط به مطالبات شرکت‌های دولتی یا شرکت‌های خصوصی آمریکاست که در صورت ورشکستگی این جزیره قطعا تمام آنها از بین خواهد رفت و سوال اینجاست که امروز آیا اقتصاد آمریکا توان تحمل این ضربه را دارد؟ که می‌بینیم پاسخ نگران‌کننده «خیر» است.

این نماینده جمهوریخواه درباره سیاست‌های اقتصادی فعلی دولت نیز می‌افزاید: سیاست‌های اقتصادی دولت بر این است که بتوان با استفاده از شرایط مناسب سرمایه‌گذاری، اشتغالزایی و افزایش سرمایه‌گذاری را به اقتصاد آمریکا بازگرداند اما اگر در این شرایط که اقتصاد آمریکا درحال بازسازی مشکلات خود است چنین ضربه‌ای به اقتصاد وارد شود باید منتظر بروز مشکلاتی همچون بحران اقتصادی 2008 باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها