ژئو پارک قشم بار دیگر توانست در فهرست یونسکو قرار گیرد و جهانی شود. اگر این تنها ژئو پارک طبیعی خاورمیانه بتواند تمام دستورات یونسکو رابرای چهار سال آینده رعایت کند آن وقت می‌توان امیدوار بود با دریافت کارت قرمز دیگر از این لیست خارج نخواهد شد.
کد خبر: ۱۰۲۷۲۰۵
ژئوپارک قشم باز هم کارت قرمز می گیرد؟+عکس

به گزارش جام جم آنلاین ،ژئوپارک قشم درحالی دیروز در دویست و یکمین نشست ژئوپارک‌های یونسکو کارت سبز گرفت و جهانی شد، که پیشتر ودر سال 91به دلیل کوتاهی در دستورات یونسکو از فهرست جهانی خارج شد.

یونسکوبراساس آئین نامه خود، هر چهار سال یک بار ژئوپارک ها را ارزیابی می کند و اگر با استانداردهای ذکرشده در یونسکو منطبق باشند، به آنها کارت سبز می دهد و به این ترتیب نام آن مناطق همچنان درفهرست شبکه جهانی ژئوپارک ها باقی می ماند، اما اگر ژئوپارکی به استانداردهای لازم این سازمان نرسیده باشد، به آن کارت زرد می دهد که نماد فرصت است و اگر پس از این فرصت نتوانست اهداف توسعه ای پایدار را پیاده کند، با دریافت کارت قرمز از شبکه جهانی یونسکو خارج می شود.

ژئوپارک قشم که ثروتی منحصربه فرد در ایران و خاورمیانه است در سال 85 بود که در شبکه جهانی یونسکو به ثبت رسید ولی متاسفانه طی 4 سال عضویت نتوانست از خود کارنامه قابل قبولی بر جای بگذارد، چراکه در همان دوره چهار ساله اول به دلیل انجام نشدن اقدامات درخواستی یونسکو و در چهارمین کنفرانس بین المللی ژئوپارک مالزی با دریافت کارت زرد، نام آن از فهرست ماندگار ژئوپارک‌ها خط خورد. پس از آن فرصت دو ساله ای دریافت کرد تا با جبران کوتاهی های گذشته، دوباره خود را بالابکشد، اما این فرصت دو ساله نیز به پایان رسید بدون این که بتواند بازرسان یونسکو را راضی کند .سرانجام بازرسان یونسکو رای خود را مبنی بر خروج قشم از فهرست یونسکو اعلام کردند.

چرا یک بار کارت قرمز گرفت

در آن زمان وقتی مسئولان ژئوپارک قشم از یونسکو کارت زرد دریافت کردند، کارشناسان علت آن را ساخت و ساز غیرمجاز، استخراج معدن، تخریب سواحل، بهره برداری از شن و ماسه و بی توجهی به برنامه ریزی برای نصب تابلو و ایجاد جاده دسترسی برای گردشگران در جزیره قشم اعلام کردند.

به گفته مسئولان سازمان محیط زیست استان هرمزگان ، نصب تابلو و علائم راهنمایی، احداث راه های دسترسی، ساخت اماکن اقامتی مانند هتل و مجموعه عوامل پشتیبانی برای حضور گردشگران در منطقه از جمله درخواست های یونسکو بود که باید در منطقه ایجاد می شد، اما به آن توجهی نشد و متولیان ژئوپارک موفق به انجام آن در فرصت باقیمانده و ضرب الاجل یونسکو نشدند.

البته آنان موضوع کمبود اعتبار را مهم ترین عامل برای عدم رسیدگی به نواقص موجود منطقه عنوان کردندو معتقد بودند چنانچه یونسکو فرصت دوباره ای به ایران دهد، ژئوپارک دوباره به جایگاه گذشته خود بازمی خواهد گشت.اما چنین نیز نشد.

محمدهاشم داخته، رئیس محیط زیست قشم در همان زمان در گفت وگو با جام جم در مورد دلایلی که سبب شد ایران کارت زرد دریافت کند، اظهارداشت: براساس قوانین و مقررات یونسکو و در زمانی که این پارک به ثبت جهانی رسید، توافق شد مساحت ژئوپارک قشم توسعه یابد که عملاچنین اتفاقی نیفتاد. همچنین تهیه کتابچه و بروشور جهت معرفی این ژئوپارک برای گروه های سنی مختلف به اندازه و میزان لازم انجام نشده است. از سوی دیگر، تابلوهای اطلاع رسانی نیزدر منطقه برای راهنمایی گردشگران به اندازه کافی وجود ندارد.

چگونه موفق شد؟

بالاخره پس از گذشت چهار سال ژئوپارک قشم توانست دوباره نظر بازرسان یونسکو را به خود جلب کند اما چگونه ؟

به گفته علیرضا امری کاظمی عضو شورای جهانی ژئوپارک‌های یونسکو و مسئول پرونده ثبت جهانی ژئوپارک قشم ،این اثر طبیعی ارزشمند با تلاش‌های شبانه‌روزی جامعه محلی، کارشناسان و مدیران توانست دوباره عنوان جهانی را از آن خود کند.

البته رسیدن به این جایگاه هر چند اهمیت بالایی دارد، اما مهمتر از آن، حفظ ژئوپارک و استمرار حرکت مثبت آن به سوی رونق اقتصادی و توانمندسازی جامعه محلی از طریق توسعه گردشگری و حفاظت از میراث زمین شناختی منطقه است.یونسکو چهار سال دیگر ژئوپارک قشم را مورد ارزیابی قرار خواهد داد و در صورتی رأی به ماندن آن در فهرست جهانی خواهد داد که این ژئوپارک در راه تحقق اهداف و برنامه های خود موفق عمل کرده باشد

چنین منطقه ای برای باقی ماندن در میراث آیندگان احتیاج به توجه و مراقبت دارد و هنگامی که در فهرستی جهانی قرار می گیرد،مسلما ازحمایت های مالی و تکنیکی بهره مند می شود ، اما در مقابل سازمان های بین المللی نیز از کشور میزبان انتظار دارند سعی خود را در مراقبت و نگهداری این مناطق به خرج دهد، اما اگر کشور میزبان نتواند ژئوپارک خود را حفظ کند و از فهرست خارج شود، دیگر حمایت جهانی را از دست خواهد داد و سازمان های بین المللی و یونسکو آن را به حال خود رها کرده و به آن رسیدگی نمی کنندآن وقت نه تنها درآمد خود را به عنوان یک مرکز توریستی و گردشگری از دست می دهد بلکه در جهان نیزبه دلیل عدم رعایت تعهدات دارای هیچ پرستیژی نخواهد بود.

اکنون ژئوپارک قشم به عنوان یک ژئوپارک جهانی در یک دوره چهارساله تایید شد وتا تا سال ٢٠٢٠ زیر نظر یونسکو فعالیت خواهد کرد.حال باید دید باردیگر کارت زرد دریافت خواهد کرد؟

نمایی از ژئوپارک قشم

ژئوپارک جهانی قشم با وسعتی بالغ بر 30 هزار هکتار در غرب جزیره قشم واقع شده است.شرق آن به روستای طبل و سلخ، غرب آن به روستای گوری و کانی، شمال آن به ساحل شمالی و جنوب آن به ساحل جنوبی منتهی می‌شود.این ژئوپارک یکی از منحصر به فردترین ژئوپارکهای جهان است که به واسطه قرار گرفتن در کنار سواحل زیبای خلیج فارس و جنگل دریایی حرا، چندین پدیده بارز زمین شناسی را در خود جای داده و به پارک زمین شناسی ایران تبدیل شده است.
وجود مجسمه‌های طبیعی و نقش برجسته‌های پراکنده، چین‌خوردگی‌ها و کوه‌های شگفت‌آور، سطوح تخت و صفه‌ها در ارتفاعات، ستون‌های حاصل از عوامل فرسایش، برجستگی‌ها و فرورفتگی‌های به‌وجود آمده از هوازدگی، مخروط افکنه‌ها و قطعه‌های فروافتاده در پای ارتفاعات، تندیس‌های اعجاب‌آوری که در شکل‌های مختلف همچون لاک‌پشت، سگ، مارمولک، اسب آبی و یا حتی چهره‌ آدمی در حالت خشم و فریاد، پدیده‌های زمین‌شناسی نادر و بی‌مانندی هستند که هریک به تنهایی جذابیت و زیبایی خاص دارند.
ژئوپارک جهانی قشم دارای چندین سایت اصلی می‌باشد که عبارتند از:بام قشم،تنگه چاه کوه،دره تندیس‌ها،دره ستاره افتاده، ،دره شور،دولاب،نمکدان،کورکوراکوه،تنگ عالی

.

.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها