ناسازگاری و اختلاف میان زوج‌ها، اغلب ناخودآگاه ایجاد و تشدید می‌شود. زوج‌ها بدون این‌که بدانند، طرف مقابل را می‌رنجانند و دلخور و عصبی می‌شوند و به همین‌ دلیل هنگام مشاجره، اشخاص تحریک‌پذیر و حساس ممکن است حرف‌هایی بزنند و رفتارهایی داشته باشند که تا مدت‌ها جبران و ترمیم آن کار ببرد. حل تعارض از مهارت‌های بین فردی است که می‌توان به شیوه‌ای نظام‌مند، از آن برای حل‌وفصل اختلافات بین زوج‌ها استفاده کرد.
کد خبر: ۱۰۰۸۵۳۴

برخی از مهم‌ترین نشانه‌های هشدار در مشاجرات همسران عبارتند از:

1ـ نمی‌توانید با همسرتان درباره موضوعی خاص با آرامش صحبت کنید.

2ـ درباره هر موضوع اختلافی فریاد می‌زنید و به یکدیگر توهین می‌کنید.

3ـ بیشتر اوقات روز با یکدیگر ترشرویی می‌کنید و با همدیگر حرف نمی‌زنید.

4ـ به‌طور مداوم از یکدیگر عصبانی می‌شوید و بی‌دلیل و به مدت طولانی‌مدت با یکدیگر حرف نمی‌زنید.

گام‌به‌گام برای حل تعارض همسران

1ـ ارتباط چشمی خود را حفظ کنید:

وقتی همسر شما حرف می‌زند، به چشم‌هایش نگاه کنید. با این کار نشان می‌دهید به حرف‌های او توجه دارید.

هر دو سه دقیقه یکبار، حرف‌های همسر خود را جمع‌بندی کرده و بازگو کنید. این روش به همسر شما که ممکن است آشفته و عصبی باشد کمک می‌کند به‌آسانی و با اطمینان، احساسات خود را به زبان آورد. استفاده از زبان بدن با حرکت‌هایی مانند تکان سر، او را به حرف زدن تشویق می‌کند.

2ـ آرامش خود را هنگام گفت‌وگو حفظ کنید:

وقتی اختلاف و درگیری اوج می‌گیرد، حفظ آرامش دشوار است. وقتی مشاجره و ردوبدل شدن عبارت‌ها و کلمات نامناسب افزایش می‌یابد و خشم بر دو طرف مستولی می‌شود، نتیجه‌ای جز بروز احساس‌های بد و آسیب دیدن ندارد. بهترین راه برای مهار مشاجره و نزاع، پیشگیری است.

3ـ به یک درک متقابل از همسر خود برسید.

شاید مهم‌ترین عامل در هر رابطه، تحمل است. تحمل، توانایی‌ای است که بسادگی می‌توان به دست آورد و به دیگران نیز منتقل کرد. همچنین، تحمل، به معنای احترام به نیازهای یکدیگر است. برای اجرای موفقیت‌آمیز این نکته باید خودخواهی و غرور را کنار گذاشت و از همدلی و درک متقابل استفاده کرد.

4ـ برای حل مشکل با همسرتان وقت‌شناسی را رعایت کنید:

درخواست‌ها باید در زمان مناسب بیان شود. اگر یکی از زوج‌ها، از همسر خود که مشغول کار است درخواستی کند، پاسخ او به ‌احتمال ‌زیاد از روی حوصله و خوشایند نخواهد بود. زوج‌ها باید زمان مناسبی برای بیان درخواست‌های خود انتخاب کنند.

5 ـ منبع تأمین سوخت عاطفی همسرتان شوید:

مخزن سوخت عاطفی افراد باید با اعتمادبه‌نفس و احساس‌های مثبت پر شود تا انرژی لازم برای زندگی فراهم شود. زوج‌ها، باید برای پر نگه‌داشتن این مخزن به یکدیگر احترام بگذارند، همدیگر را تشویق و کلمه‌های محبت‌آمیز نثار هم کنند.

6 ـ به همسرتان حس امنیت را القا کنید:

به همان میزان که همسر خود را می‌شناسیم، ممکن است از افکار او هم بی‌اطلاع باشیم. هرگز نباید تصور کنیم از همه نیازهای همسر خودآگاهیم و آنها را برآورده می‌کنیم. این امر به ما کمک می‌کند تا از او درباره نیازهایش بپرسیم. نتیجه این کار، القای احساس امنیت و احترام به همسر است.

عطیه رضایی

روان‌شناس بالینی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها