به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حملونقلجادهای با بیان این خبر، افزود: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در راستای حفظ حقوق شهروندان و ایجاد فضای شفاف برای دریافت خدمات، شرکت های مجاز امداد خودروی کشور را در قالب سامانه ای بر خط ثبت کرده است.
جواد هدایتی با اشاره به تاریخچه خدمات امداد خودروها در کشور اضافه کرد: براساس آیین نامه اجرایی تبصره یک ماده 31 قانون رسیدگی به تخلفات که در سال 1391 به تصویب هیات وزیران رسید، ارائه خدمات امدادی خودروها در راه های برون شهری به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و در معابر دورن شهری به وزارت کشور محول شد و این پشتوانه های قانونی باعث شد تا از سال 90 و با تدوین ضوابط و مقررات ویژه امداد خودرو در کشور جدی تر دنبال شود.
وی با بیان این که در سال 93 نیز اصلاحات دیگری بر روی ضوابط خدمات امدادی خودروها انجام شد؛ افزود: براساس ضوابط مربوطه شرکت امداد خودروی واجد شرایط برای دریافت مجوز باید مرکز تماس تلفنی داشته و عموما از ساز و کار قانونی لازم در ارائه خدمات براساس وصول تماس از طریق امدادخواه برخوردار باشد.
هدایتی در این گفت و گو هدف اصلی از راه اندازی سامانه141 را نیز ارائه خدمات و سرویس های مورد نیاز مردم با مرجعیت این سامانه قلمداد کرد و خاطرنشان کرد: در راستای نیل به اهداف اصلی سازمان، خدمات و سرویس های جدید اضافه شدند و از ابتدای سال جاری نیز امکان استفاده از خدمات شرکت های امدادخودروی مجاز در این سامانه منظور گردیده است.
مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حملونقلجادهای افزود: سازمان به قصد شفاف سازی و ایجاد ارتباط مفید و سالم بین امدادگر و امداد خواه، شرکت های مجاز را در سامانه 141 به ثبت رسانده است و ارائه خدمات امداد خودرو در بسترهای ایمن از این حیث حائز اهمیت است که، شرکت های امدادخودرو متفرقه و غیرمجاز افزایش یافته اند و گاهی کارشکنی هایی از سوی آنها صورت می گیرد که به تضییع حقوق شهروندان می انجامد و چون این شرکت ها از سازمان یا مراجع ذی صلاح مجوز نگرفته اند، رصد و کنترلی بر آنها نمی توان داشت و این گونه نمی توان شکایات مردم را پیگیری کرد.
وی یادآورشد: به این طریق ضمن سالم سازی ارتباط بین امداد خواهان و امداد گران خودرو، حمایت قانونی از شرکت های امدادخودروی مجاز صورت می گیرد و محدویت های هم برای فعالیت شرکت های غیرمجاز به وجود می آید.
هدایتی اظهار داشت: اپلیکشن کاملی در خصوص امدادخودرو در حال تهیه و اجراست و در این برنامه تمام موارد اعم از شرکت های مجاز، تعرفه، معرفی امدادگران و... گنجانده شده است و با ابلاغ ایجاد سامانه مدیریت جامع امداد خودرو، شرکت های امداد خودرو ملزم به ثبت اطلاعات کامل شامل امدادگران، خودروهای امدادی و... در آن شده اند.
وی همچنین از تغییر سیاست های دولت و سوق دهی آنها به سمت ارائه خدمات امداد خودور در قالب شرکت های سراسری خبر داد و گفت: با توجه به تجاربی که در این سال ها به دست آمده، ساماندهی خدمات امداد خودرو در قالب شرکت های بزرگی سراسری و کشوری در دستور کار قرار دارد. در این قالب برندسازی کشوری هم صورت می گیرد و امدادخواهان نیز با شناسه های یکسان خود می توانند خدمات امدادی را در کل کشور از یک شرکت دریافت کنند. در عین حال می توان انتظار داشت که در این قالب امکان افزایش خدمات و رشد در شرکت های امدادی نیز صورت می گیرد.
هدایتی در ادامه این آگاهی را به مردم داد که ارائه خدمات کارت اشتراک خودرو یا کارت های امدادی هیچ اجبار قانونی ندارد و دارندگان خودروها مخیر به استفاده یا عدم استفاده از آنها هستند و از آنجا که مدتی است که سازمان با تماس های مکرر مردم مبنی بر تهدیدات شرکت های خدماتی مواجه است که این شرکت ها با تهدید و ایجاد نگرانی هایی از سلب حقوق قانونی، مالکین آنها را تهدید می کنند که باید از خدمات آنها به خصوص خرید کارت های خدمات طلایی استفاده کنند و در صورتی که این کار را نکنند، برخی حقوق شان مانند کارت سوخت از بین خواهد رفت.
مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حملونقلجادهای تاکید کرد: این تهدیدات به هیچ وجه جنبه قانونی ندارد و مالکین خودروها می توانند به صورت اختیاری از خدمات کارت اشتراک استفاده کنند یا این که از این شرکت ها خدماتی نگیرند.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
بازگشت ترامپ به کاخ سفید چه تاثیری بر سیاستهای آمریکا در قبال ایران دارد؟
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
رضا جباری: درگفتوگو با «جام جم»:
بهتاش فریبا در گفتوگو با جامجم: