جام‌جم گزارش می‌دهد

غربت نمایشگاه بین‌المللی گردشگری

دهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری این روزها در پایتخت در حال برگزاری است؛ نمایشگاهی که گرچه 21 کشور جهان نیز در آن حضور دارند و به مثابه ایرانی کوچک است، اما به نحوی کاملا غریبانه و در سکوت نسبی و نبود تبلیغات کافی درحال برگزاری است.
کد خبر: ۹۹۹۶۲۱
غربت نمایشگاه بین‌المللی گردشگری

به گزارش جام‌جم، نمایشگاه بین‌المللی گردشگری که تا فردا 21 بهمن در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی برپا خواهد بود، فرصتی است برای آشنایی بیشتر با ایران؛ با گوشه گوشه‌اش، با فرهنگ و آداب و رسوم و جاذبه‌های گردشگری و صنایع دستی و خوراک و پوشش مردمانش که البته با همت نمایندگان این مردم از تمام استان‌های کشور به نمایش گذاشته شده است.

نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تنها رویداد رسمی کشور در حوزه گردشگری است که در تقویم سازمان جهانی گردشگری WTO نیز به ثبت رسیده است.

اگرچه مهم‌ترین و اولین هدف برپایی این نمایشگاه، شناسایی زمینه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری داخلی و خارجی است، اما همان‌طور که زهرا احمدی‌پور، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان گردشگری در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه ابراز کرد، می‌تواند در جهان پرآشوب و نیازمند آرامش امروز، راهی برای برقراری صلح و دوستی در دنیا و امنیت پایدار در منطقه از طریق توسعه گردشگری باشد.

غربت نمایشگاه امسال

نمایشگاه گردشگری امسال در 40هزار متر مربع فضا و 11 سالن طی چهار روز برگزار می‌شود و قرار است در این بازه کوتاه، صنایع‌دستی استان‌ها، پوشش، خوراک، آداب و رسوم و موسیقی محلی مردم هر منطقه و همچنین جاذبه‌های تاریخی گردشگری‌شان را در غرفه‌هایی که به همین منظور تعبیه شده است، به نمایش بگذارد. فرصتی که نه‌تنها برای استان‌های مختلف و صاحبان صنایع دستی مغتنم است، بلکه برای بازدیدکنندگانی که می‌خواهند با کشور خودمان و حتی جاذبه‌های دیگر کشورهای شرکت‌کننده آشنا شوند و در روند این آشنایی شاهد روند توسعه گردشگری باشیم، فرصتی بسیار مناسب خواهد بود. اما ظاهرا یک جای کار کمی می‌لنگد، که این چالش را هم می‌توان از آمار اندک گردشگرانی که در محوطه نمایشگاه حضور دارند، بخوبی دریافت.

از آنجا که ورودی نمایشگاه مبلغ ناچیز 2000 تومان است، انتظار می‌رفت حداقل در دومین روز نمایشگاه، تعداد بازدیدگنندگان از چنین نمایشگاه بزرگی که از زیبایی و جذابیت خاصی هم برخوردار است، چشمگیر باشد؛ در حالی که بازدیدکنندگان اندک بوده و با کمی دقت می‌توان دریافت که بیشتر مردم حاضر در نمایشگاه، خود غرفه‌داران و اهالی برگزارکننده ویژه‌برنامه‌های نمایشگاه هستند. این درحالی است که همین افراد هم بیشتر در محل اجرای موسیقی‌های محلی و جایگاه عرضه خوراکی‌های محلی به چشم می‌خورند و در سالن‌هایی چون سالن صنایع دستی پرنده هم پر نمی‌زند.

حتی اجاره غرفه‌ها هم در نمی‌آید

یکی از غرفه‌داران که در سالن صنایع‌دستی غرفه فروش زیورآلات سنتی دارد، در این باره به جام‌جم می‌گوید: با این شرایط و تعداد کم بازدیدکنندگان احتمالا حتی نمی‌توانیم هزینه اجاره‌ای که برای غرفه پرداخته‌ایم را دربیاوریم.

وی که یک میلیون و 500 هزار تومان برای غرفه 9 متری‌اش پرداخته است، می‌افزاید: تعداد محدود چهار روز برگزاری نمایشگاه و همچنین ساعت محدود نمایشگاه که تا ساعت 16 است و البته با اعتراض غرفه‌داران به ساعت 18 رسید، باعث می‌شود که شمار بازدیدکنندگان از نمایشگاه و به دنبال آن فروش غرفه‌داران بشدت کاهش یابد.

تبلیغات اندک و ناکافی

در همین حال مهم‌ترین دلیلی که می‌توان آن را عامل تعداد کم بازدیدکنندگان از نمایشگاه دانست، تبلیغات کم و اطلاع‌رسانی نه‌چندان جامع و فراگیر درخصوص این نمایشگاه بین‌المللی است، درحالی که نمایشگاه‌هایی چون نمایشگاه کتاب از چنان تبلیغاتی برخوردارند که حتی آنها که اهل کتاب و کتابخوانی هم نیستند، حتی شده برای قدم زدن در محوطه نمایشگاه و گذران یک روز خوش، راهی آن می‌شوند.

اما نمایشگاه گردشگری که قرار است افق توسعه و رونق اقتصادی کشور را نشان دهد، کمتر تبلیغات و بازدیدکننده‌ای دارد. مرتضی رحمانی‌موحد، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این باره به جام‌جم می‌گوید: ما از طریق ده بیلبورد در سطح شهر اطلاع‌رسانی کرده‌ایم که در مجموع 300 میلیون تومان برایمان هزینه داشته، اما این بیلبوردها بسیار کم است و تبلیغات بیشتر، پول بیشتری می‌خواهد که صاحبان بیلبوردها آن را طلب می‌کنند. رسانه‌ها هم برای پوشش این رویداد مهم فرهنگی بدون هزینه حاضر به همکاری با ما نبودند.

رونمایی از لوگوی انجمن توسعه گردشگری ورزشی

روز گذشته و در حاشیه دهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری از لوگوی انجمن توسعه گردشگری ورزشی با حضور مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و زهرا احمدی‌پور، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رونمایی شد.

از آنجا که حوزه ورزش از ظرفیت‌های بسیاری برای جذب گردشگر برخوردار است، توجه به آن در کنار توجه به سایر حوزه‌های گردشگری یعنی گردشگری طبیعی، تاریخی و مذهبی احساس می‌شد که با آغاز همکاری و همراهی دو وزارت ورزش و سازمان میراث فرهنگی می‌توان به استفاده از این ظرفیت مغفول نیز امیدوار بود. مرتضی رحمانی‌موحد، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری درحاشیه این مراسم رونمایی یادآور شد که تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان میراث فرهنگی و وزارت ورزش در دوره روسای سابق دو نهاد به امضا رسید و با تاکید رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی، اجرای آن سرعت گرفت.

فاطمه مرادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها