جهانگیری در واکنش به مقامات آمریکایی:

می‌گویند اگر دست از موشک برندارید تحریم می‌کنیم

اولین واکنش کره‌شمالی در برابر رئیس جمهور جدید آمریکا

محک ترامپ با موشک بالستیک

دونالد ترامپ از زمان آغاز به کار خود در کاخ سفید تهدیدها و اظهارات فراوانی در مورد کشورهای مختلف بیان داشته است. با این حال کره‌شمالی از جمله کشورهایی بوده که نامش کمتر در اظهارات و گفته‌های ترامپ به چشم می‌خورد. تنها واکنشی که ترامپ طی این مدت داشته این بود که واشنگتن به دقت تحرکات پیونگ یانگ را تحت کنترل دارد. در همین حال و در بحبوحه سفر شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن به آمریکا و دیدار با ترامپ، رسانه‌ها از شلیک یک موشک بالستیک از سوی کره‌شمالی خبر دادند؛ موضوعی که به عقیده کارشناسان در شرایط کنونی بیشتر برای محک زدن سیاست رئیس‌جمهور جدید آمریکا در قبال شبه‌جزیره کره است.
کد خبر: ۱۰۰۱۲۶۶

بنا به اعلام خبرگزاری رسمی کره‌جنوبی یونهاپ، ستاد مشترک ارتش این کشور اعلام کرد که صبح دیروز به وقت محلی، کره شمالی از مکانی در استان پیونگان یک فروند موشک بالستیک به سمت دریای ژاپن شلیک کرده است.

یک مقام آگاه نظامی در این رابطه به این خبرگزاری گفت: ارتش هم‌اکنون درحال بررسی این مساله است که آیا موشک شلیک شده از نوع موشک‌های بالستیک بلندبرد «موسودان» بوده است یا نه. گفته می‌شود موشک‌های موسودان بردی نزدیک به 3000 کیلومتر دارند. البته چند ساعت بعد بررسی‌های کارشناسان نظامی کره‌جنوبی نشان داد که موشک آزمایش شده از نوع موشک‌های میان‌برد «نودونگ» بوده است که بردی حدود 800 مایل دارد.

واکنش‌های متفاوت ترامپ و پنتاگون

با توجه به انجام این آزمایش موشکی در زمان دیدار (نخست‌وزیر ژاپن از آمریکا) یکی از دشمنان اصلی کره‌شمالی، بسیاری منتظر نوع واکنش ترامپ به این اقدام بودند. نکته تعجب‌آور این بود که نوع واکنش رئیس‌جمهور آمریکا با وزارت دفاع این کشور متفاوت بود. به گزارش سی.ان.ان، ترامپ که میزبان شینزو آبه در فلوریداست هنگامی که روبه‌روی دوربین خبرنگاران قرار گرفت، از پاسخ گفتن به پرسش خبرنگار درباره آزمایش موشکی کره‌شمالی خودداری و تنها به گفتن جمله «خیلی تشکر می‌کنم»، بسنده کرد. این درحالی است که کاخ سفید اعلام کرد از این آزمایش موشکی آگاهی دارد.

به عقیده کارشناسان، دولت آمریکا قصد دارد با رویکردی خیلی محتاطانه با این موضوع برخورد کند.

گرچه رئیس‌جمهور آمریکا و مقامات کاخ سفید از اظهارنظر رسمی دراین باره خودداری کردند، اما پنتاگون به این مساله واکنش نشان داد و اعلام کرد این موشک که تا زمان اصابت به دریای ژاپن رهگیری شد، هیچ تهدیدی علیه آمریکای شمالی محسوب نمی‌شد. در بیانیه پنتاگون آمده است آمریکا به همکاری نزدیک با متحدان برای حفظ امنیت، کاملا پایبند است.

بسیاری بر این باورند که این آزمایش موشکی برای محک زدن ترامپ بوده است. در همین زمینه، وزارت دفاع کره‌جنوبی در بیانیه خود اعلام کرد که گمان می‌رود هدف از آزمایش موشکی پیونگ‌یانگ به رخ‌کشیدن توان نظامی بوده است. در همین رابطه یک مقام آمریکایی نیز به رویترز گفت: دولت ترامپ احتمالا گزینه‌های مختلفی از جمله اعمال تحریم‌های بیشتر علیه کره‌شمالی را مورد بررسی قرار می‌دهد، تسریع در روند استقرار سامانه دفاع موشکی در شبه‌جزیره کره و افزایش تجهیزات دریایی و هوایی در کره جنوبی نیز احتمالا از سایر گزینه‌های واشنگتن خواهد بود.

تکاپوی سئول و توکیو

به دنبال این آزمایش موشکی، مقامات کره‌جنوبی و ژاپن نیز به تکاپو افتاده و خواستار برخورد بین‌المللی با کره‌شمالی شده‌اند. در همین رابطه، فومیو کیشیدا وزیر خارجه ژاپن روز گذشته در سخنانی گفت: توکیو از شورای امنیت انتظار دارد که پیام قاطعی را به کره شمالی بفرستد، زیرا این اقدام پیونگ‌یانگ نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل به شمار می‌رود. نخست‌وزیر ژاپن هم اقدام اخیر کره شمالی را کاملا غیرقابل تحمل خواند و گفت که با ترامپ در خصوص تحکیم ائتلاف میان ژاپن و آمریکا اتفاق نظر دارد.

کاخ ریاست جمهوری کره‌جنوبی نیز اعلام کرد در جریان گفت‌وگوی تلفنی بین مایکل فلین مشاور امنیت ملی آمریکا با کیم کوان جین همتای کره‌ای وی، دو طرف موافقت کردند تا همه گزینه‌های ممکن برای متوقف کردن اقدامات تحریک‌آمیز کره شمالی را مورد بررسی قرار دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها