خیلی‌ها با شروع فصل بهار دچار سستی و خواب‌آلودگی می‌شوند، مدام کسل و بی‌حوصله هستند و حال انجام دادن هیچ کاری را ندارند. البته بازار شایعات هم در این خصوص حسابی داغ است. در بسیاری از شبکه‌های ماهواره‌ای و البته فضاهای مجازی شاهد تبلیغ یک داروی به اصطلاح گیاهی حاوی ترکیبات انار هستیم که کسالت و بی‌حالی بهاری را از بین می‌برد. آیا چنین چیزی واقعیت دارد؟ اصلا به کمک گیاهان دارویی یا توصیه‌های طب سنتی می‌توانیم با این مشکل مقابله کنیم؟
کد خبر: ۱۰۱۹۰۵۰

به گفته متخصصان طب سنتی، بهار بهترین و معتدل‌ترین فصل سال است که مزاج گرم و تری دارد و جالب این که گرما و رطوبت برای حفظ سلامت لازم و ملزوم یکدیگر محسوب می‌شوند. در فصل زمستان و همزمان با سرد شدن هوا، رگ‌ها منقبض می‌شوند تا بدن گرمای کمتری از دست بدهد و دچار افت دما نشود. به این ترتیب خون‌ بیشتری به مغز و اندام‌های داخلی پمپاژ می‌شود و اکسیژن رسانی افزایش می‌یابد، اما از آنجا که با گرم شدن هوا و فرارسیدن فصل بهار نیازی نیست بدن گرما ذخیره کند، رگ‌‌ها منبسط می‌شوند و پمپاژ خون و اکسیژن رسانی به مغز کاهش پیدا می‌کند و احساس خواب آلودگی می‌کنیم. در این میان هر چند احساس خواب آلودگی و بی‌حالی در فصل بهار مشکل نسبتا شایعی است و در بسیاری از افراد دیده می‌شود، اما بیماری محسوب نمی‌شود‌ و نیاز به درمان خاصی ندارد و برخلاف تبلیغات و شایعات با یک قطره یا قرص گیاهی نمی‌توان مشکل را ریشه‌کن کرد.

براساس توصیه‌های طب سنتی، در بهار به علت غلبه و هیجان خون، خواب زیاد می‌شود و برای تعدیل آن باید از تدابیر مناسب استفاده شود؛ به عنوان مثال، خونگیری (رگ زدن و حجامت) از همین تدابیر است که البته این اعمال تنها در موارد خاص و فقط و فقط با تشخیص و تجویز پزشک طب سنتی باید انجام شود و خودسرانه یا بدون بررسی‌های لازم عوارض زیادی دارد.

همچنین تخلیه و تصفیه مزاج بویژه قی کردن، استفاده از مسهلات، انجام ورزش معتدل هر روز صبح پیش از صبحانه، پرهیز از پرخوری، استفاده از نوشیدنی‌ها و رب‌های فرونشاننده گرما مانند شربت ریواس، عرق کاسنی، شربت زرشک و غوره، رب غوره، شربت نارنج، لیمو و...، پوشیدن لباس‌های لطیف و سبک و کم کردن روانداز، پرهیز از حمام خیلی گرم، مصرف نکردن آب با معده خالی و ناشتا ازجمله دیگر روش‌هاست که هم کسالت و خواب آلودگی ناشی از تغییر فصل را از میان می‌برد و هم به حفظ سلامت در فصل بهار کمک می‌کند. البته در بسیاری از مواقع احساس کسلی و بی‌حالی در بهار به مشکلات مزاجی افراد برمی‌گردد و به گفته حکمای طب سنتی افراد با مزاج سرد و تر و گرم و تر نیاز بیشتری به خواب دارند، زیرا رطوبت و تری بدن موجب افزایش خواب می‌شود. پس این افراد در بهار با مشکلات خواب بیشتری دست و پنجه نرم می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها