ادامه اعتراضات در ونزوئلا با چاشنی دخالت‌های خارجی

اگر ونزوئلا و مردم آن تا چند ماه پیش با مشکلات متعدد اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کردند، حالا نزدیک به سه هفته است که آشوب و ناآرامی‌های سیاسی نیز به مشکلات مردم این کشور افزوده شده است. در حالی که مقامات دولتی بر دخالت‌های خارجی و به‌خصوص آمریکا در این جریان تاکید دارند، هر روز شدت خشونت‌ها در این اعتراضات بیشتر می‌شود. گفت‌وگوهای میان دولت و مخالفان طی چند روز گذشته پیگیری و دنبال شده اما به دلیل همین دخالت‌های خارجی به نتیجه نرسید و موجب شد آینده این کشور و افق‌های آرمانی برای انقلابی‌های بولیواری تا حدودی در بن‌بست باشد.
کد خبر: ۱۰۱۸۶۱۵

حمله به کاروان رئیس‌جمهور

در حالی که طی چند روز گذشته تلاش می‌شد روند گفت‌وگوها در ونزوئلا جدی‌تر دنبال شود، اما اتفاقات سه‌شنبه‌شب در شهر «سن فلیکس» در ایالت بولیوار نشان داد احتمالا این ناآرامی‌ها همچنان ادامه داشته باشد و کشتی گفت‌وگوی دولت با مخالفان ممکن است به گل بنشیند. به گزارش منابع خبری، نیکلاس مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا برای شرکت در یک مراسم نظامی به این شهر رفته بود که در جریان سخنرانی او، تعدادی از معترضان خشمگین اجسامی را به سوی او پرتاب کردند. تلویزیون رسمی ونزوئلا که به صورت زنده این مراسم را پخش می‌کرد، با شروع اعتراضات قطع شد. در این میان برخی تصاویر ویدئویی نشان داد که معترضان شعارهایی را نیز علیه مادورو سر می‌دادند.

منابع امنیتی می‌گویند پنج نفر به دلیل پرتاب اجسام برنده به سمت رئیس‌جمهور دستگیر شده‌اند. این در حالی است که برخی رسانه‌ها می‌گویند معترضان به سمت مادورو تخم‌مرغ پرتاب کردند. در همین حال، اپوزیسیون ونزوئلا که در دو هفته گذشته اعتراضاتی با درخواست برگزاری انتخابات زودهنگام به راه انداخته است، با اشاره به این حادثه مادورو را فردی «شدیدا نامحبوب» توصیف کرد.

سوءاستفاده اپوزیسیون

اعتراضات در این کشور پس از آن آغاز شد که اوایل فروردین قضات دیوان عالی ونزوئلا رای به انحلال پارلمان و لغو مصونیت پارلمانی نمایندگان آن دادند. اگرچه این حکم بعد از چند روز پس گرفته شد، اما مخالفان دولت از این فرصت استفاده کرده و با راه‌اندازی اعتراضات خیابانی و به خشونت کشاندن آن، سعی در تحت فشار گذاشتن دولت داشتند.

در این میان اپوزیسیون ونزوئلا سعی می‌کند دولت را به سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات متهم کند. دفتر دادستانی ونزوئلا در بیانیه‌ای اعلام کرد یک جوان 20 ساله که دوشنبه‌شب در جریان اعتراضات شهر «والنسیا»، سومین شهر بزرگ ونزوئلا از ناحیه گردن هدف اصابت گلوله قرار گرفته بود، بر اثر شدت جراحات وارده درگذشت. به دنبال اعلام این خبر، مخالفان نیروهای امنیتی را عامل مرگ این جوان معرفی کردند. این در حالی است که تصاویر ویدئویی طی چند روز گذشته نشان می‌دهد که این مخالفان بودند که برای اولین بار به سمت نیروهای امنیتی مواد آتش‌زا و کوکتل مولوتف پرتاب کردند.

شکایت از دخالت خارجی‌ها

ونزوئلا از جمله کشورهای آمریکای لاتین است که به علت موقعیت آن و منابع غنی نفتی همیشه مورد توجه کشورهای دیگر از جمله آمریکا بوده است. شدیدترین دخالت آمریکا در امور داخلی این کشور به زمان هوگو چاوز، رئیس‌جمهور فقید ونزوئلا برمی‌گردد که با حرکت مردمی ناکام ماند. این کشور هنوز هم در معرض تهدید دخالت آمریکا قرار دارد. موضوع این دخالت در شدت گرفتن اعتراضات و نقش آنها در به بن‌بست کشاندن گفت‌وگوها مساله‌ای است که مقامات دولتی ونزوئلا طی چند روز گذشته بارها نسبت به آن هشدار داده‌اند. نمونه آن اظهارات مادورو در سفر به هاوانا بود که گفت: حقیقت این است که واشنگتن دستور داده تا مانع گفت‌وگوها در ونزوئلا شوند و کشور ما را برای مداخله خارجی آماده می‌کند. وی تاکید کرد دولتش درحال مقابله و پیروزی بر کودتایی است که قصد داشتند با اعتراضات در این کشور اجرا کنند. مادورو با انتقاد از لوئیس آلماگرو، دبیر کل سازمان کشورهای آمریکایی، وی را «خائن‌ترین خائن‌ها» نامید و تصریح کرد: ما با یک کودتا مواجه‌ایم و در حال شکست آن در ونزوئلا هستیم. این کودتا از سوی الیگارشی راست‌گرا که در خدمت منافع آمریکاست، صورت می‌گیرد.

طارق العسیمی، معاون رئیس‌جمهور ونزوئلا نیز با غیرقانونی خواندن اعتراضات شکل گرفته در این کشور، گفت: معترضان با به خشونت کشاندن اعتراضات سعی می‌کنند حمایت طرف‌های خارجی را به دست آورند. او توطئه‌پردازی‌های بین‌المللی را علت اصلی این اعتراضات خواند و گفت که جنگی رسانه‌ای و روانی علیه قانون، دولت و ملت ونزوئلا به راه افتاده است. معاون رئیس‌جمهور اعلام کرد انریکه کاپریلس، رئیس مخالفان دولت نقش اصلی را در این جریان بازی می‌کند. دلسی رودریگرز، وزیر خارجه ونزوئلا نیز سازمان کشورهای آمریکایی را به حمایت از خشونت راست‌گرایان در این کشور و برنامه‌ریزی یک کودتا متهم کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها