حملات آمریکا به یمن از زمان ریاست جهموری ترامپ افزایش پیدا کرده است. آمریکا مدعی است به قصد ضربه زدن به القاعده دست به این حملات می‌زند ؛ اما آیا این ادعا درست است ؟ در گفت‌وگو با جعفر قنادباشی، کارشناس غرب آسیا مورد بررسی قرار گرفت که در ذیل می‌خوانید:
کد خبر: ۱۰۱۶۲۳۲
تقابل با نفوذ انصارالله انگیزه حملات آمریکا در یمن

حضور و انجام حملات متعدد آمریکا به یمن بویژه مناطق غیرنظامی از آغاز دوران ریاست جمهوری ترامپ تشدید شده است. انگیزه واشنگتن از این اقدامات چیست؟

سیاست‌های ترسیمی آمریکا در خاورمیانه در بُعد نظری و عملی به وضعیت و شرایط میدانی دو رژیم در این منطقه گره خورده است. اول، رژیم صهیونیستی: زیرا ارزیابی و برداشت مقامات اسرائیل از تحولات یمن و جنبش مردمی انصارالله این کشور، ظهور و نفوذ عمیق جریانی مانند حزب‌الله لبنان و حتی خطرناک‌تر از آن است. با بررسی اظهارات و نگرانی‌های مقامات اسرائیل مشخص می‌شود عملکرد جنبش مردمی انصارالله که دارای پیوند‌های عمیق و همکاری‌هایی با حزب‌الله لبنان است تهدیدی برای منافع نامشروع رژیم صهیونیستی در یمن محسوب می‌شود. یمن کشوری گسترده با جمعیتی حدود 24 میلیون نفر است. قدرت گیری کامل و حاکمیت یک حکومت مردمی و از جمله انصارالله در این کشور و با توجه به موقعیت ژئوپلتیک و ژئو استراتژیک یمن در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب به‌عنوان گذرگاه آبی راهبردی می‌تواند تهدیدی برای رژیم اشغالگر قدس باشد. لذا تعهد دولت آمریکا و شخص ترامپ به حفاظت از منافع اسرائیل، انگیزه‌ای خواهدبود که حضور نظامیان و تشدید حملات واشنگتن به یمن را توجیه می‌کند.

دوم، رژیم عربستان است. ریاض حدود دو سال است که تحت عنوان به اصطلاح ائتلاف عربی به یمن حمله کرده است. بسیاری از مناطق شهری را هدف حملات هوایی قرار داده، تعداد زیادی از شهروندان غیرنظامی و کودکان و زنان را شهید و زخمی کرده است، اما تاکنون از اقدامات خود دستاوردی نداشته است. اگر در این جنگ فرسایشی دچار شکست قطعی شود ممکن است از درون دچار فروپاشی گردد. به همین دلیل آمریکایی‌ها تمایل دارند در قبال دریافت دلارهای نفتی و امتیازات اقتصادی از عربستان در جنگ یمن به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم حمایت کنند تا از صدمات بیشتر عربستان به‌عنوان متحد سنتی خود در خاورمیانه جلوگیری به عمل آورند. اینها البته وجوه باطنی انگیزه واشنگتن از مداخله نظامی در یمن است. اما در اخبار و تبلیغات رسمی می‌شنویم که هدف از این حملات مبارزه با «القاعده» عنوان می‌شود. در فضای افکار عمومی منطقه غرب آسیا هر گروهی که با آمریکا مقابله کند مورد توجه مردم قرار می‌گیرد ؛ لذا واشنگتن از این که به‌طور علنی به مقابله با انصارالله اقدام کند پرهیز دارد چرا که باعث قدرتمند شدن بیش از پیش این جنبش خواهد شد. از سوی دیگر تقابل ظاهری آمریکا با القاعده ممکن است بخشی از افکار عمومی را فریب دهد و باعث تقویت القاعده در یمن شود که به‌طور غیرمستقیم مطلوب آمریکاست چرا که این کشور هیچ‌گاه به‌طور قطعی و صادقانه با گروه‌های تروریستی مانند القاعده و داعش مقابله نکرده است.

حدود دو سال است که از جنگ و محاصره یمن می‌گذرد و مردم این کشور در معرض انواع تهدیدات از جمله قحطی و بیماری‌های گوناگون قرار گرفته اند .آیا حملات آمریکا به این کشور، وجهه ظاهری واشنگتن را نزد افکار عمومی دنیا خدشه دار نمی‌کند؟

ادعاهای واهی انسان‌دوستانه آمریکا در عرصه عمل محک می‌خورد. انتظار این بود که جامعه بین‌المللی و در راس آن سازمان ملل و حتی کشورهای اسلامی تدابیری فوری و موثر برای ارسال کمک‌های غذایی،‌ درمانی و ضروری به یمن اتخاذ کنند. اما لابی صهیونیسم و فشار عربستان مانع از آن شد کمک‌های محدود آمریکا به غیرنظامیان به سرانجام برسد و بتواند تا حدودی چهره واشنگتن را در میان مردم منطقه بهبود ببخشد. مردم یمن اکنون بخوبی دریافته‌اند حملات دو سال گذشته با حمایت تسلیحاتی،‌ اطلاعاتی و لجستیک آمریکا از عربستان انجام شده است و اکنون این حملات ضد یمنی تشدید شده است. حتی دستگاه‌های اطلاع‌رسانی آمریکایی به تبعیت از سیاست‌های واشنگتن مانع این شده‌اند که اخبار کامل و گسترده از تحولات و تخریب‌ها و مشکلات گریبانگیر مردم یمن به دنیا ارسال شود و افکار عمومی دریابند عربستان چه حملات مرگباری را در این مدت انجام داده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها