اختصاصی جام جم آنلاین / گزارش تصویری

روایت محاصره خونبار یک شهر بی دفاع/عکس+18

فقط 12 سال از درگذشت مارشال یوسیپ بروز تیتو سپری شده بود که فدراسیون موزاییکی یوگوسلاوی به دلیل برتری جویی و ملی گرایی افراطگرایان صرب از هم فرو پاشید. از بطن این فروپاشی کشورهای جدیدی متولد شدند البته برخی از آنها بهای سنگین و خونباری را برای کسب استقلال پرداختند.
کد خبر: ۱۰۱۶۳۰۳
روایت محاصره خونبار یک شهر بی دفاع/عکس+18

به گزارش جام جم آنلاین ، 25 سال پیش در روز ششم آوریل سال 1992 میلادی محاصره شهر سارایوو توسط نیروهای صرب آغاز شد. در همین روز جامعه اروپایی استقلال بوسنی و هرزگووین یک جمهوری فدراسیون یوگسلاوی سابق را که شهر سارایوو مرکز آن است ، به رسمیت شناخت.

این سرآغاز جنگ خونین بوسنی بود که اروپا را سوگوار و خاطرات تلخ دو جنگ جهانی را دوباره زنده کرد.

در سال 1986 میلادی یک گروه از نظریه پردازان بلگراد بیانیه ای را منتشر کردند که در آن خواستار برتری صرب ها در بطن فدراسیون یوگسلاوی شدند.

اسلوبودان میلوسوویچ دبیر کل حزب کمونیست جمهوری صربستان از سال 1987 میلادی به یک ملی گرای دو آتشه صرب مبدل شد. وی با دادن شعارهای ملی گرایانه قلوب صرب ها را به خود جلب کرد. میلوسوویچ با این شیوه به یک قدرت مطلق دست یافت و برای حفظ آن به هر اقدامی متوسل شد.

اقدامات میلوسوویچ موجب نگرانی سایر جمهوری های فدراسیون یوگسلاوی شد و آنها از گرایش جنگ طلبانه صربستان بیمناک شدند.

پس از درگیری هایی که میان صربستان با جمهوری های کرواسی و اسلوونی به وجود آمد ، سرانجام این دو جمهوری اعلام استقلال کردند.

اسلوون ها ارتش فدرال یوگسلاوی را از خاک خود بیرون راندند اما کرواسی درگیر یک جنگ تمام عیار با ارتش فدرال شد.

در 15 ژانویه 1992 میلادی جامعه اروپایی استقلال اسلوونی و کرواسی را به رسمیت شناخت.

در این میان و در بی تفاوتی عمومی ، جمهوری کوچک و فقیر مقدونیه نیز مستقل شد؛ اکنون همه در انتظار استقلال بوسنی و هرزگووین بودند.

این جمهوری به دلیل ترکیب جمعیتی مسلمانان ، کروات های کاتولیک و صرب های ارتدوکس یک یوگسلاوی کوچک محسوب می شد. این اقوام تا آن زمان در آرامش در کنار یکدیگر زندگی می کردند.تا اینکه در 28 مارس سال 1992 میلادی ، ملی گرایان صرب تاسیس جمهوری صرب بوسنی و هرزگووین را اعلام کردند.

در روز ششم آوریل سال 1992 میلادی جامعه اروپا استقلال بوسنی و هرزگووین را به رسمیت شناخت.

هزاران نفر از مردم بوسنی در حالی که عکس مارشال تیتو رهبر فقید یوگسلاوی را در دست داشتند ، دست به یک راهپیمایی صلح آمیز در شهر سارایوو زدند.

تک تیراندازان رادوان کارادزیچ رهبر ملی گرایان افراطی صرب بوسنی که در تپه های مشرف به شهر موضع گرفته بودند راهپیمایان بی دفاع را به گلوله بستند. در پی آن ، سارایوو توسط ارتش صرب میلوسوویچ محاصره شد.

محاصره ای که سه سال طول کشید و منجر به مرگ 12000 نفر از مردم سارایوو شد . مردم شهر سارایوو در طول این مدت به رغم تمام مشکلات مقاومت کرده و تسلیم افراطگرایان صرب نشدند.

در سایر نقاط بوسنی جنگ خونینی در گرفت و صرب ها دست به وحشیگری هایی علیه بوسنیاک های مسلمان زدند که تاریخ هرگز آن را فراموش نخواهد کرد.


بهرام افتخاری / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
امید
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۷
۰
۰
یادمه اون زمان در لشكر نوهد خدمت میكردم افسر گروهانی داشتیم كه رفت بوسنی و شهید شد. خدایش بیامرزد.
بوسنی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۷
۰
۰
مرگ بر دیكتاتور!!!

نیازمندی ها