تقریبا یک دهه قبل کشور اسپانیا به عنوان یکی از مناطق جذاب برای سرمایه‌گذاران بین‌المللی مستغلات بود و به نوعی سهم قابل توجهی از درآمدهای ارزی این کشور را به خود اختصاص داده بود، اما از سال 2008 میلادی به دلیل بحران‌ اقتصادی بین‌المللی ناگهان وارد مرحله‌ای از رکود شد که تاکنون ادامه داشته است، اما ظاهرا شواهدی وجود دارد که بیانگر خروج از رکود مستغلات اسپانیاست، اگرچه برخی معتقدند این حبابی‌است که دوباره برای مستغلات اسپانیا مشکل‌آفرین خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۱۲۴۳۱

کارشناسان اقتصادی در این زمینه می‌گویند با توجه به افزایش 22 درصدی صنعت ساختمان اسپانیا نسبت به سال گذشته میلادی ساخت و ساز در این کشور دوباره رونق گرفته و می‌تواند اقتصاد سرزمین ماتادورها را تقویت کند، اما در جهت مخالف گروه دیگر می‌گویند شکننده بودن اوضاع اقتصادی اسپانیا می‌تواند بازهم مستغلات را با رکود مواجه کند.

شواهدی از رونق دوباره

براساس گزارش‌های منتشر شده بازگشت دوباره سازندگان مستغلات اسپانیا به مزایده‌های فروش تجهیزات ساختمانی فرانسه و هلند، مهم‌ترین نشانه‌ از رونق مجدد ساخت و ساز در اسپانیاست به صورتی که سال گذشته میلادی 1017 سازنده اسپانیایی که به دلیل حباب ایجاد‌شده در مستغلات بازار را ترک کرده بودند، بازهم وارد میدان تولید شده و به دنبال افزایش تولیدات خود برای ارائه به بازار هستند.

بحران اقتصادی در اسپانیا به گونه‌ای بوده است که طی سال‌های 2008 تا 2012 میلادی تقریبا 3/1 میلیون کارگر ساختمانی با تعطیل شدن پروژه‌های ساخت و ساز یک به یک بیکار شده و با چالش‌های معیشتی مواجه شدند، اما ظاهرا از ابتدای سال 2016 میلادی تا به امروز روند افزایشی مجوزهای صادر‌شده جهت ساخت و ساز عاملی بوده که می‌تواند آینده‌ای روشن برای صنعت ساخت و ساز این کشور ایجاد کند.

مسئولان دولتی اسپانیا در این زمینه گفته‌اند تعداد مجوزهای صادر شده برای ساخت و ساز طی دوره یاد شده 64 هزار فقره بوده است که بیشترین تعداد از سال 2011 میلادی در این زمینه بوده است.

دیوید مارتینز، مدیرعامل شرکت ساختمانی آئداس دراین زمینه می‌گوید: روند افزایش مجوزهای صادر شده بسیار خوب است و نکته قابل توجه‌تر این است که سرمایه‌گذاران آمریکایی نیز وارد بازار ساخت و ساز این کشور شده‌اند و در سال 2017 میلادی احتمال عقد قرارداد ساخت 12 هزار واحد مسکونی از سوی آنها بسیار جدی شده است.

مارتینز در ادامه می‌افزاید: اگرچه روند افزایش ساخت‌و ساز‌ها در این منطقه هنوز نسبت به یک دهه قبل یعنی 600 هزار واحد در سال 2006 میلادی قابل مقایسه نیست، اما از 2487 واحد ساخته شده در سال 2012 میلادی صنعت مستغلات اسپانیا توانسته در سال 2015 تعداد 40 هزار واحد تولید را تجربه کند.

 

معاملات تجهیزات هنوز نشانه‌ای از رونق ندارد

مدیرعامل شرکت فروشنده تجهیزات ساختمانی RIJK در اتحادیه اروپا معتقد است؛ اگرچه اخباری مبنی بر رونق مجدد ساخت و ساز در اسپانیا به گوش می‌رسد، اما با توجه به این‌که هنوز تقاضای قابل ملاحظه‌ای از خرید تجهیزات برای ساخت‌و سازهای اسپانیا وارد بازار نشده است، می‌توان گفت سازندگان همواره با احتیاط به بازار نگاه می‌کنند.

وی افزود: به عنوان مثال در سال 2010 میلادی، 176دستگاه جرثقیل سیار از سوی اسپانیایی‌ها خریداری شده بود، اما تقاضا برای خرید این وسیله، سال گذشته میلادی از سوی آنها تنها 20 دستگاه بوده و این روند طی سال گذشته تقریبا بدون تغییر مانده و به همین دلیل دور از واقعیت نیست بگوییم هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است.

این فعال صنعت ساخت و ساز مستغلات در سرزمین ماتادورها تاکید کرد: روند توسعه ساخت‌ و ساز از ابتدای سال 2016 دیده می‌شود، اما این حجم از رونق ساخت و ساز را نمی‌توان به عنوان افق‌های روشن دانست، به این دلیل که براساس آمار سال 2016 میلادی 2000 واحد ساخته شده است و در خوشبینانه‌ترین حالت این تعداد مستغلات تا سال 2020 میلادی به 3250 واحد افزایش خواهد داشت.

وی در ادامه تصریح کرد: شاهد مثال دقیق افق‌های ناروشن این است که یکی از شرکت‌های بزرگ ساختمانی در اسپانیا با توجه به شرایط اقتصادی موجود تصمیم دارد 50 درصد از سهام خود را با ارزشی معادل دو میلیارد یورو واگذار کند.

 

 

 نگرانی‌هایی از آینده

گزارش‌های مرکز آمار اسپانیا از روند افزایش قیمت مستغلات و همچنین فروش املاک در این منطقه بیانگر آن است که رشد 14 درصدی فروش مستغلات در این کشور عاملی برای افزایش قیمت میانگین 5 درصدی در سراسر کشور بوده است، به صورتی که بارسلون با 4/8 درصد و مادرید با 2/5درصد افزایش قیمت، کمترین نوسان را تجربه کرده‌اند.

تحلیلگران مستغلات در این کشور در این زمینه می‌گویند: افزایش قیمت مستغلات با توجه به افزایش تقاضای خرید می‌تواند عاملی در رکود آینده باشد، به این دلیل که فعلا بازار توان پرداخت افزایش قیمت را برای مستغلات ندارد.

از سوی دیگر این افراد درباره مشکلات اقتصادی اسپانیا و عدم پیروی آنها از سیاست‌های اقتصادی اتحادیه اروپا را چالشی برای آینده بازار مستغلات دانسته و عنوان می‌کنند ناتوانی دولت در اجرای پروژه‌های عمرانی باعث شده مصرف سیمان 1/3 درصد کاهش داشته باشد و به دلیل ارتباط مستقیم این ماده با صنعت ساختمان کاملا واضح است که هنوز رونقی ایجاد نشده است. در این زمینه آنتونیو مارتین، رئیس اتحادیه سازندگان املاک در مادرید می‌گوید: برخی با اشاره به افزایش صدور پروانه‌های ساخت معتقدند شرایط و آینده مسکن کاملا روشن است، اما نباید فراموش کنیم پروانه‌های ساخت و ساز صادر شده، اما باید بررسی کنیم ببینیم چند درصد از این پروانه‌ها اجرایی شده‌اند. مارتین معتقد است تاخیر در استارت کارهای ساختمانی شاهدی غیرقابل انکار برای نبود رونق در بازار املاک و مستغلات اسپانیاست؛ چون هنوز صنعت ساختمان اسپانیا در دوران نقاهت است و نمی‌توان انتظار رشد یکباره از آن داشته باشید. اگرچه افزایش هزینه ساخت نیز تاثیر قابل توجهی در موفقیت یا شکست خروج صنعت مستغلات از رکود دارد.

منبع: بلومبرگ فوریه 2017

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها