مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد علی معلم صبح دیروز با حضور خانواده، سینماگران و علاقه‌مندان به این منتقد و تهیه‌کننده سینما، برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۱۲۵۱۴

به گزارش ایسنا، در ابتدای این مراسم عزیزالله حاجی مشهدی (منتقد) شعری را که برای علی معلم سروده بود، خواند و پس از آن جواد طوسی، رئیس انجمن منتقدان خانه سینما با بیان این‌که امسال چه سالی بود و چه پایان و آخر خط تلخی داشتیم، گفت: استقلال یکی از ویژگی‌های بارز علی معلم بود و او بر پایه همین استقلال و نگاه رفاقتی که داشت، ترکیب متناقضی از «سر تامس‌مور» در «مردی برای تمام فصول»، «مایکل کورلئونه» در «پدرخوانده» و رندی حافظ بود.

در ادامه، مسعود جعفری‌جوزانی با بیان این‌که هر کشوری سرباز و سپهسالار دارد، عنوان کرد: به‌زعم من «علی» یکی از بزرگ‌ترین سپهسالارهای سینمای ایران بود. او جزو اولین کسانی بود که در اوایل دهه 70 و در شرایطی که خیلی‌ها دنبال فیلمسازی می‌رفتند، معتقد بود باید برای سینمای ایران بسترسازی کند.

این تهیه‌کننده و کارگردان افزود: علی معلم می‌گفت سینما فقط کلمه نیست بلکه تصویر است. برای همین به «دنیای تصویر» رسید. علی که جان من بود با همه وجودش برای سینما بسترسازی کرد و احساس می‌کرد باید یک جشنواره مردمی به پا شود تا از عواملی که جریان اصلی را در سینما برپا می‌کنند و نیز آنهایی که به چشم دیگران نمی‌آیند، تقدیر شود. همچنین سعید راد با اشاره به این‌که بارها همراه علی معلم که او را استاد خود می‌داند به بهشت زهرا(س) رفته و گام‌هایش از خاک آلوده شده است، گفت: حیف که خیلی زود، نوبت به او رسید. علی معلم رفیق و دوست بود و برای خرج کردن عشق همیشه دست به جیب بود. وی افزود: من شاهد بودم جشن حافظ را با چه مشقت‌هایی برپا می‌کرد و این درست است که چرا ما همیشه خیلی دیر می‌رسیم. او در حالی از دنیا رفت و من معلمم را از دست دادم که آرزوی ساختن فیلم «کوروش» را داشت.

در ادامه مراسم، حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در مراسم حاضر بود، با اشاره به وجهه مطبوعاتی زنده‌یاد علی معلم گفت: خیلی از سینماگران از ساحت مطبوعات به ساحت سینما رسیده‌اند، اما او ماند و مجله نامداری را طی دو دهه حفظ کرد.

او اضافه کرد: متاسفانه ما در مطبوعات چنین اتفاقی را کم داریم، در حالی‌که او پایمردانه ایستاد و انصافا یک روزنامه‌نگار، مطبوعاتی و مولف بود که باید تلاش کنیم سرمایه‌ای را که بنا نهاده مستدام بماند.

امید معلم، فرزند ارشد زنده‌یاد علی معلم هم با اشاره به این‌که پدرش همیشه به او یادآوری می‌کرده در جشن حافظ جلوی در بیایستد تا اگر مهمانی شناخته نشد با او بدرستی برخورد شود، تصریح کرد: اگر الان اینجا بود، می‌گفت احترام همه باید حفظ شود. می‌دانم تک‌تک شما الان این حس را دارید و من هم دارم، چون قدرش را ندانستم و آدم فکر می‌کند حالا به سن بالا باید برسد. کسی فکر نمی‌کرد او در این سن دیگر نباشد. وی با بیان این‌که اصلا برای چنین شرایطی آماده نبوده، افزود: الان که پدرم اینجاست، می‌توانم بگویم مسیرش را با قدرت ادامه می‌دهم و او همیشه این را از من می‌خواست. این را خطاب به آنهایی که خوشحال هستند، می‌گویم که بدانند مسیر علی معلم توسط فرزندانش و جوان‌هایی که با او همکاری می‌کردند در کنار مادرم ادامه دارد.

پیکر مرحوم علی معلم بعد از تشییع در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها