واکنش فرمانده یگان حفاظت محیط زیست دماوند به اظهارات نعمت‌زاده

آقای نعمت‌زاده! اگر گورخر تکثیر کنید، من هم خودرو می‌سازم؛ البته با کیفیت!

اظهارات روز گذشته نعمت‌زاده مبنی بر اینکه وجود ۴ گورخر در منطقه بهرام گور نباید مانع معدنکاوی در این منطقه شود، انتقادات بسیاری را به همراه داشت که نامه سرگشاده عباس میرزاکریمی خطاب به وزیر دولتی که خود را محیط زیستی می‌نامد یکی از آنهاست.
کد خبر: ۱۰۰۱۴۷۴
آقای نعمت‌زاده! اگر گورخر تکثیر کنید، من هم خودرو می‌سازم؛ البته با کیفیت!

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از تسنیم، اظهارات روز گذشته محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در بیست و یکمین جلسه هیأت نمایندگان اتاق ایران مبنی بر اینکه وجود 4 گورخر در منطقه بهرام گور نباید مانع معدنکاوی در این منطقه شود، انتقادات بسیاری را در میان فعالان و مسئولان محیط زیست به همراه داشت که نامه سرگشاده عباس میرزاکریمی رئیس اداره و فرمانده یگان حفاظت محیط زیست شهرستان دماوند خطاب به وزیر دولتی که خود را محیط زیستی می‌نامد یکی از آنهاست.
در این نامه، وزیر صنعت، معدن و تجارت دعوت به حضور در «طرح ملی ساعتی با محیط‌ بان» شده است. طرحی که همزمان با آغاز سال تحصیلی 96-95، با هدف ارتقای سطح آگاهی‌های محیط زیستی دانش‌آموزان و آشنایی با وظایف محیط بانی و مناطق حفاظت شده در استان‌های مختلف کشور به اجرا در آمده است.
متن این نامه به شرح ذیل است:

باسمه تعالی

"نامه سرگشاده"

مورخه ٩٥/١١/٢٤

به جناب آقای مهندس نعمت زاده وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت

از: محیط بان دماوند

موضوع: درخواست اجرای «طرح ساعتی با محیط‌ بان» در وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت

با سلام

احتراماً اظهارات جنابعالی را در اخبار 20:30 در خصوص لزوم معدنکاوی در منطقه بهرام گور و تکثیر و پرورش گورخر ایرانی توسط معدنکاران مشاهده کردم!!

با عنایت به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست این روزها در مدارس ابتدائی به طور جدی در حال اجرای «طرح ساعتی با محیط‌ بان» به منظور ارتقاء فرهنگ و دانش محیط زیستی دانش‌آموزان است متاسفانه پس از مصاحبه جنابعالی متوجه شدم که ما در سازمان حفاظت محیط زیست چقدر از قافله اطلاع رسانی و فرهنگ سازی محیط زیست در جامعه عقب هستیم! چرا که انتظار نمی‌رفت پس از فرمایش مقام معظم رهبری در اسفند ماه ١٣٩٣ و ابلاغ سیاست های کلی نظام در خصوص حفظ محیط زیست شاهد چنین مصاحبه ای باشیم!!

لذا استدعا دارم دستور فرمایید «طرح ساعتی با محیط‌ بان» در آن وزارتخانه نیز با حضور حضرتعالی به اجرا درآید!! در غیر این صورت بعید نیست که اینجانب نیز عن قریب، در خصوص افزایش تولید و البته ارتقاء کیفیت خودرو مصاحبه‌ای مشابه داشته باشم، و یا در صورت اقدام آن وزارتخانه نسبت به تکثیر گورخر، من هم نسبت به ساخت خودرو اقدام نمایم؛ البته از نوع با کیفیت!

با احترام،
عباس میرزاکریمی
محیط بان دماوند

محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته در بیست و یکمین جلسه هیأت نمایندگان اتاق ایران با بیان اینکه در هیچ جای دنیا این گونه نیست که فعالیت معدنی به خاطر حفاظت از محیط زیست انجام نشود گفت: یکی از مناطقی که از نظر آهن و مس ارزشمند است منطقه بهرام گور است که سازمان حفاظت محیط زیست روی آن دست گذاشته و اجاره معدنکاوی نمی‌دهد. من خودم رفتم و آنجا را دیدم. یک بیابان است که حالا در گوشه‌ای 4 تا گورخر هم هست. می‌گوییم اینجا را بدهید به معدنکار. معدنکار، گورخرها را هم تکثیر می‌کند تا جایی که کشور پر از گورخر شود. اما سازمان حفاظت محیط زیست مخالفت می‌کند و می‌گوید بخش خصوصی گورخرهای ما را از بین می‌برد.

گفتنی است منطقه حفاظت‌شده بهرام گور منطقه‌ای حفاظت‌ شده در شرق استان فارس و شمال شرقی شهرستان نی‌ریز است که در سال 1351 خورشیدی بنیان‌گذاری شده و چهل هزار و هشتصد هکتار مساحت دارد.

منطقه حفاظت‌شده بهرام گور، زیستگاه گونه‌های ارزشمند جانوری دیگری مانند سیاه‌گوش و گربه جنگلی، کفتار، گرگ، روباه، گراز، کل و بز، قوچ و میش، جبیر، گراز، کبک، زاغ بور، هوبره، تیهو، باقرقره و انواع پرندگان شکاری است اما اهمیت ویژه این منطقه از آن رو است که یکی از دو زیستگاه بازماندگان نسلی رو به انقراض در ایران به شمار می‌رود: گورخر ایرانی.

گورخر ایرانی زیرگونه‌ای از گورخر آسیایی است که به شدت در معرض خطر انقراض قرار دارد و تنها حدود 600 رأس از آن در حیات وحش باقی مانده‌است. گورخر آسیایی در گذشته از جمعیت بسیاری در خاورمیانه، آسیای میانه و چین برخوردار بود اما اکنون نسل آن در اغلب مناطق منقرض شده و از زیرگونه ایرانی تنها دو جمعیت کوچک در منطقه خارتوران شاهرود و بهرام گور استان فارس باقی مانده‌است.

میرزاکریمی همچنین با انتشار تصویر زیر در فضای مجازی، انتقاد خود را نسبت به اظهارات نعمت زاده به نمایش گذاشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۱
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۵
۰
۰
محیط بان گرامی همانطور كه خودرو تولید داخلی بعد از مدتی با واردات قطعات بی كیفیت چینی تولید شد بعد از مدتی گور خر از چین وارد مكنیم سودش بیشتره ؟!
حمید
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۵
۰
۰
البته وزیر بااین سن وسال بعیدنیست همچین حرفی بزنه
بینام
United Kingdom
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۵
۰
۰
این اقا یك حس ششم از نوع لرزه نگار ولرزاننده دارد كه بوی بعضی فلزات را در عمق 2كیلومتری میتواند تشخیص دهد. ولی قول میدهم هرگز با سرمایه شخصی حاضر به هیچ كاری نیست.پول پول دولتست اگر گرفت كه جیب هایشان پر میشود اگر نشد به جهنم ازجیبش كه نرفته.برای ساختن سد مهاباداز13كیلومتر پائینترتا15كیلومتربالاتر به عمق300متر300حلقه چاه نمونه برداری خاك شدودر یوگوسلاوی ازمایش گردید وپس از تایید سد ساخته شد.كاری كه هرگز تكرارنشد.
جلال
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۵
۰
۰
دمش گرم آقا دمش گرم
alireza
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۵
۰
۰
زیستگاه این همه موجودات بی زبان رو می خواهید از بین ببرید اقای وزیر .
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۵
۰
۰
بخدا این خودرو سازی رو بدن به یگان پدافند موشكی ارتش. ببین چنان پرایدی بسازه كه از قدرت و سرعت بزنه رو دست بوگاتی.
نادر
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۵
امر دیگه ای باشه برادر؟
لیلا
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۵
۰
۰
خدا به داد مردم برسه با این ماشین های بی كفیت و گران
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۵
۰
۰
توی حرف همه دانشمند هستن ولی به عمل برسه واكس هم نمیتون بزنن
نجم
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۵
۰
۰
گورخر به چه دردی میخوره.اگه اسب بود بازم خوب بود.منقرضش كنید بابا.خودرو هم خوبه عادت كردیم به همینا لطفا دیگه كیفیتشون رو نبرید بالا.
شهرام
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
۰
۰
فكر میكنم آقای میرزا كریمی بدرستی مطلب را بیان كرده اند . حفظ محیط زیست برای بقای دراز مدت كشورمان لازم است بد نیست مسئولین ما بیاموزند كه به سایر فعالیتها نیز با دیده احترام بنگرند نه با تحقیر و كوچك شماری زحمات دیگران . این مطلب نشان میدهد وزیر ما فقط در مراسم رسمی در مدارس و دانشگاهها سخنرانی میكند و خودش هیچ اعتقادی به سخنان خود كه در جمع دانش آموزان در دهه مبارك فجر و هفته دولت هر سال بیان میكند ندارد و لازم است در ارتباط با حفظ محیط زیست چند ساعتی را بازآموزی نماید . ضمنا آقای نعمت زاده فكر میكنید معدنكار آنقدر توان و تخصص دارد كه یك منطقه را پر از گورخر نماید ؟ كه اگر چنین است سازمان محیط زیست را بعنوان یك دستگاه تخصصی كه در 45 سال نتوانست چنین كند تعطیل كنیم !!!!!!!

نیازمندی ها