یکی از اتفاقات مهم سال 95، ارتحال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود. در مورد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و همراهی‌ ایشان با رهبر معظم انقلاب باید گفت ایشان جزو نوادر شخصیت‌هایی است که رهبر معظم انقلاب فرمودند بعد از ایشان ما دیگر با فردی که این همه فعالیت و خاطره مشترک و اطلاعات مشترک از مسائل و حوادث مختلف داشته باشیم پیدا نمی‌شود.
کد خبر: ۱۰۱۱۹۰۵
همراهی آیت‌الله هاشمی با رهبـر انقلاب

آیت‌الله هاشمی این همراهی را تا روز آخری که در مجمع تشخیص حضور داشتند ادامه دادند. آن روز جلسه‌ای بود برای کمیسیون زیربنایی که در آنجا ایشان توضیحات بسیار روشنی در مورد انتخابات آینده و ریاست‌جمهوری ارائه داده و تاکید کردند که قطعا دولت باید دولتی باشد و با همراهی رهبری کشور پیش برود، ایشان فرمودند همه ما باید برای رهبری در اجرای فرامین ایشان یک پیرو باشیم و این ویژگی را تا آخرین لحظه زندگی خود حفظ کردند. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در کار علمی هم زمان بسیاری را صرف کرده بودند و کتاب‌های ترجمه‌ای مثل سرگذشت فلسطین توسط ایشان صورت گرفت و بسیار مورد استقبال واقع شد. در مورد شخصیت‌های ملی نیز ایشان در مورد امیرکبیر مجموعه کتابی را فراهم کردند که کتاب پرطرفداری بود. همچنین در دوره زندان، ایشان تفسیر راهنما را شروع کردند که در این اواخر هم به پایان رساندند و از طرفی هم کارنامه روزانه‌ای برای خودشان نوشتند که یک مسئول در روز چقدر می‌تواند کار کند و چه کارهایی انجام دهد که نسل جوان که خواهان فعالیت است بتواند ظرفیت کاری خود را انتخاب کند.

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی جزو نوادر شخصیت‌هایی بودند که از شروع نهضت امام خمینی(ره) همراه نهضت بودند و در حقیقت جزو روحانیونی بودند که در زمان آیت‌الله بروجردی هم در حقیقت فعالیت‌هایی را داشتند و روشنگری‌ها و تبیین چارچوب‌های نظری اسلامی را برای استقرار حکومت دنبال می‌کردند که نمونه آن انتشار مجله مکتب تشیع در آن دوران است که یکی از بهترین مجلاتی است که در آن زمان منتشر می‌شد. این حلقه‌ای هم که حلقه امام(ره) بودند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یکی از افراد آن حلقه بود که شخصیت‌هایی از جمله رهبر معظم انقلاب، آیت‌الله مشکینی،آیت‌الله امینی، آیت‌الله جنتی و آیت‌الله خزعلی و شخصیت‌هایی از این نوع در بین آنها حضور داشتند. آیت‌الله ربانی‌شیرازی و این مجموعه در طول دوران همراه امام(ره) بودند. در دوره‌ای که امام(ره) در اوج حرکت در داخل کشور و پیگیری نهضت بودند و تا زمانی که به زندان رفتند و سپس از زندان آزاد شدند، تبعید ایشان به ترکیه و سپس استقرارشان در نجف؛ در تمام این مراحل آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی همچنان این خط را با استحکام دنبال می‌کردند و در طول این دوران هم به صورت دائم در حال مبارزه بودند یا در زندان بودند یا در حال فعالیت و تلاش؛ ایشان لحظه‌ای در این زمینه کوتاهی نکردند و شخصیت خطر‌پذیری بودند و زمانی که حوزه‌های فعالیتشان با خطر مواجه می‌شد هرگز ترک نمی‌کردند تا این‌که منجر به پیروزی انقلاب شد.

پس از پیروزی انقلاب ایشان یکی از شخصیت‌هایی بودند که در شورای انقلاب از ارکان بودند و همراه آیت‌الله بهشتی و رهبر معظم انقلاب و سایر شخصیت‌های بزرگی که از انقلاب اسلامی بودند ایشان هم یکی از این شخصیت‌ها بود. از ابتدای تشکیل مجلس قانونگذاری ایشان وارد مجلس شدند، البته در همان زمان شهید باهنر و رهبر معظم انقلاب هم جزو افرادی بودند که وارد مجلس شدند ولی طبق نظر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در همان زمان و به پیشنهاد ایشان همه با ریاست مجلس آیت‌الله هاشمی رفسنجانی موافقت کردند، ایشان رئیس مجلس مقتدری بود که بسیاری از مسائل را تدبیر و اداره می‌کرد، ایشان در دوره جنگ مسئولیت‌های مختلفی را پذیرفتند و این موقعیت و امتحان دیگری بود که ایشان با تمام قدرت و قوت سعی کردند امکانات کشور را برای پیروزی در جنگ فراهم کنند که یکی از آن عملیات‌ها که ایام آن نیز است عملیات والفجر 8 و پیروزی در فاو بود که پیروزی کم‌نظیر و شاید بی‌نظیری بود که در دوره فرماندهی ایشان شکل گرفت. بعد از بحث‌های مربوط به جنگ در زمینه پذیرش قطعنامه و مسائل مربوط به آن ایشان جزو افرادی بودند که بسیار فعال ظاهر شده و سعی می‌کردند حالا اگر قرار است صلحی برقرار شود بتوانند منافع ملی را برای ایران فراهم کنند.

پس از جنگ در زمینه طرح مربوط به تحصیل رزمندگان به ایشان پیشنهاد دادم با وجود این‌که رزمندگان در دوره جنگ امکان مدارس را ترک کردند و به جبهه‌ها رفتند حالا برای ورود به دانشگاه نباید آنچنان به آنها سخت گرفته شود و بعد از جنگ آینده‌شان روشن نباشد؛ بنابراین پیشنهادم این بود که سهمیه‌ای برای رزمندگان قرار دهیم و ایشان بسیار استقبال کردند و این اقدام پیگیری شد و خوشبختانه آنچه امروز به عنوان سهمیه رزمندگان مطرح است جزو طرح‌هایی است که با حمایت و پشتیبانی و استواری ایشان در پیگیری، این امکان فراهم شد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دوره ریاست‌جمهوری تلاش‌های گسترده‌ای برای بازسازی ایران انجام دادند و تلاششان این بود که این کار صورت بگیرد، بعد از پایان دوره ریاست‌جمهوری ایشان در سال 1376 از طرف رهبر معظم انقلاب در ساختار جدیدی که به مجمع داده شد و متکامل‌تر از مجمع قبلی بود ایشان به عنوان ریاست مجمع انتخاب شد و 20 سال ایشان در چهار دوره رئیس مجمع بودند و سیاست‌های اساسی نظیر اصل 44، اقتصاد مقاومتی، سیاست‌های مربوط به حفاظت محیط‌زیست، آب و کشاورزی، پشتیبانی و حمایت از رزمندگان و بسیاری از سیاست‌های اساسی کشور مصوب شد‌. بنابراین اگر تنوع کاری ایشان و خدماتشان را ملاحظه کنیم می‌بینیم شخصیتی‌ است که از نوجوانی وارد حوزه می‌شود و در دوره جوانی بیشترین مبارزات را انجام می‌دهد و در دوره میانسالی مسئولیت‌های بزرگ ملی را به عهده می‌گیرد و در دوره ورود به کهنسالی اداره مجمع که تامین مصالح نظام بوده را به عهده می‌گیرد که می‌تواند اقدام بزرگ و عظیمی را در طول زندگی‌اش انجام دهد.

دکتر علی آقامحمدی - عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

ضمیمه جام سیاست جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها