ایران براساس سیاست‌های جدید صادراتی خود به دنبال دستیابی به صادرات بیش از 20 میلیون تن فولاد تا سال 2025 میلادی است در حالی که اتحادیه اروپا در اقدامی عجیب، ایران را به دامپینگ فولاد در این منطقه متهم کرده است.
کد خبر: ۱۰۰۴۲۲۳
کارشکنی اروپایی‌ها علیه فولاد ایران

انجمن تولیدکنندگان فولاد اروپا موسوم به یوروفر ادعا کرده است، ایران با ارزان‌فروشی در بازارهای صادراتی خود قصد برهم زدن توازن بازار و دستیابی به سهم بازار بیشتر بوده است. به همین دلیل، شکایتی علیه صادرات فولاد ایران در قاره سبز مطرح شده که با توجه به انجام بررسی‌ها قرار است اواخر فروردین 96 نظر این موسسه در این زمینه اعلام شود.

گروهی از فعالان بازار و کارشناسان صنعت فولاد بر این باورند که توسعه صنعت فولاد ایران طی سال‌های گذشته، جایگاه قابل قبولی برای ایران در میان صادرکنندگان فولاد ایجاد کرده که همین روند باعث نگرانی برخی کشورها ازجمله تولیدکنندگان اروپایی شده است و آنها با استفاده از این گونه سیاست‌های ناصحیح قصد ایجاد مشکل در صادرات فولاد ایران را دارند.

موضوع اصلی دامپینگ نیست

سیدنصرالدین ضوئی، مدیر فروش و بازاریابی شرکت ایتالیایی دانیلی در ایران با اشاره به موضوع اتهام دامپینگ فولادی ایران در اروپا به خبرنگار ما گفت: درباره جرایم دامپینگ صادراتی، تجربه چین را داریم. به این ترتیب که اغلب کشورها با افزایش تعرفه واردات محصولات فولادی از چین سعی در کنترل بازار به نفع تولیدات خودشان کردند و حتی آمریکا تا 500درصد افزایش تعرفه داشت.

ضوئی افزود: به طور کلی، بیشترین جاذبه تولیدات ایران در شاخه گرم محصولات تخت فولادی است. به همین دلیل، احتمالا اروپاییان به دنبال کارشکنی برای بازارهای صادراتی ایران در این محصول هستند.

این کارشناس بازار فولاد معتقد است، اگر به جایگاه جهانی ایران درباره تولید صادرات محصولات فولادی ایران توجه داشته باشیم، می‌بینیم در میان کشورهای تولیدکننده، ایران با 17 میلیون تن تولید در مقام چهاردهم جهان قرار دارد، اما ایران تنها دو میلیون تن صادرات فولاد دارد که نیمی از آن به اتحادیه اروپا صورت گرفته است. بنابراین حجم صادرات فولاد ایران چنان نیست که دامپینگ آن مشکلاتی برای تولیدکنندگان داخلی اروپا ایجاد کند. به همین دلیل ظاهرا تصمیم اخیر اروپا علیه ایران دلیلی غیر از مشکلات یاد شده دارد.

مدیر فروش و بازاریابی دانیلی در ایران درباره گزارش تهیه شده توسط یوروفر گفت: با در نظر گرفتن موارد و سیاست‌های اقتصادی اروپا حتی قبل از اعلام نظر یوروفر، برخی کشورهای اروپایی تعرفه 30 درصدی برای فولاد تخت گرم ایران در نظر گرفته و آنهایی هم که تعرفه در نظر نگرفته‌اند، میزان خریدهایشان را بسیار کاهش داده‌اند.

ضوئی درباره آثار سوء صدور حکم علیه فولاد ایران توسط اروپا معتقد است این کار می‌تواند سبب از دست رفتن بازارهای صادراتی ایران در این محصولات شود.

وی افزود: با توجه به توانمندی و پتانسیل موجود در ایران، هزینه تمام شده محصولات اروپایی بسیار بالاتر از ایران است که همین بهانه باعث شده، بعضا شاهد کارشکنی‌هایی علیه فولاد ایران باشیم. بنابراین اروپایی‌ها با این گونه اتهامات به دنبال قطع واردات فولاد از بازار ایران و خاورمیانه هستند.

ضوئی به جام‌جم گفت: اگر ثابت شود،‌ ایران در این بخش دامپینگ کرده، بازارهای صادراتی خود را که با مشکل به دست آورده، با توجه به تعرفه‌های سنگین از دست خواهد داد و رقبای ایران جای کشورمان را خواهند گرفت که اتفاق مناسبی برای سیاست‌های توسعه فولاد ایران در آینده نیست.

ایران، تهدیدی برای فولادسازان اروپایی

کارل تاچلت، مدیر روابط خارجی و تجاری یوروفر درباره افزایش سهم بازار ایران در قاره سبز گفت: با توجه به افزایش صادرات فولاد ایران به اتحادیه اروپا، این کشور در حال تبدیل شدن به یکی از تهدیدهای فولادی در قاره سبز بعد از چین و هندوستان است.

تاچلت معتقد است، ایران با استفاده از سیاست اعمال تعرفه‌های صادراتی بر سنگ‌آهن همانند هندوستان به دنبال افزایش توان رقابت قیمت محصولات در بازارهای خارجی است و همین روند می‌تواند عاملی برای تحکیم جایگاه صادراتی ایران به قاره سبز باشد.

به گفته این مقام مسئول در گروه تجارت فولاد اروپا، پس از آن که صادرات فولاد ایران طی سال‌های 2013 تا 2016 حدود هشت برابر افزایش یافته، واردات فولاد از ایران به جدیدترین تهدید برای شرکت‌های فولادسازی اروپایی تبدیل شده است. وی معتقد است، صادرات فولاد ایران به اروپا به بیش از یک میلیون تن در سال رسیده و این کشور با 9/1 میلیون تن پس از چین و هند به سومین تأمین‌کننده بزرگ فولاد اروپا تبدیل شده است. این در حالی است که چین در سال 2016 میلادی 7/5 میلیون تن فولاد به اروپا صادر کرده است.

مدیر روابط خارجی و تجاری یوروفر گفت: با توجه به این که تولیدکنندگان فولاد اروپا مجبور به واردات سنگ آهن از کشورهای خارجی هستند، باید از سوی مقامات اروپایی مورد حمایت قرار گیرند تا در رقابت با صادر کنندگان کالا به اروپا قدرت رقابت داشته باشند.

ادعای دامپینگ ایران جای نگرانی ندارد

از سوی دیگر سیدمحمد فاطمیان، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت از نبود نگرانی درباره اتهام دامپینگ برای فولادسازان ایرانی خبر داد و گفت: این ادعایی است که باید اثبات شود و ما از آن نگران نیستیم و معتقدیم این ادعا واقعیت ندارد.

فاطمیان افزود: فولاد مبارکه با همکاری وزارت صنعت، مدارک و مستنداتی دال بر نقض دامپینگ آماده می‌کنند و تا این لحظه اتفاق خاصی در این زمینه نیفتاده و آن طور که مسئولان این شرکت اعلام کرده‌اند، جای نگرانی درخصوص این موضوع نیست و تنها می‌توان منتظر ماند و دید، نتیجه بررسی این ادعا به کجا خواهد رسید.

این مقام مسئول تاکید کرد: تمام کشورها به دنبال توسعه بازار خود هستند و روش‌های مختلفی برای توسعه و حفظ این بازار دارند. در این میان، کشورهای رقیب برای کسب جایگاهی در این بازارها به راه‌های زیادی همچون بیان این گونه ادعاها متوسل می‌شوند تا شاید از طریق اعمال تعرفه‌های ترجیحی یا قوانین ضد دامپینگ بازار را به دست بگیرند.

شیطنت تازه اروپا

محمدرضا منصوری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به خبرنگار ما گفت: برخوردهای دوگانه غربی‌ها تازگی ندارد و هر زمان احساس می‌کنند پیشرفتی در صنایع ایران ایجاد شده، با شیوه‌های مختلف مثل تحریم، دنبال ایجاد اخلال در آن هستند که یکی از آنها پیش‌کشیدن بحث دامپینگ است.

منصوری افزود: کشورهای مختلفی مثل چین در بخش‌های گوناگون اقتصادی مشغول دامپینگ هستند، اما چطور اروپایی‌ها در برخورد با آنها ملاحظات دیگری دارند و وقتی صحبت از توانمندی‌ ایران به میان می‌آید، خواستار اجرای دقیق قانون هستند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: نمایندگان مجلس بخصوص کمیسیون صنایع در این زمینه واردعمل خواهد شد و مانع کارشکنی تازه غربی‌ها علیه صنعت فولاد ایران خواهد شد. وی معتقد است، پیشر‌فت‌های فولادی ایران طی چند سال اخیر و همچنین اهداف تعیین شده در توسعه این صنعت زیربنایی، عامل تقویت توان صادراتی ایران بوده و برخلاف آنچه غربی‌ها ادعا می‌کنند که از همکاری مشترک استقبال می‌کنند و علاقه به گسترش روابط تجاری با ایران دارند، می‌بینیم در عمل شیوه دیگری را پیش گرفته‌اند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس به خبرنگار ما گفت: امتیاز منابع طبیعی و همچنین انرژی ارزانقیمت باعث شده در شرایط فعلی محصولات صادراتی ایران با قیمت‌ بسیار مناسب در بازارهای خارجی عرضه شود، اما برای جلوگیری از دستیابی ایران به سهم بازار بیشتر، غربی‌ها به این فکر افتاده‌اند که مانع شوند تا منافع خودشان تأمین شود. منصوری با اشاره به توانمندی ایران در بخش تولید مس افزود: متخصصان ایرانی با استفاده از شیوه‌های بسیار نوین و فناوری‌های پیشرفته در برخی صنایع فلزی مثل مس در جایگاه مناسب بین‌المللی قرار دارند. همین موضوع باعث ایجاد حسادت شده و به دنبال کارشکنی‌های مختلف برای صنایع دارای مزیت ایران مثل صنایع فلزی و فولاد رفته‌اند که مسئولان و سیاستگذاران با استفاده از قوانین موجود باید مانع این کارشکنی شوند، اگرچه مجلس هم در این زمینه کوتاه نخواهد آمد.

عماد عزتی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها