تحلیل سفر شمخانی به دمشق از نگاه دکتر نقیب زاده در گفتگو با جام جم آنلاین:

انتقال نشست آستانه به دمشق راهبردی سنجیده/ ترکیه هیچگاه بقا اسد را برنمی‎تابد

در گفتگو نوذر شفیعی با جام جم آنلاین مطرح شد:

نقطه پایانی بر میلیتارسیم معارضان سوری

یک کارشناس سیاسی ریشه بحران‎های داخلی سوریه را در عدم توسل به راه‎های دموکراتیک دانسته و اعتقاد دارد باید مخالفین یک دولت بوسیله شیوه‎های مسالمت آمیز مباحث خود را مطرح کنند.
کد خبر: ۹۸۹۸۴۸
نقطه پایانی بر میلیتارسیم معارضان سوری

«نوذر شفیعی» با ذکر این مطلب، در خصوص شروط مخالفان سوری برای شرکت در نشست پیش روی آستانه مبنی بر حذف اسد از قدرت در گفتگو با جام جم آنلاین گفت: اگر گروهی از حاکمیتی ناراضی است باید با حضور در انتخابات از طریق رأی دهی، نظر مردم در مورد خود را مشخص کند.

وی در ادامه تصریح کرد: الگوهای دموکراتیک در سطح بین‎الملل به این دلیل مطرح شده‎اند که نیروهای سیاسی در پرتو زور امکان دستیابی به قدرت را نداشته باشند.

وی با اشاره به میلیتاریزه (نظامی گری) شدن مناقشات سوریه بدست معارضان اسد ابراز داشت: امروز راهبرد نظامی مخالفان سوری در برابر نظامیان دولتی با شکست مواجه شده، از این رو آنها باید برای برون رفت از اختلافات به حضور در سر میز مذاکره تمکین کنند.

این کارشناس سیاست خارجی با غیر منطقی خواندن شرط معارضان برای شرکت در مذاکرات آتی راجع به کناره گیری بشار اسد، خاطر نشان کرد: شرط مذکور دقیقا به مثابه این می‎ماند که رییس جمهور سوریه هم برای نشستن بر کرسی مذاکره از عدم حضور برخی گروه‎ها سخن بگوید که این نوع بازی حاصل جمع جبری صفر را به همراه خواهد داشت.

شفیعی با تأکید بر رد ادعای معارضان دولت دمشق برای شرکت در نشست آستانه قزاقستان، تنها راه حل مشکلات سوریه را برگزاری انتخابات آزاد آن هم در موعد مقرر خود دانست و یادآور شد: اگر مردم به حذف بشار اسد رأی دادند، در چنین وضعیتی وی باید از قدرت کنار رود و چنانچه شهروندان به بقاء رییس جمهور فعلی نظر مثبت داشتند آنگاه پاسخ معادله قدرت روشن است.

وی نقش مردم در تعیین سرنوشت سیاسی سوریه را مهم و برجسته برشمرد و تصریح کرد: وقتی از مذاکره سوری سوری سخن می‎گوییم به معنای آن است که مذاکرات مبتنی بر خاستگاه اجتماعی سوریه تعریف می‎شود.

عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با نگاهی به ابعاد مذاکرات بحران سوریه اظهار داشت: معارضان خارجی که در کنار مخالفان داخلی این کشور مشغول جنگ با دولت و مردم هستند، حتما باید از صحنه سیاسی منطقه خارج شده و تنها معارضین داخلی طرف مذاکره قرار گیرند.

این تحلیلگر سیاسی، راهکارهای دیپلماتیک را تنها مسیر منتج به نتیجه ارزیابی کرد و افزود: با چنین فرمولی طرفین در مسیر جنگ گام برنداشته و از انباشت بحرانی جدید روی سایر بحرانها جلوگیری می‎شود.

شفیعی پیشنهاد اخیر جمهوری اسلامی دال بر انتقال مکان مذاکرات سوریه از آستانه به دمشق را مطلوب دانست و گفت: ایران با این درخواست محوریت مذاکرات سوری سوری را تعقیب کرده و تهران همچنان تلاش دارد با محوریت مردم در حل بحران سوریه نقش آفرینی کند.

استاد دانشگاه علوم سیاسی با اشاره به هدف دوم ایران از تغییر محل مذاکره تصریح کرد: جمهوری اسلامی قصد دارد بگوید حتی معارضان سوریه هم در داخل خاک این کشور امکان مشارکت در تعیین سرنوشت خود را دارند.

وی با گریزی به ترکیب قومیتی معارضان سوری گفت: به هر جهت آثار و تبعات تلخ بحران سوریه تنها متوجه مردم این سرزمین بوده و تروریستهای قفقازی- ترکمن – سعودی – تونسی و...یک روزی به زادگاه خود بازخواهند گشت، لذا بقاء بشار اسد در بدترین حالت بسیار مطلوبتر از حضور گروه‎های افراطی و خشن در رأس قدرت است.

شفیعی تحولات پنج سال گذشته سوریه را تنها به نفع خارجیهای مخالف دانست و با طرح یک پرسش عنوان داشت: کدام جنگ میان سوریه و اسراییل باید رخ می‎داد که این همه تلفات به بار داشته باشد؟ بنابراین مخالفان باید بدانند در زمین دیگران مشغول بازی هستند.

وی در رابطه با چشم انداز نشستهای حل بحران سوریه خاطر نشان کرد: دو طرف بویژه گروه‎های مسلح باید به سمت توزیع متوازن قدرت رفته و در نهایت مردم سوریه تکلیف را روشن کنند.

شفیعی در خصوص مذاکرات آتی آستانه افزود: این نشست با دو پایگاه اجتماعی متفاوت بوده ولی در عین حال همه بر عمران و آبادانی سوریه وجه اشتراک دارند. از این جهت با اراده سیاسی و حسن نیت مذاکره کنندگان این نشست به نتیجه می‎رسد، در غیر این صورت باز هم مسیر بن بست را طی خواهند کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها